Upphittad slöjstjärti fyrisån

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #16
    Även jag såg något med Jonas om det. Folk har inte viljan att skänka djuren eller hjärtat att avliva och riskerar hellre rubbat ekosystem och/eller långvarit lidande för djuret. Helt galet hur många som hellre avlivar eller dumpar djur för att de vägrar ge bort dem gratis, vad förlorar de?
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #17
      I Florida har de problem med gröna leguaner, och stora boa och pytonormar som förökar sig. Har t.o.m för mig att de har hittat en kungskobra, men den var nog ett enstaka utsläppt/förrymt exemplar.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        #18
        djur som redan finns i Sverige kan man ju släppa ut..typ kanin.
        Men helt sjukt att släppa ut djur som inte hör hemma här.
        Antingen klarar dom sej och kan således rubbe ekosystemet eller så dör dom efter ett långt lidande.
        Folk släpper ju ut sina undulater/nymfparakiter.
        På sommarn mår dom säkert toppen, men sen kommer ju vintern och dör dom ju,
        efter att ha legat dag ut och dag in i nån buske, täckta med rimfrost.

        Sköldpaddor kan överleva i svergie Men det är som någon sa, dom hinner inte fortplanta sej.
        Dessutom är det Liiite för kyligt även på sommarn vilket gör att dom blir motagliga för parasiter
        och dom lever inte lika länge som sköldpaddor i deras hemtrackter.

        Var i ett vattenreningsverk en gång Och där hade dom smällt upp en inomhusdamm till alla sköldpaddor dom hittat i det utrunna avloppet,
        Dom hade sammanlagt 7 sköldpaddor i den dammen.
        Och en tjej där berättade att dom inte bara hittar sköldpaddor, utan en hela massa olika djur som folk "tröttnat" på och spolat ner i toan,
        Mycket akvariefisk, men även gnagare och sådana djur:O

        Ganska sjukt... jag är trött på min hamster, jag spolar ner den i toan:/
        Snacka om jobbig död asså. varför slår man inte bara ihjäl den, eller går till en veterinär (vilket klart är bäst!)
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • malfunkshun
          • September 2008
          • 394

          #19
          Ursprungligen postat av karrokaja
          djur som redan finns i Sverige kan man ju släppa ut..typ kanin.
          Kanin hör inte hemma i Sverige. Den är inplanterad. Att släppa ut kaniner (eller andra djur, oberoende om de finns där naturligt eller ej) är oerhört ogenomtänkt och rätt igenom helkorkat.

          Kommentar

          • Dexter
            • December 2009
            • 984

            #20
            Ursprungligen postat av karrokaja
            djur som redan finns i Sverige kan man ju släppa ut..typ kanin.
            Nej, nu tror jag inte att du tänkte dig för....? Att släppa ut en stackars tamkanin som är van att bli omhändertagen är inget annat än djurplågeri! Oerhört oansvarigt!
            /Dexter

            75 liter mix, 220 liter mix

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              #21
              ok ni har rätt faktiskt...
              Den är ju ganska vilsen när den hamnar mitt i skogen
              Det var lite korkat tänk hehe
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #22
                Och så är ju de tamkaniner vi har inga vildkaniner, rent "rasmässigt", om vi ska ha vilda kaniner i Sverige så bör de ju i alla fall inte vara uppblandade med dvärgvädurar och andra tamraser.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Grothras
                  • July 2009
                  • 401

                  #23
                  Ursprungligen postat av Micke_A
                  Och så är ju de tamkaniner vi har inga vildkaniner, rent "rasmässigt", om vi ska ha vilda kaniner i Sverige så bör de ju i alla fall inte vara uppblandade med dvärgvädurar och andra tamraser.
                  De vildkaniner som vi har lär ju vara ganska så uppblandade med tama varianter de också de någon gång blev utsläppta även de.

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #24
                    Det där med förekomst av strumpebandssnok i Sverige är en uppgift som snurrat runt länge men det finns inga hållbara bevis, bara rykten. Att olika arter av sköldpaddor övervintrat i Sverige är däremot väl belagt men inget tyder på att de förökar sig här.

                    Det finns ju åtskilligt som kommit hit från andra håll, avsiktligt eller genom rymmning. Somligt är kan man väl inte se så stora skador av, som fasaner, kanadagäss, mandarinänder och ett och annat i övrigt. Kaninerna gjorde mycket stor skada i början men numera har väl det skett en anpassning så de inte märks så mycket.

                    Somligt är ju helt klart allvarligt. Mink t ex, det är också oroväckande med mårdhund och bisam som vandrar in norrifrån. Det finns ett antal problem även i den marina miljön och bland växterna har vi också ett och annat som vi kunde varit utan, kirskål, kanadensiskt gullris och jättebjörnloka för att nämna några.

                    När det gäller fisk så är ju karpen introducerad i Sverige och när det gäller guldfiskens nära släkting rudan så går det inte längre att avgöra vart den är inplanterad och vart den finns naturligt. Helt klart finns den på mycket fler ställen än vad den gjorde naturligt.

                    Att sätta ut djur medför alltid en risk för att de etablerar sig och ställer till elände. När det gäller en slöjstjärt är det dock inte den risken som är så överhängande, det som i stället är ett akut och överhängande problem i sammanhanget är risken för smittspridning. Det finns många allvarliga fisksjukdomar som kan finnas på odlad fisk och som vi absolut inte vill ha lös i naturmiljön. Se bara vilket elände vi fått med signalkräftorna.

                    Även bortsett från att det är olagligt att släppa ut djur hur som helst så är det alltså totalt olämpligt, det kan ge skador i miljön. Det kan dessutom skada hobbyn, händer sånt här för ofta är det överhängande risk för olika förbud mot djurhållning.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #25
                      Det finns som sagt en bild på en överkörd strumpebandssnokshona med svansen på en unge stickande ut ur kloaken. Och att den vid sidan av majsormen nog är den vanligaste "husormen" i Sverige, och att den lever i liknande klimat i USA gör ju att det t.o.m är ganska troligt att ett antal individer, oavsiktligt eller avsiktligt, hamnat i den svenska naturen.

                      Vad det gäller kaninerna, så finns det kolonier med förvildade tamkaniner tror jag, särskilt i städer, men det finns även vildkaniner, som ser ut som de gör naturligt, när människan inte avlar på olika färger, hängöron, och så vidare.

                      Tycker man kan göra lite skillnad mellan avsiktligt införda eller utsläppta arter, och arter som tar sig hit på egen hand, som mårdhunden t.ex. Olika arter har ju vidgat sin utbredning genom vandring förr, redan innan människan utvecklades, och inget vi bör bry oss så mycket om. Människan är för insnöad på att det ska se ut som vi är vana vid, utan att tänka på att djur har dött ut och spritt sig långt innan vi kom till, men ibland kan det ju vara svårt att avgöra om ett djurs försvinnande eller spridning är vårt fel, eller bara naturens gång. När människan för in arter för sin egen vinnings skull blir det däremot ofta problem. Särskilt när en andra art förs in för att få bukt med den första införda arten, men utrotar allt annat istället kan det bli problem (två fel blir inte ett rätt). Agapaddan i Australien är ett bra exempel, där många av de inhemska ormarterna är i fara, dels på grund av de som ungar förmodligen äts av agapaddan, och att de som vuxna, när de själva försöker äta paddorna, dör av deras gift. Finns ett fåtal ormarter i Australien som klarar att äta paddorna, har jag för mig.

                      Fasaner och Kanadagäss har väl funnits här så länge att naturen har anpassat sig till dem, kan jag tänka mig. I Japan bl.a finns det kolonier med papegojor, som förökar sig.
                      Senast redigerad av Shepard; 28 June 2010, 19:46.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #26
                        Det finns bilder på överkörda kängurur också men de finns inte i Sverige för den sakens skull. När det gäller det där med strumpebandssnok i Sverige så tyder det mesta på att det handlar om en pizzaråtta, det skall finnas en bild men ingen visar den och än mindre dyker det upp nån som kan berätta vart och när och av vem bilden är tagen. Strumpebandssnokar är också i varje fall numera ganska ovanliga i hobbyn, tendensen är att det bara är några entusiaster som har dem. Sen är det i och för sig inte omöjligt att både strumpeband och vissa skallerormar skulle kunna etablera sig i Sverige men det krävs nog mer än att det rymmer några enstaka för att det skall bli så.

                        Visst skall vi göra skillnad på arter som kommer hit naturligt och såna som får hjälp med det. Visst finns det arter som kommit hit utan hjälp även i sen tid, turkduva för att ta ett exempel, och med klimatförändringarna kan vi säkert räkna med mer. Mårdhunden däremot tycker jag inte vi skall räkna som en naturlig invandrare, den är visserligen på väg på egen hand från Finland men den har inte kommit till Finland på egen hand utan via införsel till västra Ryssland från det ursprungliga området i Kina mm. Hade den spritt sig själv över hela Ryssland hade det varit en annan sak.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #27
                          Den bilden på strumpebandssnoken påstods vara tagen i Sverige, det var en artikel som handlade just om främmande arter i Sverige. Där nämndes väl även fallet med sköldpaddorna.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Zsara
                            • January 2009
                            • 49

                            #28
                            Ursprungligen postat av karrokaja
                            djur som redan finns i Sverige kan man ju släppa ut..typ kanin.
                            Ser att du kommenterat ditt inlägg längre ner i tråden.

                            OT

                            Jag tog hand om en utsläppt kanin förra hösten. Mager som en sticka, stressad och livrädd . Hon hade INTE överlevt vintern.

                            Det är INTE OK att släppa ut djur som bott i fångelskap och inte vet hur de ska överleva på egen hand!
                            1x180L, 9x96L______________________________

                            Kommentar

                            • Föllförfisk
                              • April 2010
                              • 620

                              #29
                              Är det inte i Sthlm, det varit så enormt stora problem med tamkaniner som förökat sig? Skjutit av mängder..?

                              Kommentar

                              • Rooster
                                • March 2006
                                • 1468

                                #30
                                Ursprungligen postat av Rosali
                                Det är ju detsamma som händer med söta kattungar varje år. Ha dem på landet medan de är söta och små. Sen bara lämna dem när det är dags att åka in till stan. De kan ju alltid ta möss och fåglar...... Jag blir så arg så jag kokar snart över av människans grymheter.

                                Håller med! Jag fattar inte hur man kan ha sk "sommarkatt" det är fan inte ok!
                                Fish for Life!!!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...