Fet fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amalia
    • October 2004
    • 601

    Fet fisk?

    En av mina Slöjstjärtar är rund. Den har inga rpoblem me den, den tappar inte balansen eller snurrar runt eller nå sånt. Men kan man banta den eller något sådant?
    /Amalia
    1 Kampfisk
    1 Otto
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    #2
    Slöjstjärtar är runda av naturen. Om du har gett den för fet mat (t.ex. med animaliskt fett som oxhjärta) så byt till mat med mindre fett och mer proteiner.

    Men som sagt, slöjstjärtar är runda..

    Kommentar

    • Amalia
      • October 2004
      • 601

      #3
      Den äter flingor. Jag har 2 st. O den andra är inte alls lika fet. Men kan fiskar gå ner i vikt?
      /Amalia
      1 Kampfisk
      1 Otto

      Kommentar

      • elinor
        • February 2003
        • 1323

        #4
        En anledning till att akvariefiskar blir frodigare än sina släktingar i det vilda är att tillgången till mat aldrig sinar.

        Att den ena slöjstjärten är större (rundare) än den andra kan bero på att den norpar åt sig mer mat. Det kan oxå vara så att den av naturen är större.

        Kan fiskar gå ned i vikt? Javisst, om maten inte räcker till eller om man matar för sällan. Men skall du banta fisken? Nja, enligt min mening bantar man inte fiskar utan man försöker mata med rätt mängd i förhållande till deras aktivitet. (precis som med människor).

        Mvh Elinor

        Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

        Kommentar

        • Amalia
          • October 2004
          • 601

          #5
          Fisken vara fet när jag köpte den. JAG tog den smalaste o den va ändå fet. Ska se om jag kan minska maten ytterligare.
          /Amalia
          1 Kampfisk
          1 Otto

          Kommentar

          • elinor
            • February 2003
            • 1323

            #6
            Fisken var fet när jag köpte den.
            En anledning till att den är "fet" kan vara att den faktiskt skall se ut så. Innan du börjar "banta" den skall du kanske gå till din zoo-butik och och höra dig för om just din slöjstjärt.

            Mvh Elinor
            Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Vill bara påpeka att det alltså inte existerar slöjstjärtar i naturen. Slöjstjärtar är guldfiskar som odlats för att få dubbel stjärtfena och puckelrygg - det är därför de är runda. Det är ingen idé att svälta en slöjstjärt eftersom det inte är fetma som gör att deras ryggrad är så krum att deras mage pressas ihop. Det är som att svälta en mops för att få den att se ut som en varg.

              Så här ser alltså en vild guldfisk ut: http://www.thejump.net/id/wild-goldfish.htm
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Amalia
                • October 2004
                • 601

                #8
                JAg vet att de inet finns i naturen och jag vet att de ska vara ganksa runda. och jag vet att de inte ser ut som guldfisksr. Men min ena är rundare än den andra. DE är allltså bara magen som är rundare.
                /Amalia
                1 Kampfisk
                1 Otto

                Kommentar

                • Gud bevare Tsaren
                  • April 2004
                  • 276

                  #9
                  <b>Azurs</b> inlägg är klockrent, <b>Amalia</b>.

                  Guldfiskar är otroligt glupska och kommer att tigga mat av dig varje gång du passerar akvariet, eller i ditt fall en otillräcklig och hemsk skål.

                  En bantningsdag i veckan skadar inte. Ge dom gärna skalade, hackade och tinade ärtor som är ett utsökt komplement till torrfoder minst ett par gånger varje vecka.

                  C uvasjenijem
                  Gud bevare Tsaren och Hans familj

                  Kommentar

                  • Amalia
                    • October 2004
                    • 601

                    #10
                    JAg har faktist en sådan dag. De äter inte på Söndagar. Broccoli brukar de få ibland. SKa prova med ärtor nästa gång vi har de hemma. De är inte så att jag inte vet att de ska vara runda. Men den ena är ju lixom ganska mycket fetare än den andra.
                    /Amalia
                    1 Kampfisk
                    1 Otto

                    Kommentar

                    • Norpan
                      • December 2003
                      • 679

                      #11
                      Eller så kan du ju köpa hem en påse frysta ärtor nu på en gång (kostar inte mycket, någon tia eller så..) och börja mata, skala dem först bara..
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                      Grodor..lite trevligare, lite bättre

                      Kommentar

                      • Amalia
                        • October 2004
                        • 601

                        #12
                        TAr väl nån gång när mamma eller pappa köpt hem. Men de kan väl inte bara leva på ärtor? De ska väl ha flingor me?
                        /Amalia
                        1 Kampfisk
                        1 Otto

                        Kommentar

                        • Norpan
                          • December 2003
                          • 679

                          #13
                          Ja, de ska ha flingor eller pellets tror jag vissa ger,också, finns speciell guldfiskmat tror jag..
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                          Grodor..lite trevligare, lite bättre

                          Kommentar

                          • Amalia
                            • October 2004
                            • 601

                            #14
                            Mina får flingor. De skulle ha de när de va små, sen skulle de få pellets. Men gillar de torkade-fluglarver o sånna saker? DE är väl mest växt ätere?
                            /Amalia
                            1 Kampfisk
                            1 Otto

                            Kommentar

                            • Gud bevare Tsaren
                              • April 2004
                              • 276

                              #15
                              <b>Amalia</b>: Flingfoder går bra, se bara till att det är ett flingfoder anpassat för guldfiskar. Ett bra foder i pelletsväg för små guldfiskar är Sera Goldy Royal men även pellets avsedda för större fiskar går finfint. Det är bara att bryta av dom litet.

                              Ärtor, räkmix o.dyl. någon eller några få gånger i veckan är också bra.

                              Det viktiga är att man inte alltid utfordrar med samma slags foder. Med en mångsidig kost kommer dina guldfiskar att leva ett långt och lyckligt liv.

                              Cheers

                              /Gud bevare Tsaren

                              Kommentar

                              Arbetssätt...