Upphittad slöjstjärti fyrisån

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #31
    Förresten att bero på kaniner... Jag och tjejen tog hand om en tamkanin för ca 1,5 årsen typ. En polare till mig fick syn på den när den satt på en gräsmatta på Backaplan där den satt å knaprade på resterna av ett gammalt salladshuvud. Hur som helst han lyckades få tag i den (lockade honom med en morot), men han hade ingen chans att ta hand om den själv så vi erbjöd oss. Vi anmälde den också upphittad men ingen "claimade" den så vi behöll den. Jaja hur som helst verkade det som att han inte hade rymt utan att nån bara satt ut honom till han öde! Ja blir så trött på folk alltså!
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • malfunkshun
      • September 2008
      • 394

      #32
      Människor ÄR idioter. Jag har slutat bli förvånad över hur mycket genomkorkade saker vissa gör. Blir mest en "Jaha..." reaktion.

      Kommentar

      • Riddaren
        • June 2009
        • 126

        #33
        Ursprungligen postat av Bygert
        Det finns bilder på överkörda kängurur också men de finns inte i Sverige för den sakens skull.
        Haha kul att du tog just detta exemplet. Det var inte särskilt längesen en känguru med dess unge rymde ifrån en djurpark och var på fri fot en väldigt lång tid. Jag är faktiskt inte säker på om de någonsin fick tag i den igen men jag vet att den överlevde förvånansvärt bra.

        Jag fick höra ifrån min farsa att när han var yngre och låg och solade vid sjön som vanligt så fick han syn på och hörde det underliga ljudet av ett 20-tal underlater som satt i träden och sjöng.

        Det är farligt, men onekligen intressant att se djur i naturen som inte hör hemma där. Nu får man ha i åtanke att i samband med klimatförändringarna som är ganska radikala i många delar av världen så kommer det introduceras en mängd nya arter av både djur och växtriket i landet.
        Det blir även mer och mer vanligt att fåglar slutar att flytta över vintern och istället stannar kvar, och att fler fåglar och diverse insekter så som fjärilar vandrar upp till Sverige - vilket de tidigare inte brukade göra.
        Många nya möjligheter öppnar sig.
        ______________________________________________
        540 L + 540 L + 47 L
        Entusiastisk amatör

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #34
          Nu hålls ju inte kängurur som husdjur i samma utsträckning som strumpebandssnokar Och om man ser en strumpebandssnok ute i Sverige, så är det nog betydligt större sannolikhet att det kan vara ett tecken på en etablerad population, då i alla fall södra Sverige förmodligen påminner mer om dess naturliga miljö, än om känguruns. Det ska nog ganska mycket mer till för att en kängurustam ska kunna etablera sig här, än en population med strumpebandssnokar. Schansen att den förrymda djurparkskängurun ska hitta en like i Sveriges natur är nog ganska liten, medan det nog hittar ut fler strumpebandssnokar i naturen, som kan hitta varandra, och para sig. Att ormen på bilden faktiskt höll på att föda ungar när den blev tillplattad stöder ju den teorin.

          I England påstås det ju finnas en population av stora kattdjur, som har förökat sig. Och de, till skillnad från kängurun här i Sverige, var vad jag har förstått inga djurparksdjur, utan de var korkat nog populära som husdjur ett tag, för ganska länge se´n, och dumma som människor är, så släppte de lös dem när de upptäckte att de inte kunde hantera dem. Det är så teorin är, har jag för mig. Var nå´t TV-program om det häromsistens. Se´n kan ju en del djur ha sluppit lös ur djurparker under tyskarnas bombningar av London. Har läst att de var tvungna att avliva en kungskobra under kriget av just den anledningen, risken att den skulle smita ut när djurparken bombades ansågs som för stor.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Riddaren
            • June 2009
            • 126

            #35
            Ja jag menade inte att kritisera någon med mitt lilla känguruinlägg. Det var bara lite kuriosa

            Jag hittade artikeln nu. Kängurun rymde i maj ifrån Ystad djurpark och blev påkörd av en bil i slutet av oktober i Påarp.
            Det är väl bara i Skåne en känguru kan tänkas överleva så länge
            Senast redigerad av Riddaren; 12 July 2010, 21:26.
            ______________________________________________
            540 L + 540 L + 47 L
            Entusiastisk amatör

            Kommentar

            • Pickles
              • October 2009
              • 1155

              #36
              Ännu mer kuriosa: jag var bosatt i ett samhälle vid namn Peebles strax norr om Edinburgh under en period - jag jobbade med turistridning och lektioner, och även om vi inte såg några stora, mörka katter under turridningarna TYCKTE jag nog att jag såg en då och då då jag var ute på längre och tystare ensamma turer.
              En del får blev rivna.
              Det gick så långt att djurskyddet varnade oss för bergskatterna när vi planerade våra ritter.
              Lite läskigt, non? ^^

              Teorin var en puma eller jaguar, inte lo. (kan jag hålla med om. Jag har sett lo... och sådär rör de sig inte.)
              Där ser man.

              Både spännande och skrämmande med främmande besök. *ler* Om man får sätta tro till folksagorna har de här djuren funnits Länge, dock.
              Senast redigerad av Pickles; 12 July 2010, 23:56.
              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
              ~25l vatten

              Kommentar

              • Rosali
                • January 2010
                • 279

                #37
                Hur har det gått med slöjstjärten??
                Vore kul att veta. Har du den kvar?

                Kommentar

                • Raiju5
                  • June 2010
                  • 87

                  #38
                  Vi har ju någon sorts guldfisk som är liten och tjock med otroligt lång slöj, fasst när det regnar otroligt lång tid och det blir översvämmning i dammen så har någon lyckats kravla sig över till bäcken tur att grannarna har en del utan ström i sin del av bäcken så vi kan håva upp dem när de stannar där (om de inte simmat vidare, förstås)
                  Kommer ihåg en gång när jag gick ut i skogen och hittade en gigantisk regnbåge som låg och plaskade i en liten pöl (pölen var mindre än fisken tillomed) jag menar,, mitt ute i skogen? XD fick rusa hem och hämta spannen (visade sig att spannen blev för liten också, den var verkligen gigantisk!) Tur att vår koi damm var stor nog åt den (okej, vi har 63cm stora koi.. den var nog lite mindre ) Vilka konstiga grejer kan hända en då och då

                  Kommentar

                  Arbetssätt...