akut! guldfiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Haj
    • September 2009
    • 49

    akut! guldfiskar!

    Hej!

    Städade dammen i dag om kom fram till att den är överbefolkad. Så tog bort några guldfiskar, de med skönhetsfläckar. Nu är frågan bara vad jag ska göra med dem? Har ingen plats till de. Förslag och hjälp tack!!
  • Skruttapan
    • January 2011
    • 116

    #2
    Sälja?, skänka? hitta en liten damm ute i skoga?

    Borde kunna gå att sälja till djuraffärerna nu inför våren.

    Kommentar

    • Haj
      • September 2009
      • 49

      #3
      Ursprungligen postat av Skruttapan
      Sälja?, skänka? hitta en liten damm ute i skoga?

      Borde kunna gå att sälja till djuraffärerna nu inför våren.
      Sälja, tror ej någon vill köpa dem :P skänka, kanske men då ska man hitta någon som kan ta hand om de. Måste bli av med de senast i morgon kväll(söndag). Har hört med två djuraffärer o båda säger pga. räddsla för sjukdomar så kan de ej ta in.
      Ligger is på det mesta vatten just nu ;D plus har hört en kille som gjorde så i branddammen på sin gård och ja resultatet blev ej bra :P Guldfiskarna tog över dammen helt på kort tid och tog död på övrigt liv. Det är svårt hur man ska göra. Får kanske dra ut i natt och leta trädgårdsdammar och dumpa dem där ;D (skoja!)

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Ursprungligen postat av Skruttapan
        Sälja?, skänka? hitta en liten damm ute i skoga?

        Borde kunna gå att sälja till djuraffärerna nu inför våren.
        Nån damm ute i skogen ska det inte vara alls!!!
        Förutom att det är olagligt att släppa ut djurarter som inte finns naturligt i Sverige så är det extremt olämpligt. förutom att sprida smitta kan de störa balansen i naturen och/eller gå en kvalfull död till mötes.
        Kan man inte sälja/skänka bort guldfiskarna så är det bästa att skicka dem till den stora dammen i himlen.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Haj
          • September 2009
          • 49

          #5
          Ursprungligen postat av Mumin
          Nån damm ute i skogen ska det inte vara alls!!!
          Förutom att det är olagligt att släppa ut djurarter som inte finns naturligt i Sverige så är det extremt olämpligt. förutom att sprida smitta kan de störa balansen i naturen och/eller gå en kvalfull död till mötes.
          Kan man inte sälja/skänka bort guldfiskarna så är det bästa att skicka dem till den stora dammen i himlen.
          Då är du välkommen på besök och fixa så de kommer till "stora dammen i himlen" Inget jag skulle klara av att utföra.

          Kommentar

          • Skruttapan
            • January 2011
            • 116

            #6
            Ursprungligen postat av Haj
            Sälja, tror ej någon vill köpa dem :P skänka, kanske men då ska man hitta någon som kan ta hand om de. Måste bli av med de senast i morgon kväll(söndag). Har hört med två djuraffärer o båda säger pga. räddsla för sjukdomar så kan de ej ta in.
            Ligger is på det mesta vatten just nu ;D plus har hört en kille som gjorde så i branddammen på sin gård och ja resultatet blev ej bra :P Guldfiskarna tog över dammen helt på kort tid och tog död på övrigt liv. Det är svårt hur man ska göra. Får kanske dra ut i natt och leta trädgårdsdammar och dumpa dem där ;D (skoja!)

            Hehe jo avsaknaden av predatorer gör att dom kan fortplanta sig så enormt snabbt :P ( http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/...id=0&sort=date).

            Håller med Mumin det är farligt och dumt rent ut sagt men vad är det för skilldnad på dammar grävda med grävskopor och våra trädgårdsdammar? Guldfiskar har nada chans i sjöar och åar med tanke på deras underbara camouflage ska man föra in en ny art som guldfisk i en sjö krävs mängder och åter mängder med fisk.
            Men det är ingen sak att diskutera igentligen, det är olagligt.


            Du får leka stork och lämna en hink med fisk utanför dörren med någon som har damm, sen är det deras problem

            Kommentar

            • carmencita
              • January 2011
              • 9

              #7
              Har själv guldfiskar och räds lite för den tanken. Men kan du inte äta upp de större eller ge de till rovfiskar eller till grannkatten? Jag gillar inte heller iden att döda men hellre att de gör "nytta" än att de plågas till döds i ett överfullt akvarium. Du får se det så att andra odlade fiskar (som har orsakat enorm miljöförstöring) behöver sätta livet om du "tar vara på" den "naturresursen" du har i överskott.
              Har förstått att ett skonsamt sätt att ta död på dem är att låta de frysa in.
              Lycka till!

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Då har du förstått fel för det är inte ett skonsamt sätt att avliva fisk på. Antingen knäcker man nacken för hand eller så dänger man dem med full kraft i en sten eller på ett hårt golv. Då dör de på nån sekunddel.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • Haj
                  • September 2009
                  • 49

                  #9
                  okok tack för allt. Jag tror högre makter hörde mig eftersom i morse när jag skulle ut till baljan där jag hade samlat de så var där inga kvar. Det är däremot ett jävla mysterium.


                  Kommentar

                  • J.Milton
                    • January 2010
                    • 674

                    #10
                    Nån fågel eller katt som är väldigt mätt =)
                    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                    Blogg+Galleri

                    Kommentar

                    • Kapten Zoom
                      • January 2011
                      • 814

                      #11
                      Koka måste väl vara ett rimligt skonsamt sätt att bort fiskar på. Jag har tagit bort några fiskar så, även om de större simmar runt i bråkdelen av en sekund så är det över innan man hunnit blinka. De små verkar knappt hinna träffa vattenytan innan de blir stela som pinnar.

                      Nackdelen är att de snabbt tappar fjäll så det kan bli litet grisigt. Men bara å spola ned resterna och diska kastrullen så var det klart.

                      Inget kul jobb, men ibland är det tvunget tyvärr.
                      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                      Kommentar

                      • roosterboy
                        • September 2010
                        • 1094

                        #12
                        hur fankan du vara så dum så att du på allvar rekommenderar ett av de värsta sätten att avliva en fisk?
                        grattis mannen.
                        jag har för mig att det inte ens är lagligt att koka nu för tiden.
                        nej, ett hårt jävla slag mot en bordskant så man krossar skallen på fisken är utan tvekan bästa sättet.
                        All we are, we are.

                        Kommentar

                        • Kapten Zoom
                          • January 2011
                          • 814

                          #13
                          Hörru Rooster, spar på luften va, så du inte kiknar.
                          Ok du har en annan uppfattning, bra nöj dig med det. Grova omdömen om andra skribenter förtar bara din egen cred.

                          Sen din kantmetod, jag antar att du aldrig missat eller? Ej heller tappat firren? Nu ska vi se, vart tog den vägen. Om jag ålar in här under bordet borde jag hitta den.
                          Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                          Kommentar

                          • Miliimli
                            • March 2010
                            • 2457

                            #14
                            Håller faktiskt (hör och häpna! :O ) med Roosteboy i det här.. Fanns för en tid sen en tråd här om bästa sättet att avliva fisk, och koka/frysa var INTE direkt humant..

                            Kommentar

                            • roosterboy
                              • September 2010
                              • 1094

                              #15
                              Ursprungligen postat av Miliimli
                              Håller faktiskt (hör och häpna! :O ) med Roosteboy i det här.. Fanns för en tid sen en tråd här om bästa sättet att avliva fisk, och koka/frysa var INTE direkt humant..
                              haha, jag är hedrad! ;D
                              All we are, we are.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...