"Slöjdstjärt"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alie
    • February 2003
    • 427

    "Slöjdstjärt"

    "Slöjdstjärt" är ju felaktigt, eller hur? Detta måste väl vara en felskrivning:
    (Alviks Zoo som säljer slöjdstjärtar - klicka på fiskar först)

    http://home.swipnet.se/~w-30480/

    Eller har det dykt upp en ny fisk som jag inte vet om
    ...Fast man tycker att en djuraffär borde veta vad fisken heter...

    /A
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Ja,det verkar inte så seriöst.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Stava fel kan väl alla göra och vi har ju lovat att inte klanka på felstavningar.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • alie
        • February 2003
        • 427

        #4
        Slöjdstjärt är väl mer en felaktig uppfattning än en felstavning. (Undrar var det kommer ifrån eftersom det är så utbrett) Men - klart att man kan både stava fel och få för sig fel. När jag var liten trodde jag att Arboga hette Armboga. Jag trodde att möbler hette mövler och att Henrik hette Hendrik. Men det var då det...

        /A

        Kommentar

        • Oscar Cederqvist
          • November 2002
          • 6546

          #5
          Klart man kan stava fel. Men när en handlare gör det och dess utom två gånger i rad kan man ju undra.
          Oscar Cederqvist

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Jag har sett att en del har skrivit "slöjdstjärt" ett par gånger här i forumet och har antagit att det handlat om att någon sluntit med tangeneten. Men kanske är det inte så uatn att det rör sig om en avsiktlig stavning.
            Är denna stavning då rätt eller fel - ja om det rör sig om en avsiktlig stavning som uppstått pga att man i det området kallar fisken för slöjdstjärt så är det självklart korrekt och där skulle istället slöjstjärt vara felstavat.
            Ett exempel: när jag bodde i Kalmar så kallde vi Hyphessobrycon erythrostigma för dolkstygnstetra. Detta visade sig vara ett tämligen lokalt handelsnamn och på andra ställen kallades denna art för dolkstickstetra och blödande hjärta tetra.
            Det finns alltså inget bestämt rätt eller fel när det gäller handelsnamn, är man ute efter ett "korrekt" namn så skall man använda det vetenskapliga namnet och inget annat och då är både slöjd- och slöjstjärt fullständigt fel.
            Så att beskylla en handlare för att var oseriös eller en privatperson för att vara okunning bara för att man använder ett udda handelsnamn är inte korrekt.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Oscar Cederqvist
              • November 2002
              • 6546

              #7
              Ja, så kan det vara. Tror nog att Slöjstjärten är så pass "känd" att den kallas likadant i hela riket.
              Oscar Cederqvist

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                "Tror nog att Slöjstjärten är så pass "känd" att den kallas likadant i hela riket."
                Det trodde jag också men eftersom så många också använder slöjdstjärt så är det sannolikt inte så ändå. Jag är dock fullkomligt övertygad att slöjdstjärt "uppstått" genom en felstavning från början eller genom att någon hört fel. På så sätt har antagligen "namnet" dolkstygnstetra uppstått från dolksticksteta.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Oscar Cederqvist
                  • November 2002
                  • 6546

                  #9
                  Håller med dig till fullo. Det jag menade är att man kan förvänta sig av en handlare(med utbildning) borde vetra att den inte heter Slöjdstjärt.
                  Oscar Cederqvist

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Den heter Carassius auratus, eller Carassius auratus auratus och inget annat och DET skall handlaren känna till - sedan vilka handelsnamn som handlaren väljer att använda är upp till varje handlare.
                    I detta fall är väl också risken minimal för att den skall blandas ihop med någon annan fisk, tycker t.ex. att det varit fel att använda "namnet" slöjsvärdbärare för denna art eftersom det då hade varit en risk för sammanblandning.
                    Tycker däremot att affärerna överhuvudatget borde bli bättre på att ange de vetenskpaliga namnen i affären, just för att inga missförstånd skall uppstå.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Oscar Cederqvist
                      • November 2002
                      • 6546

                      #11
                      Ja det kan man ju inte säga mycket mot. Jag förstår dig, och jag tror du förstår mig. Om ingen anna vill prata tycker jag det räcker nu. Slutsatts= Mer vetenskapliga namn i handeln är uppskattat.
                      Oscar Cederqvist

                      Kommentar

                      • alie
                        • February 2003
                        • 427

                        #12
                        Det är förresten precis likadant med snäcklekare kom jag på. Ibland kallas de "snäckletare" - man har förmodligen sett fel eller hört fel. Fast vi har förstås fått höra att det faktiskt heter snäckskalslekare mer korrekt.

                        Jag tycker inte att det är fel att upplysa om vad det heter. Man beskyller inte någon för att vara okunnig för att man gör det tycker jag.

                        /A

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          "Jag tycker inte att det är fel att upplysa om vad det heter."
                          Självklart inte och denna art heter Carassius auratus och namnet skall stå i kursiv stil samt släktnamnet med stor bokstav och artnamnet med liten, fast frågan är ju hur många som alltid skriver så och det vore förstås rätt tråkigt om man inte fick använda handelsnamn bara för att det blir "fel" ibland.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • cri
                            • September 2002
                            • 700

                            #14
                            Hej!

                            Kanske de benäms slöjstjärt för att stjärt fenan ser ut som en slöja?

                            Eng - Veal tail (Slöj svans)
                            Fr - Voile de Chine (Kina slöja) eller Queue de voile (stjärt slöja)

                            Carassius auratus delas ofta in i två huvud och två mindre kategorier:
                            http://www.bristol-aquarists.org.uk/goldfish/goldfish.htm
                            Klicka på bilderna till vänster för att få fler bilder på olika exemplel innom varje grupp.

                            1. SINGLETAILS
                            Common Goldfish - vad vi kallar den vanliga GF
                            London shubunkin
                            Comet - liknar den vanliga GF men har en mycket längre stjärt fena
                            Bristol shubunkin

                            2. TWINTAILS
                            2a. LONG TAILED (VEILTAILED)
                            Veiltail
                            Oranda - GF som har en utväxt på huvudet med en rygg fena är en typ utav Oranda. (Red cap oranda är en typ utav Oranda)
                            Broadtail Moor - svart med utstående ögon (Teleskop)
                            Globe Eye - samma som ovan men kan ha andra färger

                            2b. SHORT TAILED (FANTAILED)
                            Fantail
                            Pearlscale
                            Lionhead - hela huvudet har den utväxten som Orandan har och ingen rygg fena!
                            Celestial
                            Pompon
                            Bubble Eye

                            OTHER VARIETIES
                            http://www.bristol-aquarists.org.uk/goldfish/other/other.htm

                            (Japanska Varianter)
                            Ranchu, Ryukin, Demekin, Jinkin, Wakin och Tosakin
                            Chinesiska varianter
                            Eggfish
                            Man-yu
                            etc.

                            Historia -
                            http://www.bristol-aquarists.org.uk/goldfish/info/info.htm

                            Mvh, cri

                            Kommentar

                            • Bilbo
                              • February 2002
                              • 2119

                              #15
                              Förresten finns det väl inget som heter "Snäcklekare" heller .
                              Någon har med önskvär tydlighet berättat att de fiskarna bör benämnas "snäckskalslekare".
                              // Magnus
                              Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                              Kommentar

                              Arbetssätt...