Gyrinocheilus aymonieri

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • icehacker
    • December 2010
    • 1046

    Gyrinocheilus aymonieri

    Såg ett par sådana här i affären och de simmade väldigt gullt och fint så köpte ett par.

    Men har sen läst (vet att man skulle gjort det först..) och de verkar ju inte alls så speciellt trevliga att ha i mitt SA kar.

    Dock är det en gul variant men är de lika elaka tro?

    Klicka på bilden för större version

Namn: fisk 023.jpg
Visningar: 2
Storlek: 87,2 KB
ID: 2181477
    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi
  • chricka
    • February 2009
    • 198

    #2
    Vet inte om dom gula men jag hade vanliga små men vart efter dom växte vart dom mer och mer elaka särskilt mot varandra men oxå mot andra fiskar så tillslut gjorde jag mig av med dom.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Enda skillnaden mot vanlig kinesisk algätare är färgen.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • icehacker
        • December 2010
        • 1046

        #4
        Usch då, det verkar ju inte kul alls.. Borde kanske lämna tillbaka dom till affären och ta ngn annan fisk som inte smyger sig på sovande fiskar och suger ut ögonen på dem o_0
        60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          jag har två normal färgade, de är ca 10cm långa. har haft dom sen små. och de är snälla mot alla fiskar och mot varandra. men det kanske ändras när dom blir ännu äldre. dom kan ju bli stora med tiden.

          Kommentar

          • icehacker
            • December 2010
            • 1046

            #6
            De e väl efter 10cm de brukar bli aggressiva?
            60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Som redan nämnts - det är ju en och samma art så självklart är dessa lika aggressiva som de normalfärgade.

              Som liten är ju arten ofta någorlunda OK - men som vuxna blir de oftast rejält bitska som det står i artbeskrivningen
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • icehacker
                • December 2010
                • 1046

                #8
                Jo, dom e ju snälla nu men detta var nog ett dåligt val av fisk ..
                60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                Kommentar

                • icehacker
                  • December 2010
                  • 1046

                  #9
                  Vad ska man göra av dom ifall de inte går att lämna tillbaks dom då, ha kvar dom och hoppas på att man har tur och dom blir snälla eller avliva dom? :S
                  60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                  Kommentar

                  • icehacker
                    • December 2010
                    • 1046

                    #10
                    Ser att dom redan nu jagar mindre fiskar som pansarmalarna, sewaliorna och siameserna..

                    Dom är inte mer än 4-5 cm nu.
                    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Passar på att fråga om nån har nån uppfattning om hur stort kar man behöver för att hålla ett gäng vuxna
                      ( >>12 cm ) kinesiska algätare ihop? Aggressiva blir de ju som vuxna, men HUR aggressiva? Jag är lite sugen på att smäcka upp ett artakvarium åt kinesisk algätare, men om det behövs en olympisk simbassäng för att hålla en grupp om, säg, 10 vuxna fiskar så tror jag att jag skippar det.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #12
                        Ursprungligen postat av icehacker
                        Ser att dom redan nu jagar mindre fiskar som pansarmalarna, sewaliorna och siameserna..

                        Dom är inte mer än 4-5 cm nu.
                        dom första veckorna har mina jagat fiskar, men det har lugnat ner sig. även varandra jagade dom mycket i början. men nu inte alls.

                        Kommentar

                        • icehacker
                          • December 2010
                          • 1046

                          #13
                          Ursprungligen postat av Flaxss
                          dom första veckorna har mina jagat fiskar, men det har lugnat ner sig. även varandra jagade dom mycket i början. men nu inte alls.
                          Jasså, har dina blivit snällare? :P
                          Det låter ju trevligt, mina jagar också varandra mest men även andra algätare verkar vara viktiga att jaga.

                          Hur stora är dina?
                          60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                          Kommentar

                          • Flaxss
                            • November 2008
                            • 1718

                            #14
                            Ursprungligen postat av icehacker
                            Jasså, har dina blivit snällare? :P
                            Det låter ju trevligt, mina jagar också varandra mest men även andra algätare verkar vara viktiga att jaga.

                            Hur stora är dina?
                            dom är lika stora som jag skrev innan

                            dom jagade väl några ''liknade'' fiskar i form, i 1-2veckor. även varandra jagade dom i någon vecka. likadant om jag flyttar dom händer samma sak men det slutar. men annars är dom snälla och jagar inte andra fiskar, inte så mycket att det blir ett problem.

                            dom är runt 10cm, med 1-2cm mer eller mindre. kanske den minsta är 9-10cm och den största 11-12cm.

                            så jag får se om mina blir ''aggressivare'' med åldern. just nu sitter dom tätt tillsammans på en sten och pilar med ögonen.

                            Kommentar

                            • Flaxss
                              • November 2008
                              • 1718

                              #15
                              Ursprungligen postat av Azur
                              Passar på att fråga om nån har nån uppfattning om hur stort kar man behöver för att hålla ett gäng vuxna
                              ( >>12 cm ) kinesiska algätare ihop? Aggressiva blir de ju som vuxna, men HUR aggressiva? Jag är lite sugen på att smäcka upp ett artakvarium åt kinesisk algätare, men om det behövs en olympisk simbassäng för att hålla en grupp om, säg, 10 vuxna fiskar så tror jag att jag skippar det.
                              tror du inte det är viktigare att ha mycket grottor och sånt än just stort akvarium? men runt 375-540L borde väl räcka.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...