Oreichthys sp. ”High Fin” / "Drape fin"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pär J.
    • March 2002
    • 284

    Oreichthys sp. ”High Fin” / "Drape fin"?

    Finns denna fisk att få tag på längre, för några år sedan dök den upp och fanns i de flesta butiker men sedan dess har jag inte sett den (så ofta).
    Har den fått något vetenskapligt namn eller var den bara en fluga?
  • Broddan
    • February 2007
    • 536

    #2
    Tyska grossisten glasser tycks ha den eller liknande.

    Kollade via Akvarielagret:


    http://fisklista.akvarielagret.se/?q...thys&fish_list[supplier_id]=&commit=S%C3%B6k
    Hälsningar

    D

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Den har fått namn och heter nu Oreichthys crenuchoides.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #4
        Mycket trevlig och snygg barb. Kommer inte till sin rätt i butikerna, väl i ett ok akvarium är de mycket snyggare. Lättodlad.

        Hilsen,

        /P
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • Pär J.
          • March 2002
          • 284

          #5
          Trevligt, tack för svaren.
          Det fanns en liknade variant som förvillade och såldes under samma namn "High fin" men den hade mer spetsig och inte lika segellik fenform hos hanarna. En variant eller annan art?

          Lite märkligt detta med mode-fiskar som kommer och går. När man ändå har hamnat i Barbtråden någon som hette "Lipstick" var det en naturform eller någon odlingsvariant av typ tigerbarben?

          /Pär

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Det finns en hel räcka obeskrivna Oreichthys.

            Lipstick har fått namn och heter nu Puntius erythromycter.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              • July 2010
              • 1072

              #7
              Håller med Azur, det var åtminstone tre olika arter Oreichtys som fanns i många butiker under en period. Har inte sett någon av dem på länge, själv höll jag enbart Oreichtys crenuchoides under något år. Fick en del yngel av dem utan att göra något särskilt.

              Lipsticken är ännu fräckare, just nu nr.1 på min lista över fräcka barber. De är ruskigt snygga när de är i stöten, toppar på max 2,5 cm och håller en fart så det är ren fröjd att se!! Har fortfarande arten kvar men inget överskott att sälja. Blir nog framöver, arten är lättodlad. Naturform, vad jag vet.

              En annan snygg "modebarb" är regnbågsbarben, Barbus/Puntius narayani. Den har jag ännu inte haft.

              Hilsen,
              Bara döda fiskar flyta medströms

              Kommentar

              Arbetssätt...