Sätta en botia på sniglarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mollymamman
    • July 2004
    • 198

    Sätta en botia på sniglarna?

    Jag har fått sniglar i mitt kar. Inte de strutformade eller de som ser ut som kanelbullar utan dessa har mörkt skal och är stora. Man kan se 2 antenner på dem. De äter upp mina växter, bladen är alldeles genomskinliga med hål.
    Kan jag sätta en praktbotia eller sebrabotia till att äta dom? Hur hade ni gjort?
    Tacksam för svar.
    250L
    Mollyyngel Svärdbäraryngel
    2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis
  • Saturnus80
    • October 2009
    • 943

    #2
    Om det är botior du vill ha tycker jag att du ska skaffa det, men om det bara är för att bli av med snäckorna skulle jag rekomendera snäckätande snäckan Anetoma Helena.
    //Daniel

    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
    23l aqualandscape med dvärgkulor

    Kommentar

    • J.Milton
      • January 2010
      • 674

      #3
      Och dra ner på matningen , då snäck invasion ofta beror på övermatning och antalet minskar om man matar lite mindre.
      Men om du är ute efter en snäckätande Fisk och inte en snäcka, så är praktbotia vägen att gå.
      Dom röjer lätt ett kar på nån dag.
      Men rekommenderar Anetome Helena som Saturnus80.
      240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
      Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
      Blogg+Galleri

      Kommentar

      • akvavirum

        #4
        Ursprungligen postat av Mollymamman
        Jag har fått sniglar i mitt kar. Inte de strutformade eller de som ser ut som kanelbullar utan dessa har mörkt skal och är stora. Man kan se 2 antenner på dem. De äter upp mina växter, bladen är alldeles genomskinliga med hål.
        Kan jag sätta en praktbotia eller sebrabotia till att äta dom? Hur hade ni gjort?
        Tacksam för svar.
        Botior överlag, både pakistan, zebra, histtionica, kubotai mfl och praktbotior är utpräglade stimfiskar och ska hållas om minst 5 för att de ska komma till sin rätt. Många köper 1 eller 2 för att bli av med snäckor men ledsnar sen på dem för att de blir aggressiva mot de andra fiskarna - detta blir de bara om de inte hålls i grupp och med tillgång till gömställen. Undantag finns såklart men som regel blir det fel i slutändan.

        Praktbotior blir ju redigt stora med tiden och ett stim sådana blir för mycket för ett 250. Däremot kan du köpa 5 av de mindre botiorna, pakistan, zebra eller liknande - de kommer få plats, blir ca 10-12 cm.
        Visst tar det lång tid innan praktbotiorna kommer upp i full-längd men desto vanligare att de tar ut aggression på andra fiskar i karet, inte alltid som sagt men däremot väldigt vanligt.

        Om du inte vill ha ett stim så rekommenderar jag som ovan skriver, Anentome Helena - ett gäng sådan är också effektivt och de ynglar inte av sig i mängder. De lägger sina ägg bla på växtstjälkar och med molly och svärdbärare i karet så norpar möjligtvis de dem då de söker över växter efter alger tex.
        Senast redigerad av Gäst; 29 July 2010, 10:16.

        Kommentar

        • J.Milton
          • January 2010
          • 674

          #5
          Ja man måste tänka på att praktbotior blir rätt stora och vill vara i grupp.
          Därimot är min erfarenhet att dom andra botiorna inte är lika bra på att bekämpa snäckor.
          Så rekommenderar Anentome Helena som sagt.
          240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
          Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
          Blogg+Galleri

          Kommentar

          • akvavirum

            #6
            Ursprungligen postat av J.Milton
            Ja man måste tänka på att praktbotior blir rätt stora och vill vara i grupp.
            Därimot är min erfarenhet att dom andra botiorna inte är lika bra på att bekämpa snäckor.
            Så rekommenderar Anentome Helena som sagt.
            Det stämmer in fint på mina botior. Jag har 16 stycken och av dem så är det bara pakistanbotiorna som äter snäckor.
            De andra bryr sig inte om dem. Har i och för sig snäckfritt i det karet så jag kan ju aldrig säga aldrig :-)
            Men om jag hittar snäckor i mitt lilla kar som jag lägger i botiakaret, så är det praktbotiorna som är snabba fram att ta dem.
            de andra två har jag aldrig sett på en snäcka :-)

            (får väl lägga till att mina botior ska få ett 375 till helgen, de är ju ganska många nu - även om alla inte är fullvuxna än )

            Men jag undrar om inte Anentome ändå är effektivare än dessa? Det blir ju inte direkt övermatat i karet då botiorna är glupska som attan och även om jag drar i emellanåt så försvinner maten ruggigt fort, så därav kanske snäckmängden också hålls nere. Vill man itne dra ner på matningen så tror jag också mest på Anentome :-)

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #7
              Mina dvärgbotior slaktar en och annan snäcka, Det ser roligt ut när de ligger och lurpassar för att halvt dyka in i snäckan och dra. De är inga bekämpare tack vare sin ringa storlek men håller beståndet i schack. Snäckor i en lagom mängd är alltid bra!
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • J.Milton
                • January 2010
                • 674

                #8
                Jo snäckor i lagom mängd är som du säger bra, men i mina kar vill jag bara ha snäckor som jag verkligen vill ha och inte massa "skräp" snäckor.
                240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                Blogg+Galleri

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Då är det bara att dra ner på matningen!!
                  Vill du ha någon annan sorts snäcka så är inte Anetome nån bra idé.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • Lilla Damen
                    • February 2008
                    • 2649

                    #10
                    Hur bra en praktbotia är på att ta sniglar vet jag inte... men de är ena jäklar på att smälla sönder bladen på tex svärdsplantor.

                    Kommentar

                    • Saturnus80
                      • October 2009
                      • 943

                      #11
                      Anetome Helena har ju även fler fördelar än att dom äter snäckor, dom vänder sanden/gruset så att fiskarnas avföring kan tas upp av växterna och dom är duktiga på att ta överbliven mat.
                      //Daniel

                      110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                      23l aqualandscape med dvärgkulor

                      Kommentar

                      • Mollymamman
                        • July 2004
                        • 198

                        #12
                        Tack för alla svaren!
                        Tyvärr så hade min akvarieaffär endast Praktbotier hemma och de blir som sagt stora...och behöver vara i stim så de väljer jag bort. Ska dra mer på matningen så får jag se hur det ser ut om någon vecka. Hade nog helst velat ha sebrabotior.
                        250L
                        Mollyyngel Svärdbäraryngel
                        2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

                        Kommentar

                        • VisualDarkness
                          • February 2010
                          • 7417

                          #13
                          Beställ? Men skaffa inte bara botiorna för snäckätande för då kan du bli berviken, ta de först och främst för charmen!
                          180l Sällskap:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                          60l Asien:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                          Kommentar

                          • Mumin
                            • October 2007
                            • 3837

                            #14
                            Det tar nog lite mer än en vecka att få ner snäckantalet. Tålamod är en akvarists främsta dygd
                            För mycket är inte nog!
                            Jag VILL ha en Elefantofon!!

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mumin
                              Det tar nog lite mer än en vecka att få ner snäckantalet. Tålamod är en akvarists främsta dygd
                              Japp, de slutar ju först och främst att föröka sig vid matbrist sedan får man vänta och plocka bort allt eftersom. Det krävs endel för att man ska svälta ihjäl dem.
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              Arbetssätt...