Prakt Botia 30 cm ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #16
    Fascinerande fiskar. Kräver sitt utrymme och även mycket tid från akvarieägaren för fler vattenbyten och mer mat.

    Kommentar

    • esoxlucius74
      • October 2009
      • 493

      #17
      Ursprungligen postat av Johanski
      Fascinerande fiskar. Kräver sitt utrymme och även mycket tid från akvarieägaren för fler vattenbyten och mer mat.
      Vad tror du passar där.. en stor näve räkor!?
      360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
      16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #18
        Ja, det funkar väl. Det hon matar med i filmen tror jag.

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #19
          Mina 5 går i ett 222 liters med massa malar och körsbärsräkor och crystal red och dom rör inte några räkor här iaf.
          Dock e dom inte mer än 8-9 cm eller så och växer sakta som satan.
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • esoxlucius74
            • October 2009
            • 493

            #20
            Ursprungligen postat av drd
            Mina 5 går i ett 222 liters med massa malar och körsbärsräkor och crystal red och dom rör inte några räkor här iaf.
            Dock e dom inte mer än 8-9 cm eller så och växer sakta som satan.
            Åhå!! Spännande!! Då skulle man i allafall våga prova att droppa i några räklingar, om de jag har i Snigelodlingen blir fler!!! Hoppas hoppas!!!
            360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
            16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #21
              Aha, ni pratar om sådana räkor.

              Kommentar

              • J.Milton
                • January 2010
                • 674

                #22
                Har några i mitt 112L kar tillfälligt bara för att bekämpa mitt snäck problem. Och jag måste säga att dom är riktiga terminaters =)
                Dom är bara ca 5cm nu , och är väldigt roliga, så funderar på att ha kvar dom tills dom passerar 6-6.5 cm innan dom får flytta.
                240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                Blogg+Galleri

                Kommentar

                • esoxlucius74
                  • October 2009
                  • 493

                  #23
                  Ursprungligen postat av Johanski
                  Aha, ni pratar om sådana räkor.
                  Nej jag menade faktiskt sånna där "vanliga" man köper för att äta själv... Men det blir lätt så att man halkar in på det man har i akvariet också...
                  360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
                  16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

                  Kommentar

                  • akvavirum

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Hej,
                    Jag har sett exemplar som varit en bit över 25 cm, men så stora är rätt ovanligt.
                    Men uppemot 20 cm blir de i alla fall och det i någorlunda normalstora akvarier. De är dock inga snabbväxare och blir ganska gamla så det tar sin tid.
                    Varför dina Ingemar inte har växt alls vet jag inte, men de kanske snart skjuter fart.
                    Om praktbotian kan man läsa på

                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell

                    Jag satt precis och läste om praktbotian - har själv massa andra botior (mindre modell- pakistan, histrionica, kubotai) och har varit avskräckt ENDAST för storlekens skull - jag är bara rädd att de ska växa ur mitt kar då jag fäster mig vid mina fiskar - men sonen flyttar snart så då får jag ett rum över (karlar kan flyga -det rumer får fiskarna )
                    Men jag blev lite ledsen över hur vissa människor är mot sina fiskar - på praktbotia infon, här på zoopet - så kan man skriva egna kommentarer om ens erfarenheter av fisken och jag läste då denna;

                    Alltätande fisk av Oregistrerade
                    Det är rätt att BOTIAN är en alltätande fisk då mina black molly (14st) bara försvann inom en månad ett par gubi`s 2st svärdbärare,en fin stor mall på ca 7cm och nu idag en nyinköpt platy fisk...Så nu tog tålamodet slut o 3st botiar åkte i toaletstolen...Lite trist för dom var jättefina o lekte mycke med varann(4st)..Men jag måste tillägga att dom har hålit akvariet rent för sniglar...
                    Jag vill med detta varna andra för PRAKTBOTIEN att den går inte alltid ihop med andra fisk...Jag skulle vilja kalla den en rovfisk...Nu är där bara en kvar och då får jag se om den trivs med att vara ensam eller vad...Kanske jag skaffer 3-4 st sen om jag får sniglar....Men annars bliver det för dyrt att lägga pengar på nya fisk varran vecka....PS Har ett bassäng på 350 liter och ca 150 olika fisk arter däribland 2 st scalar som är rena drömmen jämfört med botian (trodde faktisk inte det).. //Dansken

                    Jag hoppas snubben skoja men tror fasen inte det !

                    Underbara fiskar som jag tror att jag kommer köpa ett stim av sen :-)
                    Senast redigerad av Gäst; 14 February 2010, 22:58. Anledning: stavfel :-)

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #25
                      Ursprungligen postat av akvavirum
                      Men jag blev lite ledsen över hur vissa människor är mot sina fiskar - på praktbotia infon, här på zoopet - så kan man skriva egna kommentarer om ens erfarenheter av fisken och jag läste då denna;

                      Alltätande fisk av Oregistrerade
                      Det är rätt att BOTIAN är en alltätande fisk då mina black molly (14st) bara försvann inom en månad ett par gubi`s 2st svärdbärare,en fin stor mall på ca 7cm och nu idag en nyinköpt platy fisk...Så nu tog tålamodet slut o 3st botiar åkte i toaletstolen...Lite trist för dom var jättefina o lekte mycke med varann(4st)..Men jag måste tillägga att dom har hålit akvariet rent för sniglar...
                      Jag vill med detta varna andra för PRAKTBOTIEN att den går inte alltid ihop med andra fisk...Jag skulle vilja kalla den en rovfisk...Nu är där bara en kvar och då får jag se om den trivs med att vara ensam eller vad...Kanske jag skaffer 3-4 st sen om jag får sniglar....Men annars bliver det för dyrt att lägga pengar på nya fisk varran vecka....PS Har ett bassäng på 350 liter och ca 150 olika fisk arter däribland 2 st scalar som är rena drömmen jämfört med botian (trodde faktisk inte det).. //Dansken

                      Jag hoppas snubben skoja men tror fasen inte det !

                      Underbara fiskar som jag tror att jag kommer köpa ett stim av sen :-)
                      den som skrivet den kommentaren måste väl skoja, eller så är h'n inte så kunnig för praktbotior äter knappast så stora fiskar plus kan man nog inte kalla den för rovfisk. men väldigt synd att dom blev nedpsolade.

                      Kommentar

                      • akvavirum

                        #26
                        Ursprungligen postat av FiaLotta
                        Mister okänd som Azur länkade till var ju en riktigt ful fisk!
                        Jag tycker att det är bra att man skriver ut maximala storleken eftersom det är lätt i butiken att tror att det är små söta fiskar för alltid.
                        Vem skulle kunna föreställa sig att fisken i butiken skulle kunna bli som mister okänd?
                        Den bilden skulle sitta på akvarium runt om i alla butiker. Kanske praktbotierna skulle få lite bättre hem då?
                        Jag blir så ledsen när butikspersonal inte avråder familjer att exempelvis köpa med sig en pleco hem till sitt 54liters akvarium.

                        Exakt - för fiskarnas skull är det helt urbota sorgligt. Jag var in till en vanlig zoobbutik för omväxlingsskull (föredrar nols och tropakv.) och tittade på dessa söta praktbotior. Ska du ha några frågade hon -"nej, inte just nu sa jag och de blir ju så stoora om de får växa, sa jag"
                        -Nej men inte då - de blir bara 6-8 cm, sa kärringen till mig
                        Nej sa jag - de kan med rätt förutsättningar kan de bli 25-30 cm och iallafall 20 sa jag. Och hon blev så arg och visade etiketten på karet - där stod 6-8 MEN det var försäljningsstorleken påpekade jag.
                        -"Om du tittar här nere så stod det faktiskt 30 cm på maxlängd!!" Fasen vad sur hon blev - ja, jag hoppas du inte sålt såna till nån med ett litet kar.....sa jag och jag blev nästan utkastad men det var det värt

                        Kommentar

                        • akvavirum

                          #27
                          Ursprungligen postat av Flaxss
                          den som skrivet den kommentaren måste väl skoja, eller så är h'n inte så kunnig för praktbotior äter knappast så stora fiskar plus kan man nog inte kalla den för rovfisk. men väldigt synd att dom blev nedpsolade.
                          Nej jag har aldrig hört att de ska äta såpass stora fiskar och jag ha svårt att tro det - antagligen så dog de av naturlig/vattenkvalité? orsak, och han vägrade inse det....jag vet inte - men det jag reagerade på var att han skriver att han spolade ner 3 friska fiskar, grymt anser jag.

                          Kommentar

                          • Bygde
                            • February 2010
                            • 6

                            #28
                            Ursprungligen postat av akvavirum
                            Exakt - för fiskarnas skull är det helt urbota sorgligt. Jag var in till en vanlig zoobbutik för omväxlingsskull (föredrar nols och tropakv.) och tittade på dessa söta praktbotior. Ska du ha några frågade hon -"nej, inte just nu sa jag och de blir ju så stoora om de får växa, sa jag"
                            -Nej men inte då - de blir bara 6-8 cm, sa kärringen till mig
                            Nej sa jag - de kan med rätt förutsättningar kan de bli 25-30 cm och iallafall 20 sa jag. Och hon blev så arg och visade etiketten på karet - där stod 6-8 MEN det var försäljningsstorleken påpekade jag.
                            -"Om du tittar här nere så stod det faktiskt 30 cm på maxlängd!!" Fasen vad sur hon blev - ja, jag hoppas du inte sålt såna till nån med ett litet kar.....sa jag och jag blev nästan utkastad men det var det värt
                            Hahaha! Tyvärr så tror jag att detta är väldigt vanligt. Har hört på nån affär att dom aldrig blir mer än 15cm. Lite närmare, men dom blir ändå större än så. Nåt man får ta in i beräkning är ju att dom blir väldigt gamla också, tydligen upp emot 30-40år om dom tas om hand. Det ger ju lite tid att växa på om dom ska upp till 30cm.

                            Kommentar

                            • akvavirum

                              #29
                              Ursprungligen postat av Bygde
                              Hahaha! Tyvärr så tror jag att detta är väldigt vanligt. Har hört på nån affär att dom aldrig blir mer än 15cm. Lite närmare, men dom blir ändå större än så. Nåt man får ta in i beräkning är ju att dom blir väldigt gamla också, tydligen upp emot 30-40år om dom tas om hand. Det ger ju lite tid att växa på om dom ska upp till 30cm.
                              Hallå där Bygde :-)
                              Visst är det så, har man tur och sköter dem som det ska göras - så kan man få ha dem länge. Jag var på Hornbach i höstas och där hade de en riktigt fet en. Bör ha varit minst 25 cm och bra hög dessutom - biffig var intrycket och skitsnygg!

                              Kommentar

                              • Avilan
                                • May 2006
                                • 62

                                #30
                                Vi har två Pakistanier i vårt 110-liters just nu (ska antagligen skaffa en till, när vi har bestämt vad vi ska göra med inredningen) och det är just för storlekens skull.

                                "Clownerna" (Praktbotiorna) är färgsprakande när de är små men jag måste säga att färgerna blir fulare och fulare ju större de blir, fast det händer alla botior, vad jag förstår?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...