10 cm zebrafisk...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annsan
    • January 2004
    • 152

    10 cm zebrafisk...

    Har en fundering.
    Jag har hela tiden trott att mina randiga fiskar är zebrafiskar. Men jag börjar tvivla för storleken stämmer inte. De är lika stora som mina fullvuxna mässingsbarber, formen är också densamma. Färgen stämmer med zebrafiskarna..eventuellt är mina lite mattare i färgen.
    Det ska ju vara stor skillnad mellan könen..men så här stor??? I sånt fall har jag ett fint stim med bara honor...

    Hoppas nån vet
    Annsan
    Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv
  • Pangaea
    • February 2004
    • 46

    #2
    Kan det vara en sån här kanske..? http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=271
    "pacta sunt servanda"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=291573

    /Magnus

    Kommentar

    • Annsan
      • January 2004
      • 152

      #3
      Halloj,

      nej det är ingen sån.
      Mina är verkligen randiga. Som på en zebrafisk. Men när jag studerade dom så kan man se små små spröt under munnen...och så är ögonen lite större än normalt. Beter sig som en vanlig stimfisk...

      Hoppas på nya tips.
      Annsan
      Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv

      Kommentar

      • imported_n/a
        • February 2003
        • 58

        #4
        Kolla på denna länken
        http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=620

        MVH
        johmi

        Kommentar

        • Annsan
          • January 2004
          • 152

          #5
          Hmm..nej det är inte dom heller. Mina är ganska bleka i färgerna och inte så runda magar.
          Beige botten med mörka ränder och två små tunna korta (o,5 cm) spröt under munnen. Formen är precis som mässingsbarben.

          tacksam för hjälp.

          Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Du får nog skaka fram ett foto om vi skall kunna identifiera den... Världen är helt enkelt för full av små knubbiga längsrandade fiskar...
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Annsan
              • January 2004
              • 152

              #7
              Jo du har rätt i det. Problemet är att jag inte kan ladda upp bilder från min kamera...men jag jobbar på det. Sanrt så kommer det gå...då kan du få se mina randiga fiskar :O)
              Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv

              Kommentar

              • Olle A
                • January 2002
                • 1661

                #8
                Kan det vara linjebarber, Barbus (eller Puntius) lineatus?
                http://www.la-atlantida.com/9galerias/peces/ciprinido/puntlineat.htm

                Olle

                Kommentar

                • Annsan
                  • January 2004
                  • 152

                  #9
                  Jippi...helt rätt. Förutom att mina är lite svagare i fägerna. Tror dom är gamla. Jag som skulle lägga in en bild imorgon, men nu behöver jag inte det. Tack så jättemycket.

                  Annsan
                  Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv

                  Kommentar

                  • Olle A
                    • January 2002
                    • 1661

                    #10
                    Vad kul! Har du försökt odla dem? Denna klassiska fisk är numera en sällsynthet i våra akvarier, men definitivt värd att bevara!

                    Olle

                    Kommentar

                    • Annsan
                      • January 2004
                      • 152

                      #11
                      Hej,

                      nej jag har inte försökt odla på dem. I akvariet (300 liter tror jag) är det fyra zebracklider (hamnade där när deras akvarium sprack!!), 2 mässingsbarber (resten har dött av nyligen :o(, två eldstjärtar..3 lastgamla tigerbaber som nog inte har så långt kvar..
                      Eftersom det dött av så många mässingsbarber på senast så är jag lite orolig för mina fina randig fiskar men det verkar ha stabiliserat sig igen.
                      Jag tror inte det går att odla på dom i akvariet så länge zebracikliderna härskar där i..

                      Skulle lägga in bilder på fiskarna så du fick se..men jag fattar inte hur man gör...ska funder i helgen tänkte jag :o)
                      Annsan
                      Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv

                      Kommentar

                      Arbetssätt...