Vattentemperatur till Boraras brigittae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fremar
    • August 2003
    • 1287

    Vattentemperatur till Boraras brigittae

    Då CR räkorna inte fungerar i mitt nanokar med shrimpsoil och mjukt vatten, tänkte jag skaffa mig Boraras brigittae till det karet istället. Temperaturen i karet är ca 21 grader nu på vintern och 22-23 grader på sommaren. Skulle det fungera att ha Boraras brigittae utan doppvärmare i det karet? Läste att de ska ha 23-28 grader så temperaturen i mitt kar är ju något lägre än det.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    jag har själv några Boraras-arter i svalare vatten och det funkar helt OK. Det enda är väl att de då inte reproducerar sig men det kvittar kanske
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 19 December 2011, 11:40.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • fremar
      • August 2003
      • 1287

      #3
      Ok, näe det är inte så noga att de ska få yngel. Slipper jag ha en doppvärmare i karet så är ju det bättre

      Kommentar

      • fremar
        • August 2003
        • 1287

        #4
        Antingen så tålde inte mina Boraras brigittae vattentemperaturen på 21 grader eller så hade de någon sjukdom. På 1½ dygn så har 4 av 10 fiskarna dött, har inte sett några tecken på sjukdom. Vattentesterna ger inga utslag på nitrit test och på låg på 6,8-7. Har satt i doppvärmare nu för att höja temperaturen till 24-25 grader.

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Mina klarade några dagar med 11 grader utan problem.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av fremar
            Då CR räkorna inte fungerar i mitt nanokar med shrimpsoil och mjukt vatten, tänkte jag skaffa mig Boraras brigittae till det karet istället. Temperaturen i karet är ca 21 grader nu på vintern och 22-23 grader på sommaren. Skulle det fungera att ha Boraras brigittae utan doppvärmare i det karet? Läste att de ska ha 23-28 grader så temperaturen i mitt kar är ju något lägre än det.
            jag kör doppvärmare till mina boraras under vintern eftersom tempen annars kryper ner till 19-20gr! Dem dör inte vid den tempen men det är ingen anledning att låta bli doppvärmare, anser jag!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              jag har själv några Boraras-arter i svalare vatten och det funkar helt OK. Det enda är väl att de då inte reproducerar sig men det kvittar kanske
              Fast jag är av den åsikten att alla fiskar ska hållas i en normal temp för arten, likväl som de ska ha rätt storlek på karet! För det brukar heta "även om de inte dör så kan det vara en dålig miljö"!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Temperaturen i Pontianak (varifrån de fiskar som för närvarande säljs som B merah/brigittae kommer ifrån) pendlar nu i slutet av december mellan 25 och 28 grader:



                Jag tror att just där de lever är det någon grad svalare, men det är bara en gissning. Vill man uppnå den svängningen får man nog koppla värmaren till timern.

                ***

                Men de blir nog mer långlivade om de hålls runt 21-24 grader. Vad är bäst: långt liv eller normalt liv? Till det normala livet brukar dessutom höra hungriga nattaktiva malar samt en hel del parasiter.
                Senast redigerad av Erik Åhlander; 25 December 2011, 23:37.

                Kommentar

                • fremar
                  • August 2003
                  • 1287

                  #9
                  Har satt i en doppvärmare, har ändå bara 4 CR kvar. Hur många Boraras brigittae kan jag ha i en 30 liters kub?

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #10
                    Jag tror inte de var friska (alternativt skillnaden i vattenvärden var för stor och koppningen för snabb). Det finns t ex Oodinium som bara sätter sig på gälarna så de kan vara sjuka utan att de uppvisar tydliga symptom. Pröva med lite salt i vattnet: 1 tsk/10 liter vatten.

                    10-20 borde gå, men då lär det inte bli några yngel (men det blir det knappast ändå om du har räkor)

                    Kommentar

                    • fremar
                      • August 2003
                      • 1287

                      #11
                      De 5 som är kvar ser helt friska ut och äter bra osv. Koppade in dem under 1-1½ timme. Däremot så var fiskarna väldigt tunna och nästan insjunkna magar så jag tror att de hade fått för lite mat eller nåt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...