Stor slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • @xel
    • May 2003
    • 73

    #16
    vad bra
    hoppas min klarar sig...jag har verkligen fäst mig vid den. så söt!
    kollade på dina bilder lite på din zoon, och dina akvarium är verkligen fina! vad har du för lysrör i ditt 110-liters? är det där du har din slöjstjärt?

    Kommentar

    • Oscar Cederqvist
      • November 2002
      • 6546

      #17
      Tackar. Det är vanliga rör, fick dem till när jag köpte dem. Ja de brukar gå däri, tror inte de var däri när jag fotade det.
      Oscar Cederqvist

      Kommentar

      • @xel
        • May 2003
        • 73

        #18
        hm. okajj...var snyggt sken, jag har nåt j*vla gult sken...asfult!

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #19
          Jag blir faktiskt upprörd, men jag förstår grabben och ni andra som tycker att det är bra att "rädda" fisken.
          Det är oseriöst av affären att sälja en skadad fisk.
          Det måste vara bättre att råda en ung grabb att om han vill ha en Slöjstjärt så ska han köpa en som är frisk.
          Finns det ingen akvarieförening i närheten där du bor.
          Salt har det skrivits om http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=11944
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Oscar Cederqvist
            • November 2002
            • 6546

            #20
            Jag förstår dig Kramfors men tycker du "höjde" rösten lite väl mycket.
            Oscar Cederqvist

            Kommentar

            • cri
              • September 2002
              • 700

              #21
              Hej Axel!

              Glad att höra att du köpte fisken - lycka till.

              Till 150l kan du hälla i 1,5 dl utan problem för Guldfisk/slöjstjärt.

              Gällande salt koncentration och dopp hade jag kopierat in det mesta du behövde i inlägget men vid 15 års ålder kanske det inte alltid är så lätt med Engelskan :o) Jag förstår.

              Puregold siten har bytt plats men man brukar komma åt den i alla fall.

              Försök med http://users.megapathdsl.net/~solo/puregold/home.html

              Klicka TREATMENTS AND MEDICATIONS

              Sedan Uses of salt och Salt dips under MEDICATIONS.

              Min ena Black Moors fena trasades sönder ordentligt men har vackert växt ut och ihop igen.
              Mvh, cri

              Kommentar

              • @xel
                • May 2003
                • 73

                #22
                Kramfors, jag, eh, "förlåter" dig.
                Köptey den inte för att jag ville ha en slöjstjärt, jag tyckte så synd om den, när alla fiskar hängde på honom.
                dessutom komemr den bli väldigt majestätisk när (och om) den blir frisk. Ska göra mitt bästa för det..

                Har nu hält i så mycket salt som du rekomenderade, cri. tack så mycket

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #23
                  Ja, den får det säkert bättre hos dig än i en butik som inte har mer ansvar än att de säljer en som inte är ok.
                  Jag har själv varit ung och jag förstår dig.
                  Jag är ordförande i den klubb här i kommunen som organiserar akvarie ägarna, och får vi se att en affär inte sköter fiskarna efter de regler som finns så skulle vi göra en anmälan till miljökontoret som är tillsynsmyndighet.
                  Lycka till med firren.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • @xel
                    • May 2003
                    • 73

                    #24
                    tack...
                    och jag förstår dig, skitdåligt av en akvarieaffär att sälja en dålig fisk.

                    Kommentar

                    • @xel
                      • May 2003
                      • 73

                      #25
                      <u></u>Uppdatering.
                      Ryggfenan har redan läkt, nu är den hel igen

                      Känner mig nöjd, eftersom det gick så snabbt! Har på försök släppt ner åtta kardinaltetror, som han låter vara ifred (hittills i alla fall). Dessvärre äter han inte, och ligger fortfarande mest på botten och under grottorna. Hoppas det går över =/

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #26
                        En Slöjstjärt ska helst inte ha något i akvariet som den kan skada sina långa fenor på.
                        Fenorna är genom sin storlek känsliga för angrepp av parasiter.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • @xel
                          • May 2003
                          • 73

                          #27
                          Antar att du menar Kardinaltetrorna?
                          Flyttade på dom idag, förstod att dom skulle ge sig på honom.

                          Kommentar

                          • cri
                            • September 2002
                            • 700

                            #28
                            Dessvärre äter han inte, och ligger fortfarande mest på botten och under grottorna.
                            Stora slöjstjärtar kan vara lite flegmatiska och eftersom denna har varit med om en del kan den fortfarande vara i chock tillstånd och äter och rör sig därför inte.

                            Hoppas att det inte är en inre infection. Försök med sjunkande foder (eller skalade ärtor) och om han äter håll upsikt över hur avföringen ser ut. Är det en vit sträng är det en infektion och du behöver då Furanol från JBL. Inte bad (som rekommenderas - fungerar endast för ytliga skador) men i heala akvariet eftersom det är en inre infektion.

                            Låt oss veta hut det går, håller tumarna!
                            Mvh, cri

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #29
                              Hej Axel, jag förstår att du inte har något större förtroende för mina råd om din sjuka fisk.
                              Om jag hade fisken här hos mig så skulle ja ha den ensam i ett sjukakvarie mörkt, gärna nästan övertäckt för att inte fisken ska bli mer stressad, och om jag misstänkte som cri tipsar om i länkarna en inre infektion behandla den med Sera baktopur direct, i akvariet ska det vara bara en syresten med en kraftig luftpump, inget annat ingen mat, följ bruksanvisningen.
                              Om fisken överlever byt allt vatten men inte allt på en gång, tillsätt vitaminer i vattnet, mata lite med Tex. röda mygg.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              • @xel
                                • May 2003
                                • 73

                                #30
                                Tack Kramfors. Ska försöka göra så gott jag kan.

                                Cri, dinas råd är ovärderliga. Tur att du finns
                                Avföringen är såklart vit så han har väl en inre infektion då ;(
                                Har inte uppmärksammat det förut, tack för att du upplyste mig om detta. Ska till djuraffären senare idag, får införskaffa medicin då. Tack för tipsen!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...