Sjusovare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emmatrollet
    • May 2003
    • 10

    Sjusovare?

    För ett tag sedan fick jag ta över två "jätte"slöjstjärtar, 10 cm fisk, 10 cm fenor. Ägaren hade haft dessa två plus en "cyklopfisk" i ett 22 l akvarium, de hade alltså ingen plats att simma på. Utan de låg på botten, förutom när det blidde mat - då simmade de upp till ytan. Gubben var väldigt noggran med bakterier m.m. ... Nu har de fått ett nytt hem, ett 90 l. Teleskopfisken har fattat att de går att simma (vilket det inte har fungerat på 3 år), medan de andra ligger på botten - lämnar inte den andres sida. De tre har levt ihop i ungefär tre år, de har blivit som simesiska tvillingar, de lämnar inte varandas sidor. Slöjstjärtarna tar plötsligt en runda runt i akvariet, för att sedan lägga sig igen. De kippar inte efter andan. De har "normal" andning. Inga prickar. Jag har inte provat att mata dem än ... Kan det vara så att de är så "hjärntvättade" att leva på liten yta - där det enda man kan göra är att ligga?
    Mvh//Emma
    Den dumme vet allt, den vise vet inget.
  • imported_n/a
    • March 2003
    • 320

    #2
    Vad tragiskt!! Annat kan jag inte säga eller svara på, men när man hör sånt så blöder jag för dessa arma djur!!Tur att du tog över och att dom kommer på tillslut att man KAN faktiskt simma och röra på sig..

    M-L
    M-L

    Kommentar

    • cri
      • September 2002
      • 700

      #3
      Hej,

      Mina Blackmoor (teleskop) är ungefär lika stora och med åldern blir de lite flegmatiska även i 200l. Hanen skvätter vatten på mig då och då, så de simmar omkring ordentligt när de vill :o)

      Jag tycker det är toppen att du tagit omhand om dessa fiskar och med lite tid kommer de nog att börja simma omkring lite mer. Skriv gärna och berätta.

      Mvh,
      cri
      Mvh, cri

      Kommentar

      • emmatrollet
        • May 2003
        • 10

        #4
        Hej! Lite uppdatering! Mitt lilla teleskop simmar, men när han inser att han är ensam ... lägger han sig på botten. Men de har börjat röra allt mer på sig. Men tyvärr har de vita prick sjukan nu ... Så jag medicinerar för tillfället. Men ... jag får avvakta och se. Hoppas på det bättre. Den ena äter och simmar lite mer än den andre. Men, ovanan och att de är sjuka - gör kanske att de ligger och sover?

        Som ni sa, det var verkligen hemskt att se dem i 22 l bunken. Mitt är oxo egentligen för litet för dem. Men ... bättre än det förra iaf!!!

        Mvh//Emma

        Den dumme vet allt, den vise vet inget.
        Den dumme vet allt, den vise vet inget.

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Vita pricksjukan.
          Jag ser ofta här i forumet att många har det problemet, varför gör ni inte så att ni inte drabbas av den.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • emmatrollet
            • May 2003
            • 10

            #6
            Jag tycker inte att det är konstigt att mina nya fick det, jag fick dem i en hink, i 10 gradigt vatten, efter en bilresa på 1,5 timmar. Jag tycker att det är förståligt att de fick pricksjukan. (Men de mår bra nu =0))
            //Emma
            Den dumme vet allt, den vise vet inget.

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Ett litet tips.
              Om man vill vara försiktig när man inte sätter en ny fisk i karantän, gör ett bad i 2 % saltlösning, för att bli kvitt ev. parasiter och bakterier, som kunnat föröka sig snabbt i transportpåsen. Lägg i en syresten och låt fisken gå i badet max 10 minuter. Om den lägger sig på sida "före full tid" - ta upp den.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • alie
                • February 2003
                • 427

                #8
                Kramfors: Men det är väl inte 100% säkert att alla bakterier och parasiter dör ändå? Även om det är ett vettigt tips om man vill vara försiktig förstås.

                Mvh
                /A

                Kommentar

                Arbetssätt...