Starta nytt akvarium med slöjisar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisksophie
    • November 2015
    • 5

    Starta nytt akvarium med slöjisar

    När mina nuvarande problem antingen löst sig eller planat ut hade jag tänkt starta upp ett nytt, större akvarium på 235 liter. Förhoppningsvis har jag då två slöjstjärtar som ska få flytta in. För att den stora slöjisen inte ska attackera den lilla när han är uttråkad så har jag fått rådet att lägga i en sorts stimfisk och jag har tidigare haft tanken att lägga i en liten mal också.

    Jag vet att slöjstjärtar är svåra när det gäller att bo med andra fiskar, men finns det några fiskar som fungerar bra och i så fall vilka? Vad bör jag tänka på när jag startar upp det för att allt ska gå så rätt till som möjligt? Hur kollar jag vattenförhållandena?

    Vad det står att slöjstjärten trivs bäst i:
    PH-värdet: 6-8
    Temperatur: 18-25 grader (Kan till och med vara från 12 grader har jag hört??)
    Vattenhårdhet: 5-20 dH

    I min kommun är vattenhårdheten 2,8 - 3,5 dH, vilket är lite lågt, medan pH-värdet på vattnet i min kommun är 8,1-8,3, lite högt. Hur uppnår jag fiskens optimala förhållanden med min kommuns vattenvärden?

    Uppskattar all hjälp jag kan få
  • Axman
    • January 2013
    • 188

    #2
    Då skall vi se.

    Akvarium, i ett sådant akvarium kan du ha 3-4 stycken beroende på. Om man skall ha sällskapsakvarie-täthet dvs. Mer vattenbyte så kan du ha mer fisk men det blir ju rätt jobbigt. Tänk på att slöjstjärtar faktiskt är stimfisk så 3+ är bra att ha.

    Övriga fiskar, de mest uppenbara skulle jag säga är kardinalfisk (inte kardinaltetran), vanlig ancistrus och väderål. Alla de finns ju i lite olika färger. Sedan funkar faktiskt mina rätt bra med större snäckor och räkor. Att tänka på är att allt som får plats i munnen = mat för en guldfisk så kardinalfiskar är i farozonen men bör hinna undan. Och de är faktiskt fantastiska snäckätare av mindre snäckor. De är ju kassa jägare, bara hungriga konstant.

    Guldfiskar/slöjstjärtar har inte ett ont ben i kroppen så de mobbas inte. Men å andra sidan så är deras syn på lek rätt brutal. Det är mer av "jaga tills hon är utmattad, då puttar man in i buskaget så hon släpper sina ägg, hanarna gör sitt och alla simmar därifrån lätt mörbultade och trötta". Kan lätt misstas för mobbning men det är bara... hm ja kärlek...

    När du startar upp det nya. Se till att inte ha kanter eller ställen där firrarna kan fastna. De är nyfikna och tror de är smala som fotomodeller. Ha den slöjan du har nu ensam i en månad och börja sedan köpa fler.

    I övrigt, ingen värmare utan rumstemp blir fint, så mycket filtrering som du kan för du bör mata mycket. Men samtidigt så vill de ha lugnt vatten så där får du testa dig fram. Vattnet behöver du inte tänka på annars mer än stora vattenbyten men liten tempskillnad, några grader kallare funkar men inte varmare. Jag byter typ 70-80% i veckan för mina, men jag matar friskt. Vad har du för PH i vatten som stått några dagar?

    Sist men inte minst så kolla hos imazo osv så ser du att det finns roligare sorter än "slöjstjärt mix". Mina svarta ranchu är jag förtjust i bland annat.

    Kommentar

    Arbetssätt...