Små sljölstjärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Magnus W
    • March 2003
    • 247

    #16
    Ursprungligen skickat av Happyy
    Hur länge lever en slöjstjärt då?
    Enligt http://www.fishpondinfo.com/gfish.htm så finns det minst en guldfisk/slöjstjärt som blivit 43 år gammal.

    Här finns mer att läsa:
    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=54

    -- MW
    Plats här för fyndig signatur

    Kommentar

    • jackson
      • September 2003
      • 1242

      #17
      En guldfisk per 50 liter vatten är rekomendationen. Och ett rätt kraftigt (dvs effektivt, inte starkt) filter. Detta eftersom dessa fiskar smuttsar ned i vattnet rätt kraftigt.

      Hon i kassan hade halvt rätt. En kampfisk skulle kunna klara sig rätt bra i din kupa (om kupan var några liter större). Två guldfiskar är absolut två för mycket i din kupa. Så gå genast tillbaka med dessa till butiken. Om butiken krånglar, så kan du ju alltid hävda att de ljög för dig. De kan faktiskt bli åtalade, eftersom de inte får sälja guldfiskar i kupor (men de får sälja kupor, se naturvårdsverkets regler, vilka de skall kunna).

      Vill du ha guldfiskar, köp ett 150-200 liters akvarium. De är dessutom mycket enklare att hantera än ett akvarium på under 100 liter. Så du har då större chans att lyckas bra med din nya hobby. Vill du inte ha guldfiskar, köp ett på runt 110 liter, de är optimala storleken. Lagom stor för att vara lätt att hantera, lagom litet för att lätt kunna göra vattenbyten.

      Lycka till
      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

      Kommentar

      • sammy
        • March 2004
        • 282

        #18
        Halloj!

        Om det vore så att fiskar kunde anpassa sin storlek till utrymmet. Borde det inte vara så då att människor som bor i mindre lägenheter inte blir lika stora som de som bor i hus? Människan är väl ändå det smartaste djuret på jorden... eller? Ibland undrar man vad vissa tänker med...

        (I och för sig så har människor blivit i genomsnitt längre idag än vad vi var för ett par hundra år sedan, men evolution tar som bekant många generationer och lång tid.)
        240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
        270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
        54 l. Fiskhotell

        Kommentar

        • SöoS
          • July 2004
          • 93

          #19
          Arken var nog lite fel ute. Guldfiskar som bor i en trång skål blir jättestressade, därför slutar de växa. Att kalla det för "anpassa sig" är inte riktigt bra, det skulle vara som att säga att barn som får stryk när de pratar "anpassar sig" när de blir tysta. Gå och lämna tillbaka både fiskar och skål. Ifall det var Arken på söder i stockholm, så kan du gå några hundra meter bort till Alba Zoo på Folkungagatan där du antagligen får bättre råd.

          Kommentar

          • Amalia
            • October 2004
            • 601

            #20
            Okej, jag tänkte köpa mina på arken men sen så tyckte jag de hade lite missskötta fiskar. Nåsta gång köp i en akvarieaffär.

            Eftersom de på arken säljer många sjur hade de ej så stor konskap om varje. Iaf verkar ingen ha lunskap om fiskar. Dina fiskar kommer att leva kanske 1 år. Bara så att du vet behöver Kmpfiskar både pump och värmare. Slöjstjärt behöver pump. Och men d¨å var de ju ingen fara med växterna.

            Om jag var du skulle jag iaf byta till en större kupa. ca 25 liter åtminstone. Om du nu vll ha kupa, eller den allra största som finns. Annars är de ett 200 liters du behöver. För de är ej säker att de tar emot fiskarna.

