"Slöjdstjärt"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    "Förresten finns det väl inget som heter "Snäcklekare" heller .
    Någon har med önskvär tydlighet berättat att de fiskarna bör benämnas "snäckskalslekare"."
    Du har klart klart en poäng där bilbo, men jag brukar nog också slänge in en smiley där också (precis som du gjorde nu också) när jag brukar plädera för snäckskalslekare.
    Sedan är det ju förstås en annan sak att handelsnamn långt ifrån alltid är korrekta - t.ex. brukar denna art kallas för mångbandad snäcklekare http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=117 trots att den inte är en snäcklekare utan en snäckskalslekare.
    Däremot är det fel att skriva - jag skulle vilja snäcklekande ciklider - då skall det istället stå, ja du vet.
    På samma sätt är det fel att skriva - jag skulle vilja ha fiskar med slöjdstjärtar - det skall stå med slöjstjärtar.
    Nåväl nog med hårklyveri.
    Som man kan se i Cris inlägg så är ju inte ens "slöjstjärt" helt "rätt" utan de skall kallas för Shubunkin, Oranda etc. etc. och det görs ju faktikst också i många affärer.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • casper
      • March 2002
      • 211

      #17
      Man kan ju undra om nu namnet "slöjdstjärt" uppkommit genom missuppfattning hur det ska gå om dom latinska namnen blir mer utbredda i affärer o hos allmänheten,vart ska de sluta? hur i h-ete,ska folk kunna lära sig det,när man inte kan skilja på slöj o slöjd?

      Kommentar

      • Ola Svensson
        • June 2002
        • 1081

        #18
        Jag känner mig inte riktigt bekväm med "anything goes" attityd till trivialnamn. Pinus sylvestris heter tall på svenska. Visst får man säga pall om man vill men det är fel. Jag kan tänka mig att slöjstjärt kan stå med i ordböcker och lexikon men inte slöjdstjärt. Vissa namn på saker är snarare svenska och inte handelsnamn. Att sedan gnälla på att folk gör fel och kallar det oseriöst är en annan sak. Har en affär köpt en fisk under namnet "slöjdstjärt" så blir det ju det "handelsnamnet", men "rätt" på svenska är det inte.
        Mvh. Ola
        Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
        Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

        Kommentar

        • Oscar Cederqvist
          • November 2002
          • 6546

          #19
          Jag tycker iallafall man kan kräva mer av en handlare.
          Oscar Cederqvist

          Kommentar

          • casper
            • March 2002
            • 211

            #20
            håller helt med dig ola.
            sen det här kjell säger att handelsnamn är upp till handlarn eller websidan,tex om den här sidan handlar om träd,så blir det ju en ända röra om tall kallas pall här.

            Kommentar

            • FI
              • January 2002
              • 1153

              #21
              Jag tycker inte att det är något att haka upp sig på om handlaren skriver Slöjstjärt eller "Slöjdstjärt", alla vet ändå vilken fisk de menar och det är väl det som är det viktiga. Det är värre om man blandar ihop olika fiskarter så att kunden av misstag köper en fisk som han/hon inte alls hade tänkt köpa.

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • casper
                • March 2002
                • 211

                #22
                jaha,f1.lova då att inte bry dig om nån kallar jaguarciklider för jagularciklid

                Kommentar

                • FI
                  • January 2002
                  • 1153

                  #23
                  Ursprungligen skickat av casper
                  jaha,f1.lova då att inte bry dig om nån kallar jaguarciklider för jagularciklid
                  Hehe, jo jag förstår vad du menar. Det är förstås störande osv men så länge man inte blandar ihop olika fiskarter och så länge alla vet vad man pratar om så är det ju knappast hela världen.
                  sorgmanteltetra eller sorrmanteltetra
                  guldfisk eller gullfisk
                  osv...
                  Alla vet vad man pratar om, det är inget stort problem som jag ser det.

                  Det är värre om handlaren plötsligt blandar ihop pirayan med skivtetran eller liknande, då skadas kunden och då är det riktigt illa.

