Först av allt vill jag hälsa dig varmt välkommen hit!
Det som är klurigt med akvarium är vad som egentligen är ett lagom stort akvarium för en viss specifik art i en viss ålder.
180 liter känns ju som första akvarium stort, riktigt stort. Speciellt när man släpper i ungfisk i början.
Dels så "stimmar" många fiskar som små dvs. de söker trygghet i en grupp vilket de ju ofta gör i naturen också. När de sedan blir vuxna så kräver de rejält med utrymme i ett revir som som ska räcka till för sökande efter partner/parbildning. Så med ungfisk fungerar det med alla fiskarna. Vid vuxen fisk och lek blir karet snabbt trångt.
Nu resonerar vi som finns här på Zoopet lite olika ibland men när det gäller Scalarerna är karet verkligen precis på gränsen i storlek för en vuxen Scalar.
Satsar du ändå på Skalar så rymmer bara karet ett par och du kommer att få sälja de som "blir över"
Har du gott om växter så kan det fungera bra med Garra Flavatra.
Det är om du får jämnstora honor som du kan få problem för då blir det kamp. Men testa!
Skulle jag råda så skulle jag säga att du ska skippa Skalarerna.
När det gäller cikliderna så tror jag att Nyckelhål och Bolivianer blir en bra kombo.
De övriga arterna blir inga direkta problem.
Men om du nu startar nytt så tänk på att första månaden kan du enbart ha neontetrorna (jag skulle själv valt kardinaler som jag tycker är tåligare).
Väljer du Skalarer så kommer de troligen också äta upp neontetrorna, men ofta skippar de att äta vuxna Kardinaler.
Som alternativ till ditt Rio så skulle jag själv fundera på Lido 200 som är högre och funkar utmärkt med Skalarer. Det är kortare, men djupare och högre.
Har ett vitt sådant själv:
Lämna en kommentar: