Stackars Sewellia lineolata?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fabel
    • February 2012
    • 99

    Stackars Sewellia lineolata?

    Köpte denna vackra skapelse i tron om att den var en bra algätande mal.
    Kvinnan på akvarieavdelningen tyckte den kunde vara ett bra alternativ till den Ancistrus jag egentligen ville ha men blev varnad att de ger sig på mina växter.
    Eftersom jag är helt grön på akvariefronten så litade jag på den "kunniga personalen" och inhandlade då denna "Guldbandade mal".
    Nu när jag läst på om den så verkar det inte vara en algätare, inte vara en mal och att den vill ha kallare vatten än vad jag har (25grader C hos mig) och mer strömmande vatten än jag har.
    Undrar nu om den kommer att överleva hos mig eller om den är dömd?
    Vad ska jag göra?
    Hjälp!
  • Karat
    • December 2011
    • 10

    #2
    Hej! Jag har haft en sådan sedan förra våren, i ett 54 l akvarium med ett vanligt innerfilter, temp 25 grader och medelhårt vatten. Mår hur bra som helst, fajtar ancistrusen för algtabletter. Vacker! Skulle inte säga effektiv algätare. Visar inte att den vill ha mer fart genom att sitta i utblåset, är lika gärna på släta stenar på botten. Jag byter 30% vatten varje vecka. Våga prova!

    Kommentar

    • Fabel
      • February 2012
      • 99

      #3
      Åh så skönt att höra! Då verkar den ju må bra hos dig och gör det förhoppningsvis hos mig med.
      Nu kan jag sova gott.
      Tack Karat!

      Kommentar

      • rudy
        • January 2012
        • 275

        #4
        har oxå en sån som heter hubbe =) han bor i mitt 100 l kar med en vanlig inne pump och på 26 grader. som sakt inget bra på att äta alger men nåde den som tänker ta hans fiskbulle eller mygglarver
        jag har inte frågat men jag tror nog att han trivs ... har inte klagar hittils *flin*

        Kommentar

        • Fabel
          • February 2012
          • 99

          #5
          Fiskbulle?

          Kommentar

          • rudy
            • January 2012
            • 275

            #6
            japp... fiskbulle som i fiskbulle
            ger det till alla mina firrar och särskilt min blackghost är helt skogstokig i dom

            Kommentar

            • Fabel
              • February 2012
              • 99

              #7
              Bara öppna konserven, skölja en och gaffla upp och sänka den i akvariet?

              Kommentar

              • rudy
                • January 2012
                • 275

                #8
                japp =) vanliga fiskbullar i buljong jag delar ju dom i hur stora bitar man nu vill ha och beroende på hur mycket fisk du har i karet och hur stora dom är...
                till mina ärlingar ger jag en halv bulle
                till mina i mitt stora med ca 10 fiskar med stor aptit ger jag 1/4
                till tetra karet ger jag ca 1/5

                det är bara att prova sig fram börja mer lite och öka om dom gillar det

                hör gärna av dj om eller när du testat

                Kommentar

                • Papegoj Moi
                  • March 2011
                  • 171

                  #9
                  Är det bara vissa speciella fiskar som äter fiskbullar? Eller kan alla äta det?

                  Kommentar

                  • Fabel
                    • February 2012
                    • 99

                    #10
                    Ska fördjupa mig i det någon dag framöver. Tack för tipset.
                    Har du fler trix i rockärmen?

                    Kommentar

                    • rudy
                      • January 2012
                      • 275

                      #11
                      Ursprungligen postat av Papegoj Moi
                      Är det bara vissa speciella fiskar som äter fiskbullar? Eller kan alla äta det?
                      alla fiskar äter det ... vad jag vet
                      vissa mer än andra
                      jag har ju vanliga sällskaps fisk och morsan har ju mer rovfisk och guldfisk och dom suger i sig allt

                      rekomenderar ju inte att slänga i en hel det första man gör utan släng i 1/5 del eller mindre det tar ju en liten stund för dom att fatta vad det är men oftast e det inga problem

                      Kommentar

                      • rudy
                        • January 2012
                        • 275

                        #12
                        Ursprungligen postat av Fabel
                        Ska fördjupa mig i det någon dag framöver. Tack för tipset.
                        Har du fler trix i rockärmen?
                        nopp slut på trix för nu =)

                        Kommentar

                        • Papegoj Moi
                          • March 2011
                          • 171

                          #13
                          Ursprungligen postat av rudy
                          alla fiskar äter det ... vad jag vet
                          vissa mer än andra
                          jag har ju vanliga sällskaps fisk och morsan har ju mer rovfisk och guldfisk och dom suger i sig allt

                          rekomenderar ju inte att slänga i en hel det första man gör utan släng i 1/5 del eller mindre det tar ju en liten stund för dom att fatta vad det är men oftast e det inga problem

                          Okej tack
                          Har 1 kampfisk, 2 kejsartetror och 10 niontetror. Tror du att dem äter fiskbullar?

                          Kommentar

                          • rudy
                            • January 2012
                            • 275

                            #14
                            det gör dom nog men som sakt ta lite i början och om dom äter vid ytan så håll den där i början och sen kan du ju släppa ner den
                            hör gärna av dj om du har testat och hur det har gått =)

                            Kommentar

                            • Fiskevennen
                              • February 2012
                              • 1

                              #15
                              I 1965 ble pausefiskene på norsk TV foret med fiskeboller om vinteren når det var svårt å få tak i levendefor. Så det er inget nytt under solen! Jeg fant et tidningsutklipp om NRK 's TV-akvarium i en gammel akvariebok. Utklippet tok jeg vare på for som en kuriositet fra gamle dager.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...