Slöjstjärts ungar? [:-44]

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amalia
    • October 2004
    • 601

    Slöjstjärts ungar? [:-44]

    Är de möjligt att få sina SLöjstjärtar att leka i Kupan?

    /Amalia
    /Amalia
    1 Kampfisk
    1 Otto
  • Morellen
    • November 2003
    • 4349

    #2
    Skaffa ett riktigt akvarium till dem.
    Se som har lyckats få lek på sina slöjstjärtar har haft dem i dammar eller rejäla kar på 300 liter eller uppåt
    Du vill väl att dina fiskar skall må bra?
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

    Kommentar

    • Amalia
      • October 2004
      • 601

      #3
      Jag har tyvärr varken plats eller råd med ett större akvarium. Och självklart vill jag inte plåga mina fiskar. Jag har en fråga hur gamla/långa är de när de blir könsmogna?

      /Amalia
      /Amalia
      1 Kampfisk
      1 Otto

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4

        Trollvarning !
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • Amalia
          • October 2004
          • 601

          #5
          Ursäka mig. Nu förstog jag inte riktigt. Är de mig du kallar troll? Och varför?
          /Amalia
          1 Kampfisk
          1 Otto

          Kommentar

          • Gud bevare Tsaren
            • April 2004
            • 276

            #6
            <b>Amalia:</b> Vi plågas av vissa personer, läs Mattis, som vanvårdar sina guldfiskar.

            Sådant tycker vi inte om, okej ?

            Att hålla guldfiskar i en kupa är vanvård. Guldfiskar behöver nämligen vatten. Mycket vatten. Vi pratar om 100L för några små fiskar till flera hundra liter för stora guldfiskar och jag har hittills aldrig sett en guldfiskskål på 500L och även om en sådan hade funnits så är själva formen felaktig, en kupas böjda väggar skickar nämligen tillbaka ekon till fiskens sidolinjesorgan, ekon som hela tiden stressar guldfisken.

            Det är därför inte konstigt att så många av dessa imponerande och individuella fiskar lämnar oss alldeles för tidigt.

            Så i ditt fall, bästa <b>Amalia</b>, handlar det inte om att få dina fiskar att leka utan att hålla dem vid liv. För tro mig, de är alldeles för upptagna med att överleva för att ens överväga att leka i din lilla skål. Om du inte har plats eller råd med ett akvarium så bör du nog lägga ner din hobby, devujska. För allas vår skull.

            C uvasjenijem (Högaktningsfullt)
            Gud bevare Tsaren och Hans familj





            Kommentar

            • SaraP
              • August 2004
              • 140

              #7
              En sjöjstjärt kan bli 45cm. Om den knappt kan vända sig i karet kan den knappast leka heller...
              http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=54
              *Min Zoon*

              Kommentar

              • Amalia
                • October 2004
                • 601

                #8
                Kan Slöjstjärtar me bli 45 cm? Har läst att de blir mellan 10-25 cm? men de kanske inte stämmer. Eller? Ursäka min fråga då så mykke, men jag undrade om de överhuvu taget var möjligt. Mina fiskar verkar iaf just nu trivas. Mina fiskar kommar att bo kvar i min kupatill de blir för stora då får de flytta ut i en dam eller något sådant. Men om de inte blir längre än 10 cm, så får de kanske stanna.
                /Amalia
                1 Kampfisk
                1 Otto

                Kommentar

                • Sabina
                  • January 2003
                  • 481

                  #9
                  Hej,

                  Hade under en tidigare period av mitt liv svart teleskop-slöjstjärt och orange-vit brokiga slöjstjärtar i ett 540 liters kar.
                  Det startade med en svart teleskophona i ett 120 liters akvarium och utökades med en svart teleskop till (som jag trodde skulle bli en hane, men icke). Då var de ganska små, kanske 5-6 cm med stjärtfenan. De växte till sig och fick sedan 3 stycken orange-vita kompisar som övertogs från en vän med "guldfiskskål" (hon undrade varför de alltid dog för henne och efter att ha fått lite mer information om "skålens" olämplighet så fick jag ta hand om dem).
                  De flyttade då till ett 540 liters kar och växte ännu mer och fick upprepade kullar med slöjstjärtsbebisar (efter varje vattenbyte under sommaren, puh).
                  Jag fick dock tyvärr sälja dem i samband med en flytt och den äldsta teleskopen var var vid flytten 7 år i min ägo och ca 35 cm från mun till tjärtfena.

                  ---SÅ med god vård och gott utrymme är detta en stor och trevlig fisk i mina ögon---

                  /Sabina
                  Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Visst kan slöjstjärtar leka i en guldfiskskål och visst kan de leva ganska länge i en liten skål, dock blir deras liv i skålen inte bra därför att utrymmet är alldeles för begränsat.
                    Så det bästa du kan göra för dina fiskar är att spara ihop pengar så att du får råd att köpa ett lämpligt akvarium (åtminstone 100 liter) för att på så sätt få dina fiskar att trivas bättre.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Amalia
                      • October 2004
                      • 601

                      #11
                      joo, jag vet att de kanske inte är de lämpligaste boeendey för Slöjstjärt. Men jag klan inte ha så stort akvarium i mitt rum eftersom me endast är 4x2 m med snetak längst ena långsidan. Men jag har en fråga. Vid vilken ålder/läng blir de könsmogna?
                      /Amalia
                      1 Kampfisk
                      1 Otto

                      Kommentar

                      • mattias89
                        • December 2003
                        • 316

                        #12
                        Hehe... ja har ett 300L i mitt rum.. d e 3*4m så du borde iaf få in ett 200L.
                        Mvh Mattias Nordfeldt

                        Kommentar

                        • Amalia
                          • October 2004
                          • 601

                          #13
                          Tror inte de va :P Snetaket tar ju upp stor plats längst eba lång sidan. Sänger, förnster och dörren. Och så vill jag ju ha något att sitta i och en TV. Så de blir lite trångt. men när är fiskarna stora nog att börja äta pellets?
                          /Amalia
                          1 Kampfisk
                          1 Otto

                          Kommentar

                          • maanda
                            • September 2004
                            • 423

                            #14
                            mitt rum är inte ens så stort. och där har jag plats för ett 170 liters o ett 60 liter utan problem.
                            har även fåtölj, sekretär, säng, skåp, garderob i samma rum, med mera....

                            det är en prioriteringsfråga.

                            Kommentar

                            • Amalia
                              • October 2004
                              • 601

                              #15
                              I så fall måste ditt rum bara ganska packat :P För mitt e packa nu lixom. Snetaket gör aå att jag inte kan ha något som är högre än ca 1 m på ena sidan. och på andra är de bara 2 m jag kan ha saker då. O vid fönster är de oxå ca 1 m.
                              /Amalia
                              1 Kampfisk
                              1 Otto

                              Kommentar

                              Arbetssätt...