erfarenhet av botia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    erfarenhet av botia?

    Jag funderar på att ha någon form av botia i mitt 375 liter. Stor del för att de tar snäckor så bra (har jag hört).
    praktbotia tycker jag nog är för stor för att jag vill ha silverhaj också. Finns det bra andra sorter? Är lite inne på sebrabotia, ser rolig ut med ränder. Finns det någon som kan ge tips och råd. Hur är dessa fiskar, jag har noll erfarenhet.....
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • Kid
    • February 2004
    • 183

    #2
    Jag har ett par pakistanbotia. Dessa har jag tillsammans med malawis idag, men har haft samma par tillsammans med tetror och guppisar så de trivs med alla. Snäckor försvinner på nolltid!

    En rolig/konstig egenskap som mina botiar har är att de sover/vilar på rygg och sidan!! Ser ut som om de är döda: likbleka ligger på sidan eller rygg och andas knappast. Detta har de gjort i flera månader nu.

    Dessutom städar de väldigt bra på botten (du får inte ha grus som är "vass") och äter även på ytan när de känner för det!

    mvh
    /Kid

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #3
      Blir det för mycket bottenfisk med botia, mina siameser+ancistrusar?
      Jag har läst att de kan ge knackande ljud, gör dina det?
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • Kid
        • February 2004
        • 183

        #4
        Mina botiar trivs bra med mina malar (pleco,ancistrus,chockladmal). Visst är de glupska, men så länge de inte slåss om samma föda tycker jag att det är ok.

        Mina "knackade" i början när de simmade till ytan och åt upp och nervända, men jag har inte hört knackandet på ett bra tag nu. Kan bero på att jag bytt till 576liters kar och har filter och sånt som låter.

        Lycka till,
        /Kid

        Kommentar

        • Anne Grete
          • January 2004
          • 94

          #5
          Jeg har tre stk praktbotiaer ( Botia macracanthus ) i et kar - og tre stk zebrabotiaer ( Botia striata ) i et annet. Begge artene holder karene frie for snegler.

          Mine praktbotiaer er dagaktive, fredelige og livlige fisker som farer rundt overalt med sine "hyss" og "påhitt". De gjør omtrent hva det skal være for å få tak i mat - legger seg t.o.m. på rygg og svømmer inn blant plantene som flyter i overflaten for å få tak i maten som havner der - og flytter også rundt på grusen på bunnen for om mulig å finne noe der. Den knekkende lyden ser for det meste ut til å opptre under spising. Ikke skye i det hele tatt - virkelig vakre fisker med personlighet ! Eneste minus er at de spiser på enkelte planter ( knopper, blomsterstand og 2-4 mm hull utover bladene )... :-( Enn så lenge gir de imidlertid mer igjen enn hva de koster... :-)

          Zebrabotiene er mer skye av seg. Gjemmer seg når du setter deg foran karet, men kommer straks fram igjen for å se. Før de atter en gang farer avgårde for å finne mat - eller gjemme seg på nytt. Har ikke sett at de spiser på plantene. Også disse er etter min mening svært vakre fisker !

          "Uvitenheten er et drivhus hvor de skrekkeligste blomster gror "
          ( Lars Saabye Christensen )

          Kommentar

          • Torstensson
            • June 2002
            • 1964

            #6
            Jag har ca 17 Praktbotior ihop med en 6-7 Silverhajar, en hög Kuhlii ålar och massa Siamesiska algätare. Jo, ngra Ancistrusyngel och en Gibbiceps finns där i oxå, i en 375-litare.
            Dessa fiskar går bra ihop. Mitt tips är att ju flera botior desto roligare, typ flera än 7 iaf..
            Har en del bilder på minhemsida om du vill se!

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #7
              Har någon haft praktbotia med neontetror? Eller blir dessa uppätna?
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • imported_n/a
                • March 2003
                • 320

                #8
                Hmmm,de har jag ju inte förstås,men jag har 6st "pakistanier"med ett gäng neoner o glödbands o det är då inga problem!
                M-L

                Kommentar

                • Torstensson
                  • June 2002
                  • 1964

                  #9
                  Mina Praktbotior bryr sig inte ett dugg om neontetror. Hade dom ihop i ett annat kar tidigare..
                  Min bror, Totte-man, har/hade massa neontetror ihop med Praktbotior och jag har inte hört att det skulle vara till problem.

                  Kommentar

                  • Turbo
                    • April 2004
                    • 330

                    #10
                    jag har en pakistanbotia som brukade göra knackande ljud (Trodde det var att han knaprade först innan jag visste vad det var)
                    fin fisk i varje fall!
                    om någon är duktig på att se skillnad på pakistanbotiornas kön, kan ni gärna hoppa in i min tråd.. i need advice!
                    ses där!
                    60 liter -personligt projekt
                    150 liter -sällskap

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=197231

                    Kommentar

                    • Marie J
                      • January 2004
                      • 10616

                      #11
                      Jag har 4 st praktbotier i mitt 375 l kar och det är inte några som helst problem med dom. Tycker du kan skaffa 5-6 st sådana till ditt kar. Dom är för underbara att se när de leker och kör sina race *asg* Måste bara upplevas.
                      /Marie.

                      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                      Kommentar

                      • solbacka
                        • January 2004
                        • 3952

                        #12
                        Jag hade nästan bestämmt mig för zebra, randig botia jag skrev det på passande fisksammansättning på övrigt, men de är tydligen skygga, eller?
                        Hur stora är dina praktbotia Marie?
                        350l Diskus 275l SA växt
                        100l tanganynika
                        Min dagbok Mina bilder
                        Min alldeles egna zoon

                        Kommentar

                        • Torstensson
                          • June 2002
                          • 1964

                          #13
                          Praktbotior växer långsamt. Så har man 6-7 stycken på dryga 5cm i en 375:a så tar det lång tid innan dom blir +20cm, om dom alls blir så stora.

                          Kommentar

                          • Lenita
                            • June 2003
                            • 850

                            #14
                            Det är väl också så att praktbotior växer i förhållande till hur mycket plats de får i karet. Själv har jag fem praktbotior i ett 400 liters och de växer med räserfart. Den största är ca 25 cm och jag tror att om jag hade haft ett större kar hade den växt ännu mer.

                            17 praktbotior och 6-7 silverhajar låter som om det kommer bli problem så småningom med simytan. På tok för mycket i min mening för ett 375 liters.
                            ____________________________________
                            Pax vobiscum!

                            Kommentar

                            • feb
                              • October 2002
                              • 148

                              #15
                              Det vore otroligt kul med några bilder på dina stora Praktbotior..
                              Bergman
                              http://www.vaxjodyksallskap.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...