Sewellior dör...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Steff777
    • August 2010
    • 295

    #16
    Jag kanske ska göra ett besök på Södermalm, har inte varit där.
    //Stefan Lindgren

    Kommentar

    • icehacker
      • December 2010
      • 1046

      #17
      Hmm, nu blev jag orolig för mina också. Dock så verkar de pigga och simmar med en väldans far, brukar jaga varandra också ibland. Dock ser jag dom aldrig äta :S
      60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #18
        Synd på din sewellior!

        Jag köpte själv 4 i.. september kanske, varav en dog knall och fall en dag någon månad efter att jag köpt dem. De övriga jag har lever dock och mår bra. De är alltid framme, jagar varandra och lever runt, mycket aktivitet alltså och äter ordenligt av allt jag matar med. Frusen artemia är en tydlig favorit!
        Mina har jag i ett 100 l kar, med mycket växter (dock inte som ditt, jättefint!), ca 24 grader varmt, har ett eheim pickup 2010 innerfilter och skaffade för några veckor sedan ett eheim copact 300 för lite extra cirkulation. Riktade det så att det skulle bli mer strömt över deras favoritsten, men tycker ändå inte att de sitter där oftare än innan..

        Konstigt att de ska vara så olika!

        Kommentar

        • lasselothar
          • September 2010
          • 59

          #19
          Ja,det verkar vara väldigt olika. Mina har korta stunder varit pigga. De är ju fantastiskt roligt att se dom "glidflyga" fram i karet. Periodvis har de ätit alger på mina rötter. Har inte kunnat förstå vad som då har gjort dom aktiva och pigga. Har senaste tiden försökt mata rejält varannan dag och då ofta matat med frusen (finhackad) artemia och cyclops. Har då stängt av filtreringen så att all mat hinner sjunka rakt ned på botten och på blad etc. Ibland är de snabba och förflyttar sig på botten men lika ofta kan de sätta sig på någon ruta och det känns inte som bästa platsen om man är hungrig.
          Från början hade min numera avlidna Sewellia rejäla fajter med främst en Garra. Han körde in i honom som en pansarvagn men Garran gjorde oftast bara en loop och slod sig ned och åt bakom honom igen. Jag fick för mig att allt fajtande snarare gjorde att han inte hann äta speciellt mycket.
          Mina försök att fixa strömmande stenplatser har inte heller fungerat. En av mina Sewellior sitter där ibland.

          Södermalms Akvarieaffär är väl värt ett besök Stefan. Han kör low-tech utan filtrering och har pliktskylldigast? lite barber och annat men det är Killis som gäller (tror jag, jag har ännu inte kunskap/intresse för alla dessa små fiskar men det kommer väl...) Mycket roliga växter o mossor och annat. Men ta tid på dig för det tar tid! Men det är det värt för han ger en själv tid också när man är på tur...
          MVH/Lasse

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #20
            Mina levde bra mycket längre än en månad men alla utom en dog under "den stora mystiska fiskdöden" i mina kar", vilket man inte kan klandra just den arten för. Den sista dog utav min Eheim Powerline, som även har ett snäckor på sitt samvete, då den helt enkelt fastnade.
            I övrigt så var mina superpigga och slogs till och med om maten med de långsträckta pansarmalarna. De varierade mellan att vila och rusa runt skördandes alger i hela karet.

            Jag har läst om att de kan drabbas av någon mystisk sjukdom (el liknande) som får dem att bli blekare och blekare tills de dör. De ska tydligen drabbas just vinom någon månad eller bara vecka efter flytt. Jag ska leta om jag hittar!

            Ett tips på mat som fungerade bra för mig är olika typer av tabletter (spirulina, mix och kött), broccoli och framförallt Tetra Freshdelica!
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • BengtO
              • May 2005
              • 216

              #21
              Hittat info om att 24 grader är max för Sewellior. Så de skulle säkert må bättre i ett svalare vatten.

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #22
                De är helt klart fiskar som trivs bättre i kallare vatten då det innebär betydligt högre potentiell syrehalt.
                Man förstår varför:
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • BengtO
                  • May 2005
                  • 216

                  #23
                  Precis, och de kan oxå hållas i helt stillastående vatten bara det är syrerikt nog. De är heller inga algätare alls vilket en del verkar tro.

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    #24
                    Mina var flitiga algätare men de lever ju inte på algerna, utan snarare på det som bor i algerna. Mina åt alger som bara den, även bruna/svarta, så jag kompletterade framförallt den karnivora delen.
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • lasselothar
                      • September 2010
                      • 59

                      #25
                      Om man kollar runt lite i ovanstående länk så ser man hur han har byggt sitt akvarium för att efterlikna en väl syresatt strömmande flod. Jag och mina små skitfilter är ju inte riktigt där om man säger så...

                      Kommentar

                      • M B
                        • December 2007
                        • 152

                        #26
                        Jag såg att ni har haft problem med era Sewellior... Jag har tre stycken och det här är mina erfarenheter.

                        I början när jag fick dem hade jag inte så mycket alger på stenarna och de verkade inte ha så mycket erfarenhet av sjunkande wafers eller flingfoder som hamnar på botten. Efter hand blev det mer alger på stenarna och de fick bättre hull. Nu efter några månader äter de även annan mat. Det största problemet verkar vara acklimatiseringen till nytt foder. Jag hade en pump som pumpade 1000 liter i timmen i början men nu har jag gått ned till en lite mindre och de verkar inte ha reagerat negativt på det.

                        Lycka till!
                        Mikael
                        www.poecilia.org

                        Kommentar

                        • lasselothar
                          • September 2010
                          • 59

                          #27
                          Hej MB! Tack för att du delar med dig av erfarenheter. Vet inte om jag hinner men som sista? åtgärd ska jag odla alger på stenar på något sätt...Har mycket alger (en del cyano kanske, vet ej. Ser ut som bilklädseln i Volvo amazonerna när jag var ung) men kanske på fel plats av fel sort.
                          Har på senaste tiden fått snygga gröna alger som klär mina rötter och dom verkar väldigt goda om man frågar mina garra flavatra. Har knappt några kvar och knappt några grenar som de satt på heller...
                          Matade precis karet med en blandning av finhackad broccoli + cyclops + nykläckt artemia. Fest för alla utom mina Sewellior, tyvärr...

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13131

                            #28
                            Ursprungligen postat av lasselothar
                            Om man kollar runt lite i ovanstående länk så ser man hur han har byggt sitt akvarium för att efterlikna en väl syresatt strömmande flod. Jag och mina små skitfilter är ju inte riktigt där om man säger så...
                            nää tyvärr gjorde du nog en dundermiss genom att skaffa dem till den typ av kar du kör... Dem är utvecklade för att suga sig fast på stenar i forsande vatten, varför inte starta ett lågt och långt kar fyllt med klippsten och med en sjujädra snurr på
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • lasselothar
                              • September 2010
                              • 59

                              #29
                              Får nog skaffa större lägenhet först men då dj...r... : )

                              Kommentar

                              • VisualDarkness
                                • February 2010
                                • 7417

                                #30
                                Men det är väldigt många som håller dem framgångsrikt i sällskapskar. Det gick bra för mig ända tills tillfället då så gott som alla fiskar dog i båda då aktiva karen (avsett art).

                                Solis här har ju odlat på lineolata i ett "vanligt" kar!
                                180l Sällskap:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                                60l Asien:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                                Kommentar

                                Arbetssätt...