Akvariestorlek+ sjukfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nybörjare
    • June 2003
    • 5

    Akvariestorlek+ sjukfisk

    Har läst en del på detta forum och sett att slöjstjärtar bör ha ca 50l vatten per fisk, köpte en guldfiskskål i en zoohandel och på lappen de skicade med skrev de att den var lagom stor för två fiskar...!! Skålen rymmer kanske 12-15l.. känner mig lite som en fiskplågare. särskilt nu när min fisk, en sk globögonfisk har börjat simma upp och ner... vet ej vad jag ska göra åt detta.. några förslag??
  • krba40

    #2
    Detta ämne är nog det som det skrivits mest om, dessa sk guldfiskskålar. De borde egentligen förbjudas.

    Mitt enda råd till dig är att köpa ett större akvarium, iaf ca 200L för att en guldfisk skall trivas. (se länk)
    Alternativt att du går tillbaka till affären men allt.

    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=54

    Kommentar

    • affa
      • April 2002
      • 25

      #3
      Att slötstjärten simmar uppochner kan bero på att den har problem med simblåsan!!
      MVH Affa

      Kommentar

      • Poseidon
        • February 2003
        • 1255

        #4
        Ett större kar är nog det bästa
        Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
        Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

        Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
        www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

        Kommentar

        • Nova
          • April 2003
          • 512

          #5
          Jag håller med, du borde så fort som möjligt skaffa ett större kar. Jag hade skål till mina slöjstjärtar förut, fiskarna var små så den var egentligen inte för liten, men det kändes snällast att skaffa ett större kar! Varför den simmar upp & ner vet jag inte. Men lycka till med allt!
          Mvh Denise
          Denise

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Man blir så arg på djuraffärer som gör så där, tyvärr är det väldigt vanligt.
            När det gäller slöjstjärtar så är de framavlade på defekta guldfiskar. Jag har hört att på grund av att det egentligen är en missbildad guldfisk så kan simblåsan helt enkelt ligga fel. Det kan gå bra när de är små, men blir besvärligare när de blir större. Dessutom har de ju svårt att simma eftersom de inte har "normala" fenor att röra sig med. Tror att vi också skulle få svårt att simma rakt om vi bara hade slöjor att styra med.
            Hur det nu än är så har du ett beslut att fatta, som jag ser det så är alternativen följande:
            Det första är att du går tillbaka med skål och fiskar och kräver pengarna tillbaka.
            Nästa är att du köper ett större akvarium till de fiskar du har och använder skålen till blommor eller kanske glasfiskar (inte levande alltså).
            Det sista är väl att du byter guldfiskarna till en kampfisk, som vad jag har förstått, är den enda fisk som möjligtvis kan trivas i en skål.
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • H.G
              • April 2003
              • 183

              #7
              ... eller så kan hon/han ha kvar fisken i guldfiskskålen om hon/han vill. Ingen av oss vet hur nybörjarens ekonomi ser ut, kanske är han/hon 12 år och inte har ngra egna tillgångar att köpa ett större akvarium och föräldrarna inte heller har så mkt pengar. Det är därför väldigt onödigt att säga att hon/han MÅSTE skaffa ett större akvarium för att annars är du minsan en djurplågare.
              -------------------------
              168 liters malawi

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #8
                Precis HG, men det är inte heller någon som skrivit att nybörjare är djurplågare, inte heller att personen MÅSTE skaffa ett större akvarium. Det jag skrev var att man kunde byta guldfiskarna mot en kampfisk, tror inte att någon ruinerar sig på den affären kanske...
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                • H.G
                  • April 2003
                  • 183

                  #9
                  Som du såg det så hade nybörjaren ju bara tre alternativ och om nybörjaren vill ha kvar sin guldfisk så fanns det ju bara ett alternativ kvar för nybörjaren. Nämligen att skaffa ett större akvarium.
                  -------------------------
                  168 liters malawi

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    Jepp!
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...