Odla guldfisk shubunkin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paulinchen
    • March 2021
    • 11

    Odla guldfisk shubunkin

    Mina shubunkin har lekt o lagt ägg. Flytta äggen på plantor till en liten tank och med pump o värme. Idag har de fått svamp de flesta men de i stora akvariet m fiskar är ännu finns men nu vet jag inte hur jag gör. Kan man bota svampen? Kan jag skydda mot svamp till nästa gång de leker? Och hur gör jag med de få friska ägg som är kvar. De är nu inne på dygn 4 och vill så gärna se överlever. Inte många kvar så vill va rädd om dem. Gjorde ett misstag för den lilla tanken står i solen så kanske det som gav svamp?? Snälla finns det någon med erfarenhet av ägg och guldfisk som kan hjälpa mig. Var så lycklig över äggen. Suck.
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Det ska finnas ett antimögelmedel som man kan använda men det är viktigt med cirkulation runt äggen. Man brukar lägga äggen i en behållare och lägga i en luftsten som är kopplad till en luftpump så då hålls rena och syresatta. Ska tydligen vara hälsosamt att lägga äggen i mulm från botten som innehåller mängder av mikroorganismer som håller äggen fria från mögel. Har du en luftpump?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Paulinchen
      • March 2021
      • 11

      #3
      Ja fast inte med syresten utan en med filter o utflöde i ytan som syresättning. Är bra cirkulation och sitter syrebubblor i akvariet så mycket syre. Får kolla upp detta m medel o ha syresten o se om det blir bättre. Tusen tack för svar. Alla tips emottages med största tacksamhet

      Kommentar

      Arbetssätt...