Till alla som tvekar och tvivlar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    Till alla som tvekar och tvivlar

    Har fått denna fråga på PM ett antal ggr i år...Går det att ha Koi/kallvattenfisk i Grundare dammar????

    Ja det går är mitt svar om man isolerar lite på ytan som jag har gjort..Kan bara svara så eftersom jag testade inget annat i år,tror faktiskt att isen och snön hade fixat det till mig också går att vara efterklok

    Drog bort mina Frigolitplattor och plastet jag lade över i år för att hindra smitning av värme imellan plattorna,bör tilläggas att ingen tillsatt värme användes för att ge stödvärme till dammen till min"grunda" damm tror den djupaste hålan mäter 70-80cm,har även i år kört med Filtert igång mycket för att syresätta vattnet och ett test att det skulle bevara alla nyttiga bakterier till våren kom,har även haft en Fontänpump igång även där var detta till för syresättning.

    Som vanligt som jag gör vart år försöker städa av dammen på det värsta ifrån botten Löv,fröer etc etc etc innan vintern,byter som alltid 50%av vattnet innan dess har jag slutat med maten,då håller dammen ca 10grader och under,sen är det på med Frigolit och lite reglar av trä för vind m.m.Sen är det vila som gäller inget annat tills det blir nån plusgrad då är det Slangen som gäller när den har tinati med den i dammen efter en liten stund igenomrinnande av vatten,nån timme i dammen gör susen,man höjer Ph något plus lite friskt vatten gör susen,allt överflöder rinner över kanten av dammen.

    Många säger att det inte går att ha Koi/kallvattenfisk i en damm under en meter vissa säger att den ska vara sådant mått någon säger nåt annat...men mitt svar till dessa är har ni testat det själv eller har ni som vanligt läst till detta svar som sen vilseleder eller rent av skrämmer iväg folk som vill börja med Koi eller annan Kallvattenfisk då ni inte har själv erfarenhet av detta.Visst kan det gå åt skogen att försöka Förvara då främst Koi i Grundare dammar eller djupare dammar men det beror på många faktorer,den vanligaste enligt mig är att dem inte har fått Syre tillräckligt under den kallare perioden och att dammen inte har varit isolerat tillräckligt,precis som allt annan...Värmen stiger uppåt vad gör man då??jo man isolerer för att den ska vara kvar i rummet i detta fall dammen.

    Nu bor jag i Skåne men i år så har mina Koi upplevt den värsta vintern på länge med ett medeltemp på EX antal minus EX antal månader den värsta var 23 minus här hemma under ett antal nätter.Under ett visst antal grader i dammen bli Koi då framför allt tilltagliga för div parasiter m.m även andra Kallvattenfiskar.Vad jag tror är att Goda vatten värde/bra syretillförsel bra isolering kan vara is kan vara plast kan vara i mitt fall 30cm frigolit på ytan..

    Här är resultatet.Alla Koi vid liv inget Parasitangrepp så lång ögat kan nå alla Guldfiskar/Idar/Gräskarpar mår fint ingen har satt sitt liv till--Tror jag i alla fall då jag har ett antal stycken av dessavad som väntar dem nu är ett VB för att Ph skall upp lite och för att tillsätta nytt friskt vatten som alla Slutna system behöver,men det gör jag om nån vecka då vi väntar Plusgrader och regn.Om det är några frågor så är det bara att fråga
    Bifogade filer
    Mvh.Patrik
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #2
    Bra!! Redigt inlägg och bra... Nu kommer säkert många att våga experimentera lite och inte blint följa råden på nätet
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Intressant inlägg men var står det någonstans om inte på nätet det oxå. Fingrarna vägrade att skippa den.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • wowilolmoma
        • January 2010
        • 317

        #4
        Go koi!
        60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
        190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
        Å en kissemiss

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Ursprungligen postat av karrokaja
          Bra!! Redigt inlägg och bra... Nu kommer säkert många att våga experimentera lite och inte blint följa råden på nätet
          Nu är det levande djur man håller på med så man bör alltid vara försiktig och inte Experimentera,men jag fattar vad du menar karrokajajag har gjort så här i många år angående dammen förbredelser etc etc så att jag vet att det funkar blir så jäkla trött på folk som skriver en massa råd på dittat och dattan men dem har ingen som helst aning om att det kanske inte stämmer alla ggr,sen finns det folk som skriver att det inte funkade för dem,men då måste man vara tydlig med detta och inte dra alla över en kam att det finns möjligheter att det kan gå tex ställ gärna frågan vidare kanske eller nåt liknande,jag har nog tillhört skaran att säga många ggr att det inte funkar tills man har testat det själv,det är alltid lättare att skriva som alla andra..fast man tror nåt annat
          Senast redigerad av Patrik Steen; 18 March 2010, 18:07.
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • Mats.P
            • January 2010
            • 2

            #6
            Bra innlägg Patrik . Det borde du skriva på Koigalen också !
            Mats

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Jag har gjort några försök med koi men det har inte funkat (trots att dammen är mer än 1 meter djup) - däremot funkar det utan problem med guldfisk (i 17-18 år - minns inte exakt).

              Jag håller också till i klimatzon 1 där det borde vara enklast, men även om du också Patrik också bor i klimatzon 1 så verkar det ändå vara skillnad. Här är isen fortfarande tjock.

              Får se hur det går nu i år för denna gång förberedde jag inte dammen alls (som du ju också gör), normalt brukar vi byta lite vatten, klippa bort växter och lägga ett "andningsfrigolitlock" i dammen - men denna gång blev jag ju sjuk så därav blev det intet.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Är det någon som har provat de där runda tingesterna med lock på, som skall se till att det blir en liten fri vattenyta i dammen? Fungerar de?
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jens A.
                  Är det någon som har provat de där runda tingesterna med lock på, som skall se till att det blir en liten fri vattenyta i dammen? Fungerar de?
                  Menar du det som jag kallar "andningsfrigolitlock" - i så fall har jag som sagt testat dom (även om det inte blev så denna vinter).

                  Jag tycker att de funkar - dock så får man hålla koll på dem för när det blir rejält kallt fryser det även här. Dock blir det bara ett tunt lager med is så det är lätt att hålla efter.
                  Kan dock tänka mig att man måste vara väldigt noggrann med tillsynen om man bor på ett kallare ställe - här är det ju trots allt zon 1
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mats.P
                    Bra innlägg Patrik . Det borde du skriva på Koigalen också !
                    Mats
                    Tanken slog mig,men dem har en annat syn på det hela att Koi då i synnerhet mår bäst av en period inomhus eller i en uppvärmd damm så dem kan utvecklas hela året då dem kan utfodras under hela året.
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Jag har gjort några försök med koi men det har inte funkat (trots att dammen är mer än 1 meter djup) - däremot funkar det utan problem med guldfisk (i 17-18 år - minns inte exakt).

                      Jag håller också till i klimatzon 1 där det borde vara enklast, men även om du också Patrik också bor i klimatzon 1 så verkar det ändå vara skillnad. Här är isen fortfarande tjock.

                      Får se hur det går nu i år för denna gång förberedde jag inte dammen alls (som du ju också gör), normalt brukar vi byta lite vatten, klippa bort växter och lägga ett "andningsfrigolitlock" i dammen - men denna gång blev jag ju sjuk så därav blev det intet.
                      Tror det hade funkat för dig också Kjell om du hade gjort som jag har beskrivet det angående frigoliten,förbredelserna och angående syre tillförsel till dammen under vinterhalvåret så ser jag ingen andledning varför det inte skulle gå.
                      Senast redigerad av Patrik Steen; 24 March 2010, 11:17.
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jens A.
                        Är det någon som har provat de där runda tingesterna med lock på, som skall se till att det blir en liten fri vattenyta i dammen? Fungerar de?
                        Jag har aldrig testat det då jag kör med en kraftig pump då för att hålla en isvak samt att syresätta vattnet under den kallare perioden
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Patrik Steen
                          Tror det hade funkat för dig också Kjell om du hade gjort som jag har beskrivet det angående frigoliten,förbredelserna och angående syre tillförsel till dammen under vinterhalvåret så ser jag ingen andledning varför det inte skulle gå.
                          Har tidigare gjort som du skrev, bortsett från att jag inte kört med filter under vintern, men å andra sidan så är ju dammen rätt djup. Detta till trots har det inte funkat med koi.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Har tidigare gjort som du skrev, bortsett från att jag inte kört med filter under vintern, men å andra sidan så är ju dammen rätt djup. Detta till trots har det inte funkat med koi.
                            Det är kanske som du säger det är annorlunda här nere,men i år så har det varit årets kallaste vinter på årtionde och alla Koi är vid liv och vid god hälsa i en damm på 70-80cm över hela.

                            När du skriver att det inte går för dig,vad är det då som dem har trillat dit på, har du nån aning om detta?typ röda gälar,parasit angrepp osv osv eller du är säker på att dem inte har klarat kylan helt enkelt,i så fall hur bedömde du att det var kylan dem inte klarade av?
                            Mvh.Patrik

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av Patrik Steen
                              När du skriver att det inte går för dig,vad är det då som dem har trillat dit på, har du nån aning om detta?typ röda gälar,parasit angrepp osv osv eller du är säker på att dem inte har klarat kylan helt enkelt,i så fall hur bedömde du att det var kylan dem inte klarade av?
                              Inte en susning - svårt att koll under en tjock is (eller 20 cm med frigolit).
                              Dom var i alla fall helt OK, var i bra kondition, betedde sig normalt och åt innan isen la sig. När våren kom var de helt enkelt bara döda utan synbara yttre tecken.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...