Inget speciellt... ;-)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • suze
    • November 2003
    • 54

    Inget speciellt... ;-)

    ...ville bara berätta om min ena slöjis.
    En del av er KANSKE kommer i håg mig, jag skaffade mit 60l akvarium i september förra året och var en mycket orolig nybörjare... *skratt*.
    Nåväl, allt har gått bra, alla mina fiskar lever och mår alldeles utmärkt, förutom några kamikaze-zebrafiskar som hoppade ur karet, och beståndet har i dag utökats med ett guppy-par.

    Min allra första firre, guldfisken Meg, har genomgått en superintressant (tycker jag) färgförändring. När jag köpte henne var hon en helt vanlig liten slöjstjärt vit och röd. Så i vintras började hon få svarta prickar lite här och var på kroppen. Jag var utom mig av oro för att hon skulle vara sjuk, men hon mådde alldeles utmärkt och simmade omkring och var glad hela tiden.
    Prickarna spred sig och ett tag såg hon inte riktigt klok ut, hon såg ut som om hon hade skägg och "tangorabatt". Folk som såg henne skrattade och sa att hon var den fulaste guldfisk de sett. Stackars Meg...
    Tillslut var hon helt gråbrun. Hon såg inget vidare ut, men jag älskade henne ändå.
    Men nu!
    Wow, vilken skönhet hon har blivit!!!
    Den grådassiga färgen hon hade ett tag "mognade" och hon är helt enfärgat chokladbrun med en mörk eld-brun-orange nyans över ryggen. Hon är så otroligt vacker och maffig!

    Och hennes stackars kille, lille Jack, han är jättesöt, men han ser så helt oansenlig ut nu bredvid henne. Han har också vuxit och är jättefin, men han ser ut som en helt vanlig röd-vit slöjstjärt.

    Jag undrar lite... Är detta vanligt att de byter färg så totalt?
    Och denna färgen, är det någon som sett någon slöjstjärt med den tidigare? Jag har kollat lite efter nån bild på en liknande färg, men hittar ingen...

    Må gott! :-)
    Mitt mycket ödmjuka akvarium...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=129863
  • Gustav
    • February 2004
    • 377

    #2
    Jag återkommer imorgon igen p.g.a. ev. onykterhet, men jag måste säga att jag tycker att det är fantastiskt roligt att ditt uppskattande har bytt karaktär.

    Ja, det är vanligt att färgen på guldfiskar (och dess närmaste släktingar) byts helt under dess tidigaste levnadsår och ja, chokladfärg är ingen ovanlig teckning. Men oavsett färg, fenor och beteende, så är det svårt att inte uppskatta en guldfisk. De är fantastiskt personliga och trevliga fiskar.
    http://www.svekub.se
    Min Zoon

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Ja, jag har en svart Guldfisk som är 40 cm som ska in på gågatan i stan och visa upp sig i dag där det är "föreningarnas dag" och vår klubb ska visa i en damm vi byggt Guldfisken och några stora Koi.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • FI
        • January 2002
        • 1153

        #4
        Ursprungligen skickat av Gustav
        Men oavsett färg, fenor och beteende, så är det svårt att inte uppskatta en guldfisk. De är fantastiskt personliga och trevliga fiskar.
        Ja jag måste hålla med. Jag pysslar med rovfiskar och har tyvärr länge använt små guldfiskar som mat till mina monster (förlåt...) men nu senast så skaffade jag 4st lite större guldfiskar med vitt- och röd-fläckigt mönster och blev lite smått förälskad i dem. Tanken var att de skulle fungera som "foderfisk"(mat) till en redtailmal men de var lite för stora, jag sparade dem eftersom de gjorde att det blev lite mer rörelse i karet, detta resulterade i sin tur i att "foderfiskarna" snart blev favoriterna i karet. Så kan det gå.
        De var verkligen superhärliga fiskar, matglada och nyfikna och stoppade jag ner händerna i karet för att mata dem så tog de maten direkt från fingrarna och jag kunde även ta på dem utan att de blev rädda. Jag tyckte också att deras beteende att simma runt och plocka i sanden var väldigt festligt, de gjorde också stor nytta då skiten som låg högst upp finfördelades och sögs iväg in i filtret.
        Jag önskar att jag hade kunnat ha dem kvar men jag skaffade några små ciklider och tordes inte ha kvar guldfiskarna då cikliderna var i minsta laget.
        Hur som helst så har jag nu fått en helt ny syn på guldfiskarna, de har nu tagit sig bort från rovfisk-matsedeln här hos mig och jag är inte alls förvånad att de är en av akvaristikens absolut populäraste fiskar. Hade jag bara plats så hade jag jättegärna haft ett eget kar med enbart guldfiskar.

        Mvh Fredrik
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Gustav
          • February 2004
          • 377

          #5
          Det var mycket roligt att höra. Eftersom de var mina första fiskar så har de ökat förväntningar på andra fiskar jag skaffat, men inga är så roliga och trevliga som guldfiskarna. De har alla massa fuffens på gång (oftast inkluderande mat) och ingen är den andra lik.

          Är det inte dyrt att mata monster med guldfiskar? Borde det inte vara billigare med guppys eller nån annan levandefödare?
          http://www.svekub.se
          Min Zoon

          Kommentar

          • FI
            • January 2002
            • 1153

            #6
            Ursprungligen skickat av Gustav
            Är det inte dyrt att mata monster med guldfiskar? Borde det inte vara billigare med guppys eller nån annan levandefödare?
            Jo det blir rätt dyrt i längden men det går att få ner priset om man låter butiksägaren välja ut fiskar han inte vill ha kvar, fiskar med krökt ryggrad, konstiga fenor, ful färg osv.
            Att odla själv kan nog bli billigt om man hittar en bra art att odla, just guppyn fungerar rätt dåligt eftersom de inte blir så stora men just nu så har jag en munruvande ciklidart på försök som då de blir större ska kunna spotta ur sig ett par hundra yngel per månad, yngel som då är drygt 1 cm och som snabbt växer sig stora. Vi får se hur det fungerar. Det blir inga fler guldfiskar i alla fall.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Gustav
              • February 2004
              • 377

              #7
              http://www.svekub.se
              Min Zoon

              Kommentar

              Arbetssätt...