Små sljölstjärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Happyy
    • November 2004
    • 22

    Små sljölstjärtar

    Hejsan!
    I torsdags ( för 5 dagar sen.) Köpte jag två sljölstjärtar (Dumle & Fanta ) Ialla fall så bor dom i en guldfiskskål på cirka 5 liter. Men dessa små små fiskarna är ju inte större än 4 cm.
    Kommer dom att få yngel lätt? Jag menar, jag vet ju inte ens om det är två killar eller två tjejer, eftersom man inte kan se skillnad på dem. Jag har ingen pump eller värme alls. Allt jag har är ett runt akvarium med småsten, 3 st "dillplantor" (ser ut som dill) och 2 st växter med små blad. Sen har jag en liten kruka och några snäckor.sen har jag en lampa ovanför som jag släcker på natten. Men den ger faktiskt rätt mycket värme. Jag ska göra rent ca. 1 gång i veckan.. Hoppas att jag gör rätt nu, jag har haft fiskar förut, men då hade jag ett rektangulärt, ingen aning om hur många titer man det var typ 40*60 cm. 40 högt kanske också. och då hade jag massa guppy, zebrafiskar, kampfiskar, och någon svart fisk (som hade månformad stjärt). Såklart hade jag då pump. Men den har nu gått sönder, och jag har sålt det akvariumet.
    Just det! Så hade jag en fråga till. Hur mycket mat ska man ge till dom? Jag brukar ta lite i taget tills dom inte äter mer , cirka 2-3 gånger /dag. Det beror förståss på om det är vardag eller inte.
    Ha det bra!
    Dont worry. Be happy.
  • cool
    • October 2002
    • 1869

    #2
    Din skål är för liten för slöjstjärtar som ska ha minst 50 lier per fisk.
    du måste även ha ett filter som ger syre i skålen.
    rengöra tor ja inte e bra men färimot så ska man byta vatten en gåång i veckan c 40% ha gjärna en dag som du har som "standarddag" att byta vatten typ en sönda som ja.
    Mitt tips är endå att lämna tillbaka fiskar o skål o skaffa ett större akvarie sånt du hade i början.
    Tobbe
    Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
    NY MSN:t__skate@hotmail.com
    Skorpion och amfibie fantast

    Kommentar

    • cool
      • October 2002
      • 1869

      #3
      Konstit ingen som klagat på dennes skål
      här kan du läsa om dina fiskar.
      http://www.zoopet.se/
      Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
      NY MSN:t__skate@hotmail.com
      Skorpion och amfibie fantast

      Kommentar

      • cool
        • October 2002
        • 1869

        #4
        vafan ja kan inte länka till dom.
        Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
        NY MSN:t__skate@hotmail.com
        Skorpion och amfibie fantast

        Kommentar

        • Anna Munkhammar
          • September 2004
          • 143

          #5
          Jag kan länka http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=54 , som du ser måste du minst ha ett 250 luters akvarium för att dina slöjstjärtar ska kunna få ett bra liv och trivas, alla guldfiskar är alltså stora fiskar som säljs som yngel i affären.

          Det finns fler diskussioner om samma ämne här på zoopet som du kan läsa. Iaf kan du gå tillbaka med fiskarna (pengarna tillbaka) djuraffären har inte utfört sin skyldighet och informerat dig om vad dessa fiskar kräver. Du är inte ensam om att råka ut för detta, det har hänt mig också med andra fiskar. /Anna
          .:Omplacering av fiskar:.
          Tyvär spolas det fortfarande ned levande och fullt friska fiskar i våra toaletter. Dessa fiskar går en plågsam död till mötes. Tråkigt när de skulle kunna få ett bra liv hos någon annan. Fiskars värde är lågt för många men jag hoppas att fler får upp ögorna för att INGET djur är slit och släng!
          http://www.geocities.com/meadowskaniner/omplacering.html

          Kommentar

          • cool
            • October 2002
            • 1869

            #6
            hmm ne ja går in på en sida på zoopet står det endå bara www.zoopet.com konstit.
            titta din mail anna
            Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
            NY MSN:t__skate@hotmail.com
            Skorpion och amfibie fantast

            Kommentar

            • Amalia
              • October 2004
              • 601

              #7
              Dina fiskar komemr att bli mycket större. De kommer att bli mellan 8-25 cm. Om de lekar lätt, antaligen kommer de inte att lägga ägg ens. Eftersom ditt akvarium är för litet. Jag kan inte säga så mycket omdde egentligen. Har själv en skål till mina 2. Men min skål är 25-30 liter. De sak ha mat 3 ggr om dan, och lite varje gång. Pump är bra att ha, nästan ett måste eftersom dina fiskar smuttsar ner mycket. Dessutom verkar du ha väldigt mycket saker i ditt lilla akvarium. De kanske räcker med en växt?

              De bästa skulle vara om du kunde köpa ett större akvarium, 200 lite. Eller om du kan lämmna tilbaka fiskarna. Men de kan vara lite svårt.
              /Amalia
              1 Kampfisk
              1 Otto

              Kommentar

              • Amalia
                • October 2004
                • 601

                #8
                Om du nu ska ha en skål, så är de bäst att byta till en lågwatts lampa, som EJ ger värme. För Slöjstjärtar är kallvattens fiskar. De mår ej bra med en vattentemperatur över 23 grader. Dessutom, köpte du dina fiskar i en affär med bara fiskar? Eller var de andra djur me?

                Mitt tips.

                Köpt fiskar i en affär med enbart akvarie prylar. DE vet mest.
                /Amalia
                1 Kampfisk
                1 Otto

                Kommentar

                • Happyy
                  • November 2004
                  • 22

                  #9
                  Hej!
                  Jag köpte fiskarna på "Arken" Där har de fiskar, kaniner, fåglar mm. O massor med mat förståss! :P
                  Hon som jobbade där sa att de inte kommer att få barn alls, det är jätte sällsynt..:/ Det verkar ju konstigt. men dessa fiskar behövde ingen pump sa hon. Jag gick in och hörde med henne hur jag skulle göra och så, eftersom jag inte hade någon pump. Då sa hon att " nej då, men du måste välja mellan antingen sjölstjärt eller kampfisk." De behöver varken pump eller värme. Så va det!
                  Men det är ju faktiskt så att fiskar är så smarta att dom anpassar sig efter akvariumet, det har dom sagt.
                  Tack för alla svar
                  Dont worry. Be happy.

                  Kommentar

                  • Happyy
                    • November 2004
                    • 22

                    #10
                    Glömde säga det där med växterna.
                    Jag köpte 5 för 20, det var sådana här 2 cm höga, det är inte i kruka alltså.
                    Dont worry. Be happy.

                    Kommentar

                    • cool
                      • October 2002
                      • 1869

                      #11
                      Men det är ju faktiskt så att fiskar är så smarta att dom anpassar sig efter akvariumet, det har dom sagt.
                      Vem fan har sagt att dom e smarta som anpassar sej??
                      zoohandlaren som bara vill sälja eller?
                      Det e klart att dom anpassar sej om dom skulle fortsätta växa skulle ja nosen sitta i ena rutan o stjärten i andra rutan vet ej va man ska kalla det för i skålar inte ruter
                      Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                      NY MSN:t__skate@hotmail.com
                      Skorpion och amfibie fantast

                      Kommentar

                      • Happyy
                        • November 2004
                        • 22

                        #12
                        Ursprungligen skickat av cool
                        Men det är ju faktiskt så att fiskar är så smarta att dom anpassar sig efter akvariumet, det har dom sagt.
                        Vem fan har sagt att dom e smarta som anpassar sej??
                        zoohandlaren som bara vill sälja eller?
                        Det e klart att dom anpassar sej om dom skulle fortsätta växa skulle ja nosen sitta i ena rutan o stjärten i andra rutan vet ej va man ska kalla det för i skålar inte ruter
                        Jo, hon som sålde dom sa det? vaddå är det inte så eller!?
                        Dont worry. Be happy.

                        Kommentar

                        • cool
                          • October 2002
                          • 1869

                          #13
                          ne inte precis då......anledning att dom slutar växa e helt enkelt PLATSBRIST!
                          dom får inte ytrymme dom behöver för att bli vuxna fina djur
                          Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                          NY MSN:t__skate@hotmail.com
                          Skorpion och amfibie fantast

                          Kommentar

                          • Happyy
                            • November 2004
                            • 22

                            #14
                            Hur länge lever en slöjstjärt då?
                            Dont worry. Be happy.

                            Kommentar

                            • Happyy
                              • November 2004
                              • 22

                              #15
                              Jaha... Det var ju synd..:'(
                              Jag som har köpt allting oa llt sånt. Hon i kassan sa ju ingenting om att ha fiskarna i ett 5liters akvarium.
                              Dom hade kanske 50 fiskar i ett 100 så..
                              Dont worry. Be happy.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...