Sjuk guldfisk? Sjunker mot botten.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • carmencita
    • January 2011
    • 9

    Sjuk guldfisk? Sjunker mot botten.

    Jag hittar en massa information om guldfiskar som flyter och inte kan ta sig ner. Jag har ett annorlunda problem med en av mina guldfiskar som inte beskrivs nånstan. Den har svårt att flyta och sjunker ner mot botten när den inte aktiv "skakar" på kroppen. Den ser ganska så ansträngd ut. Problemet har inte varat så länge än och den har varit frisk tidigare vad jag har kunnat se. Har en kompis som haft samma problem med två av hans guldfiskar. Ursprungligen kommer mina från hans akvarium men det är ungefär ett halvår sen jag fick mina. Jag har ganska många guldfiskar är jag medveten om 12 st i ett 130 l akvarium. Vet att det kanske börjar bli överbefolkat men har inte skaffat större akvarium eftersom de fortfarande är ganska små yngel, (genomsnittet kanske är 5 cm). Har funderat på ett akvarium på 500-750 l framöver. Men det kanske börjar bli dags nu? I nuläget har de har ett biologiskt bottenfilter och jag gör vattenbyten (ca 1/3) och slamsugning varannan vecka. Jag saltar även med havssalt vid varje vattenbyte så det motsvarar ca 1 dl salt på 100l vatten.

    Är det någon med erfarenhet av det?
    Tack för konstruktiva svar av någon med erfarenhet som kan. Inga godtyckliga gissningar för dessa kan jag själv stå för.

    ps: Jag orkar inte med folk som ska säga att det är trångt med så många fiskar i så liten volym, jag är full medveten om rekommendationerna, men det gäller ju fullstora fiskar!
    Sådanna foruminlägg har jag redan sett så många av. Anledningen att jag överhuvudtaget nämner storleken och mängden fisk är för att den kunniga ska kunna dra slutsatser.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    kan ha nått med simblåsan att göra. att den är punkterad eller nått,.

    Kommentar

    Arbetssätt...