Crossocheilus oblongus eller Epalzeorhynchos kalopterus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peacefrogh
    • June 2009
    • 52

    Crossocheilus oblongus eller Epalzeorhynchos kalopterus?

    Jag letade efter siamesisk algätare i djuraffären nyligen och hittade en fisk som de kallade flying fox (Epalzeorhynchos kalopterus). Hyffsat svårt att se skillnad på dessa tycker jag, någon som kan se vad jag har köpt? Jag ser bara 1 par skäggtömmar och alger äter de som bara den så det borde väll vara siamesisk algätare.. !?
    Bifogade filer
    180L 120L 54L 20L 120L

  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Fenorna ser helt genomskinliga ut, så jag tror det är en siames.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Peacefrogh
      • June 2009
      • 52

      #3
      Ja det har du rätt i, konstigt att de har så pass dålig koll i affären tycker jag.
      180L 120L 54L 20L 120L

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jadå, siames.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Pickles
          • October 2009
          • 1155

          #5
          Japp! Visst är det så att den svarta strimman går hela vägen ut över stjärtfenan på flygrävarna?
          Har på känn att det gör det kvickast och lättast att se.

          Känns som om det ofta är 'foxen' som är skyldig till att ge siameserna dåligt rykte.
          "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
          ~25l vatten

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Det enklaste sättet att se skillnad är att flying fox har en gul strimma ovanför den mörka längsstrimman:


            Det har inte siamesen:


            Andra tecken är att flying fox har röda fenor, och att siamesen har sågtandad ( ^^^ ) kant på sin svarta linje längs sidan.

            De har dessutom olika kroppsform och beteende... det är lite så man kanske egentligen borde prata om vad som är lika mellan dem!
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Grottbert
              • November 2009
              • 340

              #7
              Sen har siamesen ett par skäggtömmar medans flying fox har två par.

              Kommentar

              • Peacefrogh
                • June 2009
                • 52

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Det enklaste sättet att se skillnad är att flying fox har en gul strimma ovanför den mörka längsstrimman:


                Det har inte siamesen:


                Andra tecken är att flying fox har röda fenor, och att siamesen har sågtandad ( ^^^ ) kant på sin svarta linje längs sidan.

                De har dessutom olika kroppsform och beteende... det är lite så man kanske egentligen borde prata om vad som är lika mellan dem!
                Tacksam för alla bra svar, du har rätt Azur de är ju egentligen inte så värst lika egentligen Jag är glad att jag fick tag på rätt sort iaf, trots affärens felmärkning.
                180L 120L 54L 20L 120L

                Kommentar

                Arbetssätt...