Min praktbotia är mer fenbitare än jag trodde!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janson
    • July 2009
    • 300

    Min praktbotia är mer fenbitare än jag trodde!

    Ja att praktbotior kan vara aggressiva och bita fenor vet nog många, men att detta skulle hända kunde jag aldrig tänka mig.

    Allt började med att min ena pansarmals fena hade gått av på mitten. Det var igår jag märkte detta. Jag tog en bild på han.
    http://oloflolof.se/bilder/blandat/pansarmal.JPG (Glaset är repigt pga en sköldpadda som bodde där innan)


    Sen idag när jag skulle ge de mat hade han bättrat sig något. Jag ger fiskarna bland annat maltabletter som alla tycker om. Pansamalar var först och efter en litet stund kommer mina två praktbotior. Det knuffar bort pansarmalarna och de övriga fiskar. Då ser jag att nu att hela nedre delen på fenan är av och de måste hänt vid matningen.


    Man kan ju bara hoppas att fenan bättrar sig. Någon bild på tjuven fick jag inte idag men hans lille kompis fångade jag. (Han är mycket mindre dock.)



    Undra vad som gör vissa praktbotior så skygga och arga? Min farbrors praktbotia är inte alls så arg utan simmar snällt med de andra fiskarna.


    Vad är meningen med detta inlägget? Vet inte riktigt, kan ju bara hoppas att Mally(fisken) kryar på sig.
    Tänkte ta en bild för varje dag som går. (Om han blir bättre då.)


    Sen kan ju vissa undra varför man har en praktbotia som bara biter och är arg. Det är den äldsta fisken i akvariet och har alltid varit en del av det. Går bara inte att slänga bort han.
    Senast redigerad av janson; 05 September 2009, 21:18.
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    Mina Praktbotior är jätte snälla och lugna, däremot är mina Pakistanbotia och Morletibotia rätt så ettriga och biter i fenor rätt så mycket speciellt vid matning när det blir ''feeding frenzy'' och dessa två har jag inte kunnat ha ihop med pansarmalar, deras fenor var alltid söndriga.

    Kommentar

    • janson
      • July 2009
      • 300

      #3
      Ursprungligen postat av Flaxss
      Mina Praktbotior är jätte snälla och lugna, däremot är mina Pakistanbotia och Morletibotia rätt så ettriga och biter i fenor rätt så mycket speciellt vid matning när det blir ''feeding frenzy'' och dessa två har jag inte kunnat ha ihop med pansarmalar, deras fenor var alltid söndriga.
      Hur många praktbotior har du? Vissa säger ju att de är snällare om det är ett stim men det stämmer ju inte alltid. De jag känner har bara en.


      Tråkigt läge också om tigerfisken biter på alla. Fast den tid jag har haft akvarie är det bara guppy och mollys som blivit bitna. Inga malar tidigare. Kanske bara lite otur att nedredelen slank med.

      Här är en bild på tjuven


      Här är två bilder som jämför storleken på han och en pansarmal



      Är en viss storleksskillnad och är väl kanske logiskt att det slutar på detta viset.

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        ja dom vill egentligen vara i stim, jag har 7st. är dom i stim så känner dom sig säkrare och blir nog också lugnare och snällare. en ensam individ blir osäker och aggressiv.

        vilken vacker praktbotia på bild. större praktbotior är ju rätts så bra på att ta för sig och då kan det nog hända att dom ''hugger till'' vid matdags.

        Kommentar

        • janson
          • July 2009
          • 300

          #5
          Tack så mycket. Jo det är den finaste fisken i akvariet. Han är som sagt den äldsta och verkar klara av alla problem. Dock blir han skyggare och skyggare. När lampan är tänd ser man han nästan aldrig ute, förutom vid matdags. Hans lille kompis följer alltid efter honom som far o son. Men fadern är även elak mot honom vid matningen. :P

          Hur m¨ånga Pakistanbotia har du? De är lite speciella men ändå fina.

          Får även hoppas att malen frisknar till. Är rädd att han får svamp eller någon annan infektion där. Men han verkar ändå vara kry och simmar som den andra.

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            här är det tvärt om full fart på nätterna och kvällarna. just nu ligger alla mina stilla i grottan och goar.

            jag har 5st pakistanbotior och tycker dom är jätte härliga fiskar.

