Sjuk praktbotia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bfrmr
    • November 2004
    • 10

    Sjuk praktbotia?

    Jag har tre st. praktbotior i mitt 105-liters akvarium (25ºC)
    Akvariumet är nystartat (fiskarna har varit i i ca. 1½ vecka), men i går började en praktbotia bete sig lite underligt.

    Först kunde jag inte hitta den, men efter mycket letande upptäckte jag att den tryckt in sig i en smal urgröpning i en sten, och jag trodde att den gått och dött. Jag körde ner håven och petade lite utanför stenen, och då simmade den iväg. Ett tag senare var den tillbaka på samma ställe under stenen och låg där helt stilla, men nästa gång jag tittade var den framme igen.
    När jag kom hem idag låg den åter igen i samma skreva, men när jag petade med hoven flög den fram, och den åt lite av maten jag samtidigt hällde i, för att ett tag senare åter gömma sig på samma ställe. Den här gången såg det ut som om den skakade där inne, men den kan lika gärna ha mumsat på någonting.

    Är den sjuk, eller kan de bete sig så här?


    I skrivnade stund tog jag precis en paus för att gå bort och titta på den, och då såg jag att YTTERLIGARE en praktbotia LÅG bredvid den första, men under tiden jag tittade på den "reste" den sig upp och började greja runt lite i sanden.
    Detta kan väl verkligen inte vara normalt?

  • klara
    • September 2002
    • 1112

    #2
    Låter som helt normala praktbotior i mina öron. Mina ser jag inte röken av dagtid om det inte vankas mygglarver eller annat frysfoder som de älskar. Praktbotiorna knökar in sig i den stora roten jag har, alla på samma ställe. Grejandet i sanden är också helt normalt, de letar mat så. När lyset slocknar blir det fart på dem och det är då jag matar mina. Så slappna av och du... OM någon av dem skulle råka ligga på sidan och se död ut behöver du inte heller bli rädd - det är också helt normalt (fast inte lång tid).
    /Klara
    ------------------------
    Min hemsida
    Min zoon

    Kommentar

    • Poseidon
      • February 2003
      • 1255

      #3
      Ursprungligen skickat av klara
      Låter som helt normala praktbotior i mina öron. Mina ser jag inte röken av dagtid om det inte vankas mygglarver eller annat frysfoder som de älskar. Praktbotiorna knökar in sig i den stora roten jag har, alla på samma ställe. Grejandet i sanden är också helt normalt, de letar mat så. När lyset slocknar blir det fart på dem och det är då jag matar mina. Så slappna av och du... OM någon av dem skulle råka ligga på sidan och se död ut behöver du inte heller bli rädd - det är också helt normalt (fast inte lång tid).
      Hehehehee...Kul Klara men ironiskt sant!!!
      Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
      Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

      Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
      www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

      Kommentar

      • klara
        • September 2002
        • 1112

        #4
        Ingen av mina andra fiskar har lyckats skrämma slag på mig som praktisarna gjorde när jag precis köpt dem... otroligt härliga firrar!
        /Klara
        ------------------------
        Min hemsida
        Min zoon

        Kommentar

        • Conny_B
          • October 2002
          • 132

          #5
          jag skulle nog plocka upp temperaturen till otminstone (26ºC)
          öka trivseln lite för botierna jag har (27ºC) (28ºC)grader i mitt akvarium jag har ett stimm på 14 st praktbotior i alla storlekar
          så mina är framme ganska mycke stimmet ger trygghet så då vågar dom komma fram mera .
          Conny.Bergstrand

          Kommentar

          • Edlund
            • September 2004
            • 330

            #6
            Jag hade 31 grader i mitt kar med praktbotior.Inga problem inte en enda dog.Hade 12 st ungdjur som jag lämnade tillbaka ofan vad dom hade växt ifrån dom andra som lika små som när jag köpte mina.

            Kommentar

            • chevelle64
              • February 2004
              • 58

              #7
              Hej har 3 praktbotior o de är framme hela tiden numera de simmar runt hela dagarna med mina 2 silverhajar o min paletthane. Nattetid går de in med paletten o trängs i hans kruka.

              Dock var de lite skygga de första 2-3veckorna efter jag köpt dem men nu e det fart far runt (ser ut som de busar med de andra fiskarna) som bara den.
              Trevliga o vackra fiskar!

              Kommentar

              • Conny_B
                • October 2002
                • 132

                #8
                citat:
                --------------------------------------------------------------------------------
                Ursprungligen skickat av klara

                Låter som helt normala praktbotior i mina öron. Mina ser jag inte röken av dagtid om det inte vankas mygglarver eller annat frysfoder som de älskar. Praktbotiorna knökar in sig i den stora roten jag har, alla på samma ställe. Grejandet i sanden är också helt normalt, de letar mat så. När lyset slocknar blir det fart på dem och det är då jag matar mina. Så slappna av och du... OM någon av dem skulle råka ligga på sidan och se död ut behöver du inte heller bli rädd - det är också helt normalt (fast inte lång tid).
                ----------------------------------------------------------------
                "L"

                ja naturligvis kan man ha varmare vatten än (26ºC)-(28ºC)för Botier men man kanke vill ha andra fiskar i akvariumet också .
                jag har mina Praktbotior med ett par Cichlasoma salvini o 4 oscar's (Astronotus ocellatus)12 st Pakistanbotia, YoYo-botia Botia almorhae
                i ett 960 L akvarium min största Botia är runt 20cm
                det har funkat bra har inte haft några större problem fick dock flytta scalarerna till 240 L akvariumet .

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=216496
                Conny.Bergstrand

                Kommentar

                • sockerconny
                  • October 2004
                  • 2349

                  #9
                  Att praktbotiorna ligger på sida i sprickor och mellan stenar mm. och "vilar" är ett fullt normalt beteende! Det är en av få fiskar som har detta intressanta beteende om jag inte minns fel!
                  Så hav förtröstan, det är inget fel på dina botior...

                  Kommentar

                  • Guy Palm
                    • March 2002
                    • 5720

                    #10
                    Om du verkligen vill lära dig lite mer om praktbotior så skall du läsa Ola Åhlanders artikel :
                    http://www.bollmoraakvarieklubb.org/praktbotia.htm

                    Guy
                    Guy
                    ,Poecilia,SKS,GOC,

                    Kommentar

                    • tomjoad
                      • October 2004
                      • 7

                      #11
                      Skönt att höra att det är normalt för praktbotier att de spelar död. En av mina har skrämt mig ett antal gånger nu, o jag tror han/hon njuter av det. =)
                      "Betong e ball, men sten o grus e ballast"

                      Kommentar

                      • Stew
                        • July 2004
                        • 1736

                        #12
                        Samma sak här.

                        Hade 3 stycken i förrförra veckan. Alla var väldigt passiva. Bara framme på dagen. Det gick så långt att jag trodde att en av dem var död. Hade inte sett den på jättelänge. Men så i förra veckan så köpte jag tre till. Och då vaknade alla till liv. Så nu har jag 6 stycken busar som simmar runt och ställer till ofog
                        Spännande fiskar det där!

                        540l Malawi
                        180l Växt / sällskapskar
                        90l odlingskar
                        50l odlingskar / karantänskar

                        Kommentar

                        • Johan Gustafsson
                          • January 2009
                          • 10

                          #13
                          Såhär gjorde mina praktbotior med, de låg och vilade på sidan, men 2 av de dog... fattar inte varför? alla andra fiskar mår toppen och den sista av de 3 praktbotiorna är superpigg !

                          Kommentar

                          • JojjeN
                            • June 2008
                            • 3567

                            #14
                            De ska göra det, så skräm inte dom med håven.
                            Tillbaks efter paus.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...