Sjuk Slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anakin88
    • June 2012
    • 38

    Sjuk Slöjstjärt

    Hej,

    Jag har en slöjstjärt av typen Ryukin som har svårt att simma ordentligt. Oftast efter matning så simmar den uppochner under en lång stund för att några timmar senare simma helt normalt. Har varit såhär under en längre period och verkar aldrig riktigt bli bra. Det är en ganska stor och mycket vacker fisk som har god aptit, bortsett från att dess sidfenor är något missbildade, vilket jag tänker kan vara en bidragande orsak till att den har svårt att hålla sig upprätt/hålla balansen.

    Någon som har erfarenhet av detta, eller har några tips på åtgärder? Känner att jag får ta bort den om det är så att den far illa.

    Tacksam för alla tips!

    Mvh. Jonathan
  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    #2
    Verkar det som om den liksom flyter upp? Och är det bara efter matning? Undrar då de kan svälja en hel del luft när de äter, om du matar med flytande foder då, vilket lär ska göra att de kan få problem med att hålla sig på rätt köl. Det brukar gå över efter ett tag som du säger med. Om det nu är så så skulle du kunna testa att se till att maten sjunker först, blötlägga innan om det är pellets tex, och se om det blir någon skillnad. Om inte så hoppas jag någon annan har bättre förslag.
    "The trees move... do you not see it?"

    Kommentar

    • PondLover
      • November 2012
      • 54

      #3
      Låter som den har fått problem med simblåsan.
      Det bästa man kan göra för att förhindra eller motverka detta problem är att lägga till ärtor i kosten.
      Mvh PindLover

      Kommentar

      Arbetssätt...