            Kommentar

            • janson
              • July 2009
              • 300

              #7
              Ursprungligen postat av Flaxss
              här är det tvärt om full fart på nätterna och kvällarna. just nu ligger alla mina stilla i grottan och goar.

              jag har 5st pakistanbotior och tycker dom är jätte härliga fiskar.
              Hur stort akvarium har du? Egentligen skulle jag köpt några mer botior då de kanske betett sig snällare men har bara 200l och de rekomenderar ju 250l + på praktbotior.

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                Ursprungligen postat av janson
                Hur stort akvarium har du? Egentligen skulle jag köpt några mer botior då de kanske betett sig snällare men har bara 200l och de rekomenderar ju 250l + på praktbotior.
                mina praktbotior har 375L och mina pakistanbotior har 250L.

                du kan nog ha ca 5st i 200l ett tag, mens edan när dom blir större får man skaffa större.

                Kommentar

                • janson
                  • July 2009
                  • 300

                  #9
                  En dag sedan allt hände. Inga stora förändringar men kollar man noga har den växt lite. tror jag. :P

                  Kommentar

                  • janson
                    • July 2009
                    • 300

                    #10
                    Dag tre ser man faktiskt skillnad. Den har nu börjat komma fram lite. Om det fortsätter såhär blir jag riktigt glad.

                    Kommentar

                    • AnnikaMo
                      • November 2008
                      • 198

                      #11
                      Jag tycker du ska skaffa fler praktbotior...eller lämna din till nån som har ett stim. Jag har ett stim på fjorton stycken. Jättesnälla och malarna rör dem ej. Hade först dem i ett250 liters men har startat upp ett 540 lit. Min kompis hade en enstöring men nät ha fick komma till mitt stim gömmer han sig aldrig mer.....Det är häftigt att se dem simma runt. A.

                      Kommentar

                      • janson
                        • July 2009
                        • 300

                        #12
                        Ursprungligen postat av AnnikaMo
                        Jag tycker du ska skaffa fler praktbotior...eller lämna din till nån som har ett stim. Jag har ett stim på fjorton stycken. Jättesnälla och malarna rör dem ej. Hade först dem i ett250 liters men har startat upp ett 540 lit. Min kompis hade en enstöring men nät ha fick komma till mitt stim gömmer han sig aldrig mer.....Det är häftigt att se dem simma runt. A.
                        Skaffa flerpraktobior går inte till en 200l akvarium och att sedan lämna ifrån han är inte heller så lätt. Jag känner ingen med stort akvarium sen så eftersom det är den äldsta fisken (3-4 eller nåt) vill man ju gärna inte lämna ifrån honom.


                        Förövrigt läker fenan bra. Han sitter ju aldrig still så har inte fått till något bra bild men den är nästan fullt utläkt. Ser bara lite roligt ut att man ser skillnad på den nya biten då den har ljusare färger. Men glad att den växer tillbaka är man!

                        Kommentar

                        • janson
                          • July 2009
                          • 300

                          #13
                          Uppdatering, nu har det hänt igen. Jag såg inte när det hände så man kan ju inte anklaga någon men jag har mina misstankar. Innan såg fenan helt perfekt ut.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1276.jpg
Visningar: 1
Storlek: 38,0 KB
ID: 2110156
                          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1278.jpg
Visningar: 1
Storlek: 56,6 KB
ID: 2110157

                          När det hände första gången trodde jag det skulle vara ett misstag från botianssida. Nu blir jag bara ledsen då jag också insett att praktbotiorna inte hör hemma i mitt akvarie.
                          Senast redigerad av janson; 28 September 2009, 18:53.

                          Kommentar

                          • Grothras
                            • July 2009
                            • 401

                            #14
                            Ja det är inte hela världen. Fenan väer ju ut igen. Men du kanske skulle se dig om för ett nytt hem till dem kanske.

                            Kommentar

                            • janson
                              • July 2009
                              • 300

                              #15
                              Ursprungligen postat av Grothras
                              Ja det är inte hela världen. Fenan väer ju ut igen. Men du kanske skulle se dig om för ett nytt hem till dem kanske.
                              HÅller med

                              Dag 2: Det har börjat läka ihop lite, man ser redan skillnad då det längst in börjat sätta ihop sig.
                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1293.jpg
Visningar: 1
Storlek: 96,4 KB
ID: 2110184

                              Kommentar

                              Arbetssätt...