kuhlii, kuhlii eller kuhlii?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jolon
    • December 2002
    • 1075

    kuhlii, kuhlii eller kuhlii?

    Nu har jag sopat iväg en BRA stund på nätet angående dessa ålar och till mitt förtret kommit fram till att det knappast är en fisk som kallas kuhlii!
    Min fråga är denna, är det någon som har koll på skillnaden på pangio kuhlii sumatranus och exempelvis pangio semicinctius? Och det viktigaste, finns det en risk att man blandar dom? Vill INTE ha nån dj***a hybrid som resultat
    My internet should be readonly.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Enligt fishbase är <b>Pangio semicincta </b>en accepterad art
    Med numera ej godkända synonymer såsom Pangio kuhlii eller Pangio semicinctus eller Acanthophthalmus semicinctus.
    Oroa dej inte för hybrider...
    Om jag förstått rätt är kuhlii-ålar knappast fiskar som parar sej direkt efter man släpper ner dem i akvariet. Rapporter tycks vara sparsamma.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • jolon
      • December 2002
      • 1075

      #3
      Ahh, det var det jag tänkte försöka ändra på, jag håller på att sammla tillräcklig info för att starta en mindre farm
      My internet should be readonly.

      Kommentar

      • dgqlof
        • November 2003
        • 1344

        #4
        jolon: Helt rätt att sikta högt. Men som sagt, de lär visst inte vara så lättlekta, om du lyckas måste du berätta hur du gjort.

        Kan tipsa om att det är lätt att se skillnad på arter/underarter/raser när man har dem brevid varandra, däremot svårare att säga vilken art det är. Jag har två olika, men har ingen aning om vilka.

        Att se skillnad mellan könen på fullvuxna är också ganska lätt, honorna är markant tjockare än hanen fram till analfenan, sedan blir de ungefär som hanarna. Hanarna är generellt mindre och kortare.

        Tyvärr kan jag inte fixa en bild som visar könsskillnader, mina är i princip bara framme när jag byter mer än 30% vatten, tror bestämt de blir lite sura när man tar deras vatten. De har grävt gångar under rötterna och håller till där, de kommer inte ens fram och äter.

        Kommentar

        • jolon
          • December 2002
          • 1075

          #5
          Håller på att rensa mitt 100liters från annan fisk nu, går inte fort (konstigt att ingen vill ha guldbarber) för att maxa deras förutsättningar, och nej, det är knappast en fisk för dom som vill ha lite rörelse i karet, mina fyra syns sällan hoppas det ändras när dom blir en 10-15st.
          My internet should be readonly.

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #6
            Jag har mina 6 st ensamma i 105L så hoppas inte för mycket på att du skall se dina.

            Jag har inte hittat några entydiga odlingsanvisningar. På en del ställen skrivs det minst 28C, på andra högst 24C. En del påstår att de bygger skumbo, en del säger att ynglen läggs på flytväxters rötter, en del säger på ovansidan av flytväxter och andra säger att de gömmer rommen i en grotta i rötterna.

            Flytväxter och gröna ägg är väl det enda som stämmer överrens mellan alla beskrivningar. Jag gissar på alternativet att rommen göms i flytväxter eftersom gröna ägg i detta fall antagligen betyder att de ligger rätt öppet i växter och göms av sin färg.

            Har du hittat något entydigt om regntidssimulering, vattenhårdhet, pH, cirkulation, ljusstyka, dagslängd, foder osv för att få dem att leka?

            Kommentar

            • Lenita
              • June 2003
              • 850

              #7
              Jag har ingen aning nu, men en vild gissning är att lekförhållandena borde likna dem för praktbotia - ytterligare en fisk som är svårlekt i akvarie, och som även den härstammar från strömma vatten i sydostasien.



              Oavsett hur det går, vill jag veta vad du testade
              ____________________________________
              Pax vobiscum!

              Kommentar

              • Lenita
                • June 2003
                • 850

                #8
                Ja just det ja, jag glömde svara på frågan Jag har en bok som heter Akvariefiskar skriven av Klaus Paysan. Den är ganska billig och all info verkar inte stämma alltid, men där finns i.a.f. bilder på hur de olika varianterna av "kuhliålar" ser ut. Den kuhli jag själv har är Acanthophthalmus semicinctus. I boken finns också både den rosa och den blå varianten med.
                ____________________________________
                Pax vobiscum!

                Kommentar

                Arbetssätt...