Kan man ha Koi i ett akvarium utan syrepump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • öronålen^^
    • February 2008
    • 69

    Kan man ha Koi i ett akvarium utan syrepump?

    Jag vet att guldfiskar kan hämta luft från ytan så jag funderade på om jag skulle flytta en av mina koi (som behöver banta bl.a) i ett annat akvarium, dock har jag ingen syrepump eller doppvärmare till det så jag undrar om jag kan ha honom i akvariet eller om jag måste köpa till en pump/värmare?
    Har livslång dröm om att äga 10 Koi i ett jätte akvarium innomhus
  • Skruttapan
    • January 2011
    • 116

    #2
    Hur stort akvarium har du, hur stor är karpen?

    Både filterpump och syrepump är en idé, tro mig dom skitar ner så enormt.

    Varför banta en koi?


    Har själv 2 koi som får övervintra inne i ett 160l akvarium, det känns verkligen litet vara för 2.
    Jag får rengöra akvariumet minst 1 gång per månad och vattenbyte en gång i veckan, visst det är inte det roligaste men ska man ha koi och mata dom ofta som jag gör för maximal tillväxt så får man skylla sig själv .

    Kommentar

    • öronålen^^
      • February 2008
      • 69

      #3
      Heh, tja han är bara 10cm lång så inte så stor. Dock så vill jag banta honom för han är tjockast av mina fiskar (bor med guldfiskar i ett 160L men ska köpa ett mycket större) och han verkar växa mer på magen än längden, har en tendens av att övermata mina fiskar så alla är väldigt runda. x'D
      men ok, han får väl antagligen stanan kvar i akvariet tills jag köpt ett större då. får hoppas hans skadade fenor växer ut innan han flyttas tillbaka och möter in Black Ghost igen. :/
      Har livslång dröm om att äga 10 Koi i ett jätte akvarium innomhus

      Kommentar

      • 022helpek
        • November 2010
        • 626

        #4
        Ursprungligen postat av öronålen^^
        Heh, tja han är bara 10cm lång så inte så stor. Dock så vill jag banta honom för han är tjockast av mina fiskar (bor med guldfiskar i ett 160L men ska köpa ett mycket större) och han verkar växa mer på magen än längden, har en tendens av att övermata mina fiskar så alla är väldigt runda. x'D
        men ok, han får väl antagligen stanan kvar i akvariet tills jag köpt ett större då. får hoppas hans skadade fenor växer ut innan han flyttas tillbaka och möter in Black Ghost igen. :/
        Kan han vara en hon?
        Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
        Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
        Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

        Kommentar

        • Skruttapan
          • January 2011
          • 116

          #5
          Ursprungligen postat av öronålen^^
          Heh, tja han är bara 10cm lång så inte så stor. Dock så vill jag banta honom för han är tjockast av mina fiskar (bor med guldfiskar i ett 160L men ska köpa ett mycket större) och han verkar växa mer på magen än längden, har en tendens av att övermata mina fiskar så alla är väldigt runda. x'D
          men ok, han får väl antagligen stanan kvar i akvariet tills jag köpt ett större då. får hoppas hans skadade fenor växer ut innan han flyttas tillbaka och möter in Black Ghost igen. :/

          Hehe gör väll inge om den är lite rund om magen? visst man behöver inte överdriva så fisken lider.

          Honorna brukar vara rundare och hanarna lite mer slanka, har själv vad jag tror en hane och en hona, ena äter så fort den får chansen och är först att provsmaka ny mat och är dels större men också rundare om magen. Den andra är skyggare och tar nån pellets då och då och dyker ner till botten efter varje "tugga". Och vad jag har hört och läst så är detta beteende vanligt hoss respektive kön.

          Kolla så det inte blir någe svampangrepp på fenorna, 3% salt i vattnet ska tydligen hindra detta men hjälper det mot klådan dom kan få? gick och funderade varför dom smeker sidan mot stenar och gruset med jämna mellanrum, kan det vara bakterier som angriper slemmlagret?.

          Black ghost?

          Kommentar

          Arbetssätt...