Guldfiskar i utomhus dammar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av Guldfisken2010
    Hej!

    Vi har guldfiskar i vår utomhusdamm som är ganska stor och djup (ca. 50cm djup och 6 m på bredd och längd). Vi har ungefär 3 st som är 4 år gamla, 5 st som är 3 år, och 20 st som är ca. 1,5 år. De äldsta (och största) har överlevt 3 vintrar, men den ena dog tyvärr för någon dag sedan . Hur kommer det sig att de klarar vintern (is/kyla) så bra de första levnadsåren, men inte sen? Är det någon som har tips om hur man underhåller äldre/större guldfiskar i utomhus dammar så att de ska klara vintern eller är det så att man måste fånga in dem under vintertid?

    tack för tips!
    /Guldfisken 2010
    Denna vinter var extrem. Mina guldfiskar dog denna vinter och jag ahr inte släppt i några nya sedan dammen byggdes (för 15-20 år sen - minns inte exakt), Vet också många andra som också haft problem just denna vinter - på Västmötet i lördags besökte vi kaj.p och hans mångåriga koi hade dött denna vinter och han hade dagen innan haft vesäk av en från Skåne vars jättekoi och hade dött denna vinter.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #17
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Denna vinter var extrem. Mina guldfiskar dog denna vinter och jag ahr inte släppt i några nya sedan dammen byggdes (för 15-20 år sen - minns inte exakt), Vet också många andra som också haft problem just denna vinter - på Västmötet i lördags besökte vi kaj.p och hans mångåriga koi hade dött denna vinter och han hade dagen innan haft vesäk av en från Skåne vars jättekoi och hade dött denna vinter.
      Då inte några av mina fiskar dog denna vinter,så kanske man kan ta sig en funderare vad gjorde jag för fel denna vinter Hmmm eller rätta sagt vad gör jag för fel var vinter med mina Dammfiskar allting har sitt slut för eller senare kan bero på många faktorer,ett kanske är dålig kvalite på vattnet innan isen kommer så parasiter och annat skit tar död på fisken under perioden då deras immunförsvar inte är det bästa..Kan det ju vara...Kan ju även bero på annat också
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • harbard
        • July 2002
        • 1085

        #18
        Fiskdöd i Botaniska: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....od-i-botaniska
        <<<(^:>*
        Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
        Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #19
          Ursprungligen postat av harbard
          Tycker att dem nämner svaret i artiklen vad dem gjorde för fel
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • nesseman
            • December 2007
            • 362

            #20
            tjäldupet här i västra värmland har varit ca 5 cm under snön. på plogade/snöfria områden ca 2.5 meter. kontraster det. I min damm överlevde allihop. låg ca 30-40 cm snö på dammen. is ca 30cm tjock.
            har ett djup på 1.20 på det djupaste så det gick väl bra därför.
            skulle tro att om denna vintern varit snöfri så hade ja haft en bottfrusen damm.
            så snön som kom har troligtvis räddat mycket.

            Kommentar

            Arbetssätt...