            Vart bo du nånstans?
            /Amalia
            1 Kampfisk
            1 Otto

            Kommentar

            • twistedfish
              • August 2003
              • 140

              #21
              Går du tillbaka och ska lämna tillbaka fiskarna och skålen och affären ej vill så upplys dem om att de har brutit mot lagen då de måste upplysa dig om vilka krav fisken ställer. Det har för bara något år sedan blivit krav på utbildning för att få saluföra levande på grund av att för många djuraffärer gör som de har gjort mot dig. Du kan även upplysa dem om att de ska gå Zoorfs vidare utbildning inom akvaristik där Kjell Forhman är med och föreläser om just fiskar och deras krav.
              220 l med Sorgmanteltetror, Svart fantomtetror, Kejsartetror, Rasbora hengeli, två botier, en mal som jag köpte som blå antennmal(har inte hittat den på senare tid) samt en annan mal som jag inte har hittat här på zoopet. Har nu även köpt två l-66 malar. Plus en del kejsartetra yngel

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #22
                De små sexkantiga "akvarierna" som grossisterna lanserar är inte bättre än skålar.
                Allmänna råd till 13 kap. 5 § Jordbruksverkets föreskrifter
                Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt
                anpassad till vatten av små volymer.
                Det är inte en Guldfisk.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • mohlin
                  • January 2004
                  • 1487

                  #23
                  Lägg av nu mattias, har du inte kört detta tricket tillräckligt många gånger?

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #24
                    Det största nybörjar felet man kan göra verkar vara att lyssna på akvariehandlaren... tyvärr... Visst finns det bra handlare, men eftersom de inte har en stämpel i pannan om det, så får man helt enkelt se till att vara påläst INNAN man köper fisk.

                    En slöjstjärt kan säkert bli över trettio år med rätt förhållanden... två slöjstjärtar i en kupa på fem liter, kommer nog att överleva någon månad på det högsta...

                    Vad gäller utbildninarna så måste de inte gå Zoorfs kurs med Kjell Forhrman.... även om den är helt suverän... Däremot måste de gå en av jordbruksverket godkänd akvaristikutbildning, och i kurserna ingår lagar och regler... så de VET att de måste informera om fiskens behov....
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Amalia
                      • October 2004
                      • 601

                      #25
                      Vem är mattias i detta forum?
                      /Amalia
                      1 Kampfisk
                      1 Otto

                      Kommentar

                      • mohlin
                        • January 2004
                        • 1487

                        #26
                        http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32440

                        Bla. Han skriver alltid om slöjstjärtar i skålar, med jämna mellanrum försvinner hans signatur och ersätts av en "n/a". Jag misstänker att det är han igen, men är inte säker. Så det var kanske dumt av mig att skriva så.

                        Kommentar

                        • Happyy
                          • November 2004
                          • 22

                          #27
                          Okej..
                          Nu är det ju så att jag vet inte riktigt vart jag har lagt kvittot, och imorgon har det gått 1 vecka.
                          Jag bor norr om sthlm.
                          Jag är lite förvirrad..:/
                          Dont worry. Be happy.

                          Kommentar

                          • Amalia
                            • October 2004
                            • 601

                            #28
                            Du kan prova utan kvittot, efter som ditt akvarium är jätte litet. De borde faktist ta tillbaka de, och om de inte får prnar tillbaka borde du iaf få köpa något annat för samam pris. Fiskarna är de inte säkert att de tar emot, men du kan ju iaf köpa ett större akvarium. Eftersom 5 liter är väldigt lite. Även om du ej har råd med 200 så är ju 100 liter mycket bättre. Och 60 liter me för den delen. JAg har ju ett 25 litet. O de är inte heller någon bra lösning egentligen. Tror de finsn kupor pp ca 50 liter. I uppsala finns en affär som heter Akvarie Hobby. Den är bra! Om du itne bor långa från uppsla så prova där! Den är ganska billigt me .


                            Lycka till!
                            /Amalia
                            1 Kampfisk
                            1 Otto

                            Kommentar

                            • nilssonnet
                              • January 2004
                              • 603

                              #29
                              Nu bara jag måste: Amalie, hört talas om "Lev som jag lär, men lär inte som jag lever".
                              Na klar!

                              Kommentar

                              • Amalia
                                • October 2004
                                • 601

                                #30
                                JA men ska jag skriva? JAg tycker du ska skaffa ett 25 liters? Då trakcar ju alla mig. Har ju skrivit att hon kan ha ett 25 liters om hon vill. Jag tycker de är fint. Men de vill jag ju egentligen ej nämna de här eftersom jag blir trackad då. Om hon har råd, är de ju bättre för fiskarna i ett större. Men 25 är ju bättre än 5 liter.
                                /Amalia
                                1 Kampfisk
                                1 Otto

                                Kommentar

                                Arbetssätt...