Purpurhuvudsbarb och dess påverkan på akvariet och dess övriga invånare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larsonandy
    • October 2023
    • 52

    Purpurhuvudsbarb och dess påverkan på akvariet och dess övriga invånare

    Har ett 180-liters akvarium som varit igång cirka 18 månader med en ancistrus, 8 grön neontetra, fem pansarmalar, hundratals neocaridina davidi och tusentals minisnäckor. Minisnäckorna har en rätt intressant historia. Fick ett gäng fripassagerande blåssnäckor när akvariet först inreddes med levande växter. Dom växte upp, blev fler och fler och var rätt fina i olika nyanser från guld till mörkt bruna/grå. Dom största var stora som en välväxt ärta. Men efter att jag lagt ner material från Mälaren i akvariet dök det upp helt andra typer av snäckor som totalt konkurrerade ut blåssnäckorna. Dom är mycket mindre, 1-3 mm, en del har hjälmformade skal, andra har spiralformade skal. Och dom blev många, riktigt många.

    I december lät jag fem purpurhuvudsbarber flytta in, tre honor och två hanar. Allt var som vanligt förutom det livliga tillskottet av barberna då i en vecka eller mindre ungefär. Barberna dansade, jagade, snurrade, uppvaktade och härmade varandra rätt så livligt. Dom hängde upp och ned nästan helt stilla för att picka av undersidan på flytväxterna och var med och delade broderligt på fiskmaten jag matar med med dom andra invånarna.

    Jag såg det inte komma. Plötsligt en morgon var det inga räkor på botten av akvariet. Dom brukar driva fram i hundratals och plocka i sig saker. Inga snäckor på glaset av akvariet. Dom brukar sitta där i om inte tusentals så i hundratals. Vid närmare koll såg jag barberna jaga fram räkor ur sina gömställen och bita dom. Igen och igen tills räkan i fråga var stilla. Tugga lite och så leta vidare efter en annan räka.

    Alltså - hur kan fem relativt små fiskar vara så effektiva i att totalt förändra ekologin i ett akvarium? Jag är i varje fall imponerad av deras framfart. Jag är förbluffad av att dom plockat snäckor (eller vart har snäckorna i så fall tagit vägen om det inte var barberna?). Nu kan jag väl glömma att få någon avkomma av dom andra fiskarna. Barberna kommer jag inte flytta på - dom har kommit för att stanna.

    Lärdomar jag tar med mig:

    Håll inte purpurhuvudsbarber med neocaridina davidi.
    Barberna kan vara värt att prova om man har problem med skräpsnäckor från Mälaren.
    Håll gärna purpurhuvudsbarberna i ett större akvarium än 180 liter. Finns ingen övre gräns tror jag - dom utnyttjar verkligen det utrymme man ger dom.
  • Rebecca_G
    • January 2024
    • 18

    #2
    Jag gjorde en liknande lärdom de senaste veckorna.. Jag har startat upp ett nytt 220-liters akvarium och släppte i 20 st röda neocaridina davidi som första invånare. Roliga små varelser att sitta och kolla på när de plockar rent växter och sand och simmar runt lite planlöst. 1 vecka senare (för tidigt, jag vet) kom 5 st praktbarber och inom ett dygn var minst två av räkorna uppätna och resten gömde sig. Nu har det gått ytterligare en vecka och hur mycket jag än letar kan jag bara hitta en liten räka som sitter och trycker bakom filtret..

    Jag har nu insett att nästa akvarium kommer fyllas med lite lugnare invånare där räkor slipper frukta för sina liv.

    Kommentar

    Arbetssätt...