brutna ryggar?sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nesseman
    • December 2007
    • 362

    brutna ryggar?sjukdom?

    ja har koppat i 4 koi å 4 guldfisk i min damm.. Guldfiskarna mår hyvens men 2 av Koien ser ut som om dom har brutna ryggar.. i Sidled..dom simmar konstigt å är liksom sneda..typ att stjärten från mitten å bakåt förskjutits en kroppbredd.. om ni förstår va ja menar..
    Finns det nån sjukdom som kan orska detta eller är dom brutna? Eller simblåsan skrot? Sannolikheten för att 2 skulle ha brutit ryggen verkar ju inte stor..
    I dammen har ja åxo en Pleco på uppväxt.. han ä ca 35 cm..
    2 st Jack dempsey går där åxo.. men dom är relativt små..ca 10-12 cm..
    de 4 Koien är ca 6-8 cm.. så dom är små..

    I området har det börjat komma fiskmåsar.. Men tycker att om det är en fiskmås så borde dom väl tatt med sig Koien..

    Min tanke är att Plecon blivit förbannad å piskat dom? men dammen är såpass stor så man tycker dom borde lämnats i fred..
    Dammen är ca 7x5 meter..å är 1 meter på djupaste..

    Har matat dom med Ciklidpellets,räkmix och guldfisk foder..

    nån som har nån ide´?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Har de alltid sett ut så? I så fall skulle jag gissa på en medfödd missbildning. Eller kanske att de har blivit ovarsamt behandlade vid t.ex nå´n uppfångst, de är ju små, och nog rätt ömtåliga.

    Klarar sig Jack Dempsey i dammen? Är rätt varmt då?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • nesseman
      • December 2007
      • 362

      #3
      nej.. när ja köpte dom i affären såg de bra ut.. Inget ovarsamt från min sida heller.. Har haft dom i dammen typ hmmm.. 3 veckor å allt har varit bra.. det är nu det blivit såhär..
      Kan även tillägga att ja sett dom i affären ett längre tag åxo å inga konstigheter har synts..

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ok, då kan det kanske vara Jack Dempsey som varit på dem, är de ett par, så kanske de är i lektagen? Även om vattnet väl borde vara lite för kallt för det.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • nesseman
          • December 2007
          • 362

          #5
          mja vattnet är runt 20 grader.. å dom är 2 hanar..ett litet mysterium är det.. Fiskmåsarna borde ju ha tagit dom med sig tycker man... hmmm..
          nästa gång köper ja större Koi... suck ..ma ska alltid va så jäