Galna praktbotior!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • martin_skytt
    • August 2004
    • 84

    Galna praktbotior!

    Jag installerade ett nytt filtersystem igår och praktbotiorna blev som galna. Där strilröret kommer in från ytterfiltret går de upp med munnen över ytan och knäpper (som de gör när de äter), ibland fyra/fem botior samtidigt. Är detta normalt beteende?

    En annan fråga. När de får röda mygglarver blir de också som tokiga och vissa byter genast färg från svart till ljusgrått. Är det för att visa att de är störst och starkast? Är det vanligt?
    /Martin
  • mats41
    • February 2004
    • 593

    #2
    Praktbotian lever i rätt strömmt vatten och då kommer dom i säät rätta knäppandet är deras sätt att kommunisera , allt som är godis får dom att tända till riktigt med och först till kvarn tar mest kan bli lite gruff och då blir de mindre i ljusgrå ton.
    Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

    Kommentar

    • Adnan_
      • November 2004
      • 126

      #3
      Mina blir oxå ljusare, framförallt vid matning med röda mygglarver. Men nu är det såhär att jag märkt att dem attackerar varandra ibland och blir oxå då ljusare i på dem svarta färgfälten, kan oxå höra dem "knäppande" lätena, har läst nånstans att det är någon speciellt organ dem har i munnen för att göra hål på snäckor som framstöter dessa ljud... hjälp försöker dem döda varandra???
      63 L - Guppy, Ancistrus
      240 L - 4 praktbotior 1 gibbi 2 salvini 2 molly720litersburken
      720 L - med 3 jaguarciklider 1 salvini 2 thorichthys 2 gibbi och 3 marmorgurami
      Min zoon

      Kommentar

      • rewdboy
        • March 2004
        • 4

        #4
        hehe!

        jag har åxå sett mina praktbotior göra sådär
        en kväll när jag kollade på TV så höll en av firrarna på med att sticka upp skallen upp ur vattenyten upprepade gånger. det såg helt sjukt ut...så höll den på ett tag sen stack den iväg och lattjade med dom andra fiskarna...de fanns ingen mat eller nåt där så jag hajjar inte riktigt varför den höll på...
        rewdboy

        Kommentar

        Arbetssätt...