Blanda barber

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dankungen
    • July 2003
    • 116

    Blanda barber

    Hej, Jag heter Daniel

    Jag tänkte göra ett barbakvarium..
    Jag har redan 10 odessabarber och 10 guldbarber...
    Och tänkte att det skulle bli 2 stim...
    Men icke. Varför och kommer angolabarber kopparbarber mm att ansluta sig till ett "JÄTTESTIM" och går det att blanda. Jag tänkte undvika Tiger och Panda då dessa tydligen är aggresiva.

    Så frågorna är
    1 Kommer det att bli ett jättestim
    2 Kan jag blanda alla
    3 Ska jag undvika panda och tiger

    Hoppas på Svar
    Vänligen // Dankungen
  • klara
    • September 2002
    • 1112

    #2
    1. Ja, barber håller till i hela karet och simmar inte i stim hela tiden.

    2. Kopparbarber är lugnare än andra barber + simmar gärna i par står det överallt, men det är inte min erfarenhet. Lika livliga som de flesta barber. Kopparbarberna är mindre än tiger- och guldbarber och simmar i eget kar hos mig. De har till och med fått yngel.

    3. Varför undvika Tigerbarber? Härliga krabater som simmar i stim nästan hela tiden. Sticker en iväg hänger de andra på - verkligen en stimfisk! Har du inga långfenade medinnevånare fungerar tigerbarber utmärkt med andra fiskar. Jag har tigerbarber ihop med guldbarber, ancistrusar, praktbotior, siamensisar och pansarmalar.

    Panda-, Odessa- och Angolabarber har jag ingen erfarenhet av.
    /Klara
    ------------------------
    Min hemsida
    Min zoon

    Kommentar

    • Oscar Cederqvist
      • November 2002
      • 6546

      #3
      Håller med Klara. Tigerbarber är verkligen roliga fiskar som livar upp akvariet. Ingen höjdare att ha med storfenade fskar, annars är de bra.
      Oscar Cederqvist

      Kommentar

      • dankungen
        • July 2003
        • 116

        #4
        Jag vet att de inte alltid stimmar. Men när de gör det kommer de alltid att stimma tilsammans... Är de som hundar... En stor hund vet alltid att en liten hund är just en hund och därför leker de tilsammans.. ex Tax och Labrador.. även om de har lite olika karaktär... och släpper man ut olika hundar på en gård så stimmar de oavsett ras (ej Afgan)
        Är barber så
        Vänligen // Dankungen

        Kommentar

        • klara
          • September 2002
          • 1112

          #5
          Stimmar i ett enda stort då menar du... njae. Guldbarberna är ju överallt och letar käk och hamnar bland tigerbarberna då, men aldrig långvarigt och de följer inte tigerbarberna när dessa sätter iväg ihop. När guldbarberna leker så håller sig tigerbarberna framme för att käka upp rommen och hamnar bland guldbarberna. Vid matning är ju alla firrarna framme och plaskar i ytan tillsammans, matvrak är alla barber. Så stimmar nä, beblandar sig ja.
          /Klara
          ------------------------
          Min hemsida
          Min zoon

          Kommentar

          • dankungen
            • July 2003
            • 116

            #6
            Är det någon barb man ska undvika...

            Jag kan nämna att jag oxo har räkor (Japonica och Woodshrimp)
            Vänligen // Dankungen

            Kommentar

            • ami
              • March 2002
              • 294

              #7
              Jag kan bara tillägga att som du själv skrev ang."pandabarber".Det var det argsintaste fisk jag haft.Men det finns fina barbsorter att blanda med.Ang.Tigerbarber finns det ej ngt.hinder för att inte ha i ett "barbakvarie" som Klara o mrsonk myck.riktigt skrev.Du har även Praktbarb,Mässingsbarb(samma sort iss guldbarb)=de blir jättefina som stora=tycker jag.Ang.hundar förstår jag ej exakt vad du menar ,trots att jag har 2st hundar själv.Trol.vis ja på denna fråga.

              Kommentar

              • ami
                • March 2002
                • 294

                #8
                Tillägg;Jag har ej ngn.erfarenhet med räkor vill jag tillägga.Det kan jag ej svara på ihop m.tigerbarber.

                Kommentar

                • klara
                  • September 2002
                  • 1112

                  #9
                  Har inga räkor själv, låter siamensisar göra jobbet i stora karet som ska bli helasiatiskt med tiden. Barber älskar hackade, skalade räkor - kanske även levande dito?
                  /Klara
                  ------------------------
                  Min hemsida
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • dankungen
                    • July 2003
                    • 116

                    #10
                    Tack för era svar

                    Jag tror att svaren blev följande
                    1 Det kommer tidvis att vara ett jättestim
                    2 Det går fint att blanda barber
                    3 Undvik pandabarb
                    Vänligen // Dankungen

                    Kommentar

                    Arbetssätt...