Red Line Torpedo Barb

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Poseidon
    • February 2003
    • 1255

    Red Line Torpedo Barb

    Red Line Torpedo Barb även känd som Rose Line Shark är en av dom finaste/vackraste Barb jag sett!! Man måste se dom ”Live” för att se deras vackra färgnyanser, bilder jag sett, gör dom ingen rättvissa. Den röd/rosalinjen är nästan fluorecent och sträcker sej från nos fram till halva kroppen, ryggfenans framdel är också den röd/rosafärgad, som linjen som utmärker den här firren.
    Puntius Denisonii har varit utrotningshotad men hittar inte den i några listor av hotade arter, Kanske någon av er här på Zoopet vet mer om den saken.
    De som säljs i affärerna är odlade men inte för den delen mindre vackra.

    Min fråga: Är det några fler än jag som är intresserade att odla dom?
    Problemet är nog bara priset, för dom ex. jag såg som var 6-7 cm var priset satt till 160:- st. Dom kanske är billigare i storstadsområden!!??
    Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
    Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

    Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
    www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099
  • Poseidon
    • February 2003
    • 1255

    #2
    En länk så ser ni hur vackra dessa barb är...

    http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/show_article.php?article_id=137
    Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
    Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

    Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
    www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

    Kommentar

    • Fawkes
      • February 2004
      • 246

      #3
      Här i Växjö kostar de 110kr styck & så var det lite rabatt om man köpte 5. Skulle vara jätte kul att odla dem men har ingen erfarenhet alls av att odla annat än ciklider & kampfisk.
      Men de är rysligt snygga!
      Mvh/Anna
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

      Kommentar

      • Poseidon
        • February 2003
        • 1255

        #4
        Puntius denisonii Movie...

        http://www.fishtanksandponds.com/movies/puntiusdenisonii_movie.html

        Viss är dom fina...Fawkes!!!!
        Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
        Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

        Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
        www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

        Kommentar

        • Fawkes
          • February 2004
          • 246

          #5
          Absolut underbara!
          Undra om jag inte ska köpa iallafall 5 när jag får mina jordätare sålda. Enligt den infon skulle mitt vatten vara helt perfekt för dem. Kanske kan bli något odlat iaf ;-)

          /Anna
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Jag har 6 stycken i mitt växtkar. Det är inte svårt att få bra pris om man vill ha några stycken. Jag köpte 10 stycken till mig och min kompis. Det gör inget om dom är små när man köper dom, för de växer väldigt snabbt. Mina är efter 3 månader dubbelt så stora, trots att jag matar mycket sparsamt. Har sett att dom drar lite i tofsalgerna, men jag kan inte se någon effekt på beståndet av det.

            Givetvis skall jag försöka odla om dom om dom visar intresse.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Poseidon
              • February 2003
              • 1255

              #7
              Fins det nåra fler som kan tipsa om överkommligt pris???
              Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
              Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

              Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
              www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Lite vid sidan av - men har i alla fall jag in några foton på denna art i Zoopets nya bildarkiv (som snart öppnas för Zoopet-plussarna). De är dock inlagda under namnet Barbus denisonii - vet inte riktigt vad som är rätt. Tycker också att den är väldigt snygg men för tillfället lite överexponerad - den går i nästa alla utställningskar på mässor som jag besökt det senaste året.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Poseidon
                  • February 2003
                  • 1255

                  #9
                  Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
                  Lite vid sidan av - men har i alla fall jag in några foton på denna art i Zoopets nya bildarkiv (som snart öppnas för Zoopet-plussarna). De är dock inlagda under namnet Barbus denisonii - vet inte riktigt vad som är rätt. Tycker också att den är väldigt snygg men för tillfället lite överexponerad - den går i nästa alla utställningskar på mässor som jag besökt det senaste året.
                  Man kan nog säga att dessa ä jubelerna i karen!!!
                  Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                  Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                  Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                  www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                  Kommentar

                  • Gardener
                    • October 2004
                    • 136

                    #10
                    Poseidon
                    Fridhems akvarier i Sthlm har såna just nu för 70 kr st.(30 % rabatt om man beställer fiskar och hämtar dem när de får dom;-) De finns på grosslistan hos Akvarietrivsel, så butiker kan ta hem dem.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Kjell: varför inte följa Fishbase (eller ännu hellre Eschmeyer) vad gäller namnen?
                      Eschmeyer är mer up-to-date än Fishbase, men även när deras namn är nåt år gammalt så är de mer rätt än att bara greppa ett på måfå...

                      Vad gäller Puntius och Barbus så är tumregeln att asiatiska små och medelstora barber är Puntius, medan stora barber och afrikanska barber är Barbus. Barbernas systematik är dock i oordning och kommer garanterat att ändras i framtiden.

                      Vad gäller just Puntius denisonii:
                      http://filaman.uni-kiel.de/Nomenclature/SynonymsList.cfm?ID=24148&GenusName=Puntius&Specie sName=denisonii

                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        varför inte följa Fishbase (eller ännu hellre Eschmeyer) vad gäller namnen?
                        Jodå det brukar jag göra när det gäller fiskar som läggs in i artbeskrivningarna - men i detta fall så "slängde" jag bara in fotot "osorterat" i PLus bildarkiv utan att kolla upp (när jag fotade fisken så kallades den Barbus) eftersom jag var medveten om att jag ändå framöver behövde gå igenom alla barber eftersom flera av dom bytt namn (står fel i artbeskrivningarna).

                        Så när jag skrev - "De är dock inlagda under namnet Barbus denisonii - vet inte riktigt vad som är rätt." - så var det mest med tanke på att de som letade efter mina foton skulle kolla på rätt ställe. Det var inte menat som ett ifrågasättande av namnet.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Poseidon
                          • February 2003
                          • 1255

                          #13
                          Ursprungligen skickat av Gardener
                          Poseidon
                          Fridhems akvarier i Sthlm har såna just nu för 70 kr st.(30 % rabatt om man beställer fiskar och hämtar dem när de får dom;-) De finns på grosslistan hos Akvarietrivsel, så butiker kan ta hem dem.
                          Tack...det ä ju ett J**** bra pris...Ringer opp dom å kollar nästa vecka...tack igen ;-)
                          Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                          Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                          Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                          www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                          Kommentar

                          Arbetssätt...