Praktbotier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    Praktbotier

    Hade 2 praktbotier i mitt lilla 74 liters kar som sen fick flytta till 375 l kar. I det lilla karet var de alerta och simmade runt som galningar och var urroliga att se på. När jag flyttade dom var dom likadana. Nu när jag köpte 3 ngt större botier till, så var de aktiva i 2 dagar sen har de visat sig mindre och mindre. De gömmer sig hela högen i en rot med massa gångar som är nytt.

    Är det någon som har erfarenhet av praktbotior och deras ev nattaktivitet? Läste lite om det i fiskartbeskrivningen här. Blir ju lite orolig om de kanske blivit sjuka eller nåt. Karet är nytt sen ca 3 veckor sen och de nya köpte jag i fredags.

    Hoppas på svar...
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...
  • ami
    • March 2002
    • 294

    #2
    Hej.De kommer fram till slut.var lungn,men det kan dröja ända till en vecka.Det är normalt det där.

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #3
      har läst tidigare här på forumet om detta. de är ju stimfiskar, så de behöver fler kompisar, annars tror de att de är nån fara då de är så några så de ligger o gömmer sig.
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #4
        Ursprungligen skickat av smurfmats
        har läst tidigare här på forumet om detta. de är ju stimfiskar, så de behöver fler kompisar, annars tror de att de är nån fara då de är så några så de ligger o gömmer sig.
        Men varför var de så pigga innan de nya fiskarna kom de andra 2? Och varför var de pigga först?

        <font color="red">Ami Hoppas att det är som du säger att de varvar ner för andra andningen *fniss*</font id="red">
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        • MalTok
          • January 2004
          • 20

          #5
          min erfarenhet är att om dom kan gömma sej så gör dom det. har tre st i 640 liter med massor av rötter och stenar och det kan ta upp till 3 veckor innan dom visar sej. så dom äter nog på natten för dom är riktigt feta och växer fort.
          640liters Fisksoppa

          Kommentar

          • Marie J
            • January 2004
            • 10616

            #6
            Ursprungligen skickat av MalTok
            min erfarenhet är att om dom kan gömma sej så gör dom det. har tre st i 640 liter med massor av rötter och stenar och det kan ta upp till 3 veckor innan dom visar sej. så dom äter nog på natten för dom är riktigt feta och växer fort.
            Tack så mycket för din erfarenhet! nu känner jag mig ännu lugnare!
            /Marie.

            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #7
              så du hade alltså 5 fiskar totalt?? oki, då missförstod jag dig, trodde du hade två bara...

              ja, de är nattaktiva o kommer fram oftast på natten... så du kan nog vara lugn... kanske bra att testa vattnet utifall att??
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                Ursprungligen skickat av smurfmats
                så du hade alltså 5 fiskar totalt?? oki, då missförstod jag dig, trodde du hade två bara...

                ja, de är nattaktiva o kommer fram oftast på natten... så du kan nog vara lugn... kanske bra att testa vattnet utifall att??
                Tack smurfmats för erfarenheten och ditt råd!
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  • November 2002
                  • 1595

                  #9
                  Mina är 100% dagaktiva, har två större i ett 576L och 6 mindre i ett 332L.

                  De var skygga i ett par, tre dagar innan de blev så där pigga vilda och roliga som bara praktbotior kan vara
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • Marie J
                    • January 2004
                    • 10616

                    #10
                    Ursprungligen skickat av orm
                    Mina är 100% dagaktiva, har två större i ett 576L och 6 mindre i ett 332L.

                    De var skygga i ett par, tre dagar innan de blev så där pigga vilda och roliga som bara praktbotior kan vara
                    Ja det är det roligaste som finns när de busar runt i akvariet och dra med sig de andra fiskarna i leken. Roligaste är när dom drar järnet från kortsida till kortsida med nästan alla de andra msom släptåg. Tvärvänder nästan samtidigt med. Det är den roligaste arten jag har!!!!
                    /Marie.

                    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                    Kommentar

                    • Torstensson
                      • June 2002
                      • 1964

                      #11
                      Jag har sisådär 15-16 stycken Praktbotior i alla storlekar i ett akvarie på 375 liter. Första tiden var alla som uppslukade någonstans, men nu är nästan alla framme hela tiden. Bäst är när man matar med endast EN algwaffers! Snacka om rugbymatch.. =)

                      Kommentar

                      • Marie J
                        • January 2004
                        • 10616

                        #12
                        Vad är en algwafers för något?
                        /Marie.

                        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                        Kommentar

                        • smurfmats
                          • February 2003
                          • 3538

                          #13
                          det är tabletter som man ger till malar o dyl... bra för malar som stödfoder bla...
                          tråden om fjärilars lek!

                          Kommentar

                          • ahlin
                            • September 2002
                            • 234

                            #14
                            Höj tempraturen......då blir det mer aktivitet. Jag tycker att 28 grader är lagom för praktbotior. Dels är dom mer aktiva och dels minskar risken för "prick"....

                            Kommentar

                            • klara
                              • September 2002
                              • 1112

                              #15
                              Tycker det där med vitaprickrisken för praktbotior är överdrivet. Mina simmar glatt (dag som natt) i 26 grader (höjde från 25 när botiorna flyttade in) tillsammans med alla sjövilda siamensisar, tigerbarber och guldbarber... ingen vitaprick så långt ögat nått på 1,5 år. Däremot en svampprick på ett och annat tigerbarbsnyte - är man sjövild när det är matdags får man skylla sig själv ;O)
                              /Klara
                              ------------------------
                              Min hemsida
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...