termometer paj!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doris
    • January 2002
    • 17

    termometer paj!

    hejsan e lite orolig min termometer har sprukit i botten och nu är jag rädd att mina slöjstjärtar skall ta skada eller rentav dö. Det har ramlat ut små svarta kulor i akvariet (tror det är kviksilver) nån som vet vad eller har varit med om det själv hjääälp
  • dako
    • April 2003
    • 11

    #2
    De svarta kulorna är inte kvicksilver utan någon metall (tex järn, bly) som används som tyngd. Plocka upp kulorna, se till att få upp alla utifall det skulle vara bly eller något annat dumt.
    Daniel

    Kommentar

    • doris
      • January 2002
      • 17

      #3
      tack det ska jag göra hoppas att de inte har tagit skada

      Kommentar

      • shpend
        • August 2002
        • 2010

        #4
        hej
        jag tror inte att dom tar skada... men bly är ju en tungmetall men dom bitarna e ju stora så dom e helt ofarliga för fiskarna.

        Kommentar

        • doris
          • January 2002
          • 17

          #5
          men om de sväljer bitarna då

          Kommentar

          • klara
            • September 2002
            • 1112

            #6
            Då kommer de ut bakvägen
            /Klara
            ------------------------
            Min hemsida
            Min zoon

            Kommentar

            • shpend
              • August 2002
              • 2010

              #7
              hej igen
              de e inget farligt så länge som det är stora bitar...ju mindr dseto farligare.men fiskar tar inte lika mycket skada av tungmetaller som andra djur gör.+ så måste det vara väldigt väldigt litet för att de skall kunna vara dödligt och de måste vara en väldigt stor dos av bly.de lägger sej på nervsystem och olika organ som lever å njurar men ja tror inte de e nån fara för att de e ganska stora bitar bli och ja tror inte att dom svälger det för att dom tror nog att de e sand.

              Kommentar

              • råttan
                • April 2003
                • 98

                #8
                Jag hade en likadan termometer (tror jag) en flyttermometer när jag hade tagit upp den och kollat på den släppte jag ner den så att den slog i en sten och botten gick av och det kom ut en massa svarta mini bollar men jag tog upp dom igen...
                Johan Lundin
                http://www.ratthjalpen.se

                Kommentar

                Arbetssätt...