Schistura cf. balteata

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thehoglund
    • June 2011
    • 13

    Schistura cf. balteata

    Är det någon som kan något om denna art? Hittade av en slump en individ i zoobutiken jag praktiserar på, blev genast intresserad och fick ett visst måste ha-behov

    Så här ser den ut:
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_5649.jpg
Visningar: 1
Storlek: 67,5 KB
ID: 2182878
  • rasermusen
    • October 2011
    • 258

    #2
    Får man länka artbeskrivningar från andra sidor här på Zoopet? Testa seriouslyfish..
    /Rasmus

    Kommentar

    • Thehoglund
      • June 2011
      • 13

      #3
      Har vart inne där och läst lite, verkar som att den funkar i mitt akvarium och den verkar kunna klara sig utan andra av samma art. Men skulle vara nice om någon har personlig erfarenhet om denna art. Hur fisken är i sättet och temperamentet och sådant. Tack för tipset!

      Kommentar

      • rasermusen
        • October 2011
        • 258

        #4
        Det är ju inte den vanligaste fisken direkt
        /Rasmus

        Kommentar

        • Thaifighter
          • August 2006
          • 420

          #5
          Fin fisk som dykt upp lite här och där i affärerna på sistone.
          Tog lite tid innan dom kom till Sverige, då jag själv sett dom i Bangkok under slutet av 90-talet.
          tror dom kommer från Burma/Myanmar.
          Tror man kallar dom för "Sumo-Grönling", eller "Sumo-Loach" på engelska.
          Den gillar nog att vara i ett litet stim så köp några till om du får chansen!
          Det är ju också en bottenfisk från strömmande vatten.
          Jag skulle nog haft lite finare grus.

          Thaifighter
          Alla mina fisk-video på Youtube!
          http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

          Kommentar

          • Thehoglund
            • June 2011
            • 13

            #6
            Tack för svar! Affären har bara en kvar så tänkte passa på när den ändå inte är så vanlig. De visste inte ens om att den fanns där :P

            Kommentar

            • malfunkshun
              • September 2008
              • 394

              #7
              Har 7-8 stycken i mitt bäckkar. Har bara hittat den rosa varianten och vill gärna ha lite gula.
              Lugn fisk som passar med Gastromyzon, Sewellia och Danio av olika slag. Vill gärna ha ett eget hål och kan bråka lite med andra av den egna arten. Mycket pigg och snabb när det är matdags. Älskar artemia och svarta mygg. Flingor går bra men fryst är att rekommendera tycker jag.

              Schistura spp. överlag är mycket trevliga små, och ibland stora, fiskar.

              Kommentar

              • Thehoglund
                • June 2011
                • 13

                #8
                Tack för det svaret! Precis vad jag var ute efter! Har precis släppt i den jag köpte idag.

                Kommentar

                • Olivin
                  • July 2006
                  • 573

                  #9
                  Jag fick yngel på dessa förut, se länk, men har inte lyckats upprepa det ännu. Misstänker att det kan ha att göra med bottenmaterialet, de vill nog kunna gräva under stenar o dyl.

                  Har man dom i grupp får man se fiskarna en hel del, de är inte lika skygga som många andra liknande bottenfiskar. De kan slåss en del inbördes så det är viktigt med många gömställen. Det är en jätterolig fisk, jag önskar att jag kunde hitta några fler att sätta samman med mina nu fullvuxna exemplar.
                  Medlem i VAAF www.vaaf.se

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #10
                    Dom är glupskare än man kan tro. Äter utan problem månadsgamla Ancistrus.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av rasermusen
                      Får man länka artbeskrivningar från andra sidor här på Zoopet? Testa seriouslyfish..
                      Självklart

                      Riktig snygging förövrigt. Dyk upp på Akvariehelgen/Ciklidstämman där Mikael Håkanssson kommer att hålla föredrag för han har all info om deras naturliga miljö
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...