                  Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • alie
                    • February 2003
                    • 427

                    #24
                    Visst får handlaren kalla fisken för "slöjdstjärt", men nybörjaren kommer att tro att fisken han/hon köpt heter slöjdstjärt, och kommer ju inte att lära sig rätt svenska.

                    Slöjstjärt finns med i svenska akademins ordbok på nätet:
                    http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

                    slöjdstjärt finns inte med...

                    /A

                    Kommentar

                    • cri
                      • September 2002
                      • 700

                      #25
                      Hej,

                      Som sagt är inte heller benämningen Slöjstjärt "rätt". Carassius auratus är arten och alla andra benämningar är varianter utav arten och många fiskar är inte en ren "typ" utav varianten och fiskens benämning är oftast en beskrivning utav hur den ser ut...

                      Ordet Slöjstjärt är mer en beskrivning utav varianten "guld fisk" med
                      1. dubbel stjärt fena
                      2. lång stjärt fena...innom denna grupp finns det sedan flera typer.

                      De olika typerna är tex:

                      Veiltail

                      Oranda (Oranda och Red Cap Oranda, även kallad Red Crane (Röd Trana))
                      Broadtail Moor (även kallad Black Moor, Svart Teleskop, Black dragon eye Black Peony, Black Telescope Butterfly Tail etc.)

                      Globe Eye fram avlades 1592!...(kallas Dragon Eyes i mellan östern, Telescope Eyes i USA, därefter delas de in i färg grupper - Calico, Metallic , Panda etc.)

                      ****************
                      En Pearlscale, Lionhead, Demekin, Pom Pom, Ranchu eller Ryukin är tex. inte Slöjstjärtar.

                      Engelskan har de förenklat grupperna. De talar oftast endast om två huvud grupper:

                      1. Common Gold Fish - vanlig guldfisk med enkel och kort stjärt fena 2. Fancy Gold Fish - alla andra GF varianter ...

                      Orandas - kallas ofta felaktigt för "lejon huvud" här i Schweiz tex..
                      http://liuqi3.virtualave.net/namegoldfish.htm

                      Och... intressant diskussion om skillnaden mellan Lionheads och Ranchu.http://www.geocities.com/Tokyo/4468/lhvsru.html
                      Mvh, cri

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #26
                        "En Pearlscale, Lionhead, Demekin, Pom Pom, Ranchu eller Ryukin är tex. inte Slöjstjärtar"
                        Intressant eftersom de ofta kallas för slöjstjärtar i Sverige (får erkänna att jag själv mot bättre vetande också gör detta).
                        Cri vet du någonstans där man utan kostnad (sorry men Zoopet går ju inte direkt med vinst om man säger så) kan få tag på hyfsade foton på de olika guldfisk-slöjstjärtvarianterna. Om jag hade foton så skulle jag kunna lägga in de olika "arterna" i artregistret och därmed kanske bidra till att vi alla (i högsta grad inkl. mig själv) skulle lära oss att se skillnad på dom.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • cri
                          • September 2002
                          • 700

                          #27
                          Hej Kjell,

                          Ingen aning... men jag hänvisar ofta till http://www.bristol-aquarists.org.uk/goldfish/goldfish.htm för utav alla de siter som jag sett har de den mest professionella beskrivningen, de organiserar även tävlingar och utställningar.

                          Klicka på fisk bilderna till höger på sidan jag angivit och en beskrivning och illustration utav hur fisken "ska" se för att hålla standard måtten visas.

                          Jag kan försöka ta kontakt med dem om du vill - det verkar vara en idiell (?) förening.
                          Mvh, cri

                          Kommentar

                          • cri
                            • September 2002
                            • 700

                            #28
                            För att se hela siten:
                            http://www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm
                            Mvh, cri

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #29
                              Beskrivningarna är ju bra på siten men fotona är väl inte direkt lysande.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • cri
                                • September 2002
                                • 700

                                #30
                                ??? Tittar vi på samma?
                                För tex. Orandorna:
                                http://www.bristol-aquarists.org.uk/goldfish/oranda/oranda.htm

                                Och om... kan du visa mig vilken typ utav foton du söker?
                                Mvh, cri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...