Pump under natten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • isidorsson
    • December 2009
    • 12

    Pump under natten?

    Hejsan!

    Jag har haft 6st slöjstjärtar ett tag nu i ett stort akvarium, ca 200l.
    Jag har en pump i akvariet som gör det lite strömt uppe i överdelen av vattnet. För att komma undan strömmen på kvällen får då fiskarna trycka ihop sig i ett utav de nedre hörnen för att inte spolas iväg. Min fråga är om man borde stänga av pumpen på natten och även hur länge de ska vara vakna ungefär (när man ska släcka ljuset). Nu har jag tänt från 06.30 - 21.00

    MVH/ Felix
  • DAHLBERG
    • September 2008
    • 1598

    #2
    Om filtret är avstängt i ca 30 minuter börjar filterbakterierna att dö så det är ingen bra idé.. Fiskarna sover där de sover, du behöver inte bråka om det
    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
    540 liter kulfisk - T. lineatus
    120 liter salt - Koraller och fisk

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #3
      sätt ett strilrör på utblåset som gör att vattenströmmen inte blir lika kraftig...
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Ursprungligen postat av isidorsson
        Hejsan!

        Jag har haft 6st slöjstjärtar ett tag nu i ett stort akvarium, ca 200l.
        Jag har en pump i akvariet som gör det lite strömt uppe i överdelen av vattnet. För att komma undan strömmen på kvällen får då fiskarna trycka ihop sig i ett utav de nedre hörnen för att inte spolas iväg. Min fråga är om man borde stänga av pumpen på natten och även hur länge de ska vara vakna ungefär (när man ska släcka ljuset). Nu har jag tänt från 06.30 - 21.00

        MVH/ Felix
        lite väl lång belysningstid, ca 10tim är mer lagom Du kan fixa inredning som bromsar upp flödet litegrann, tex stora rötter eller så sätter du en slang med stor dimension på utblåset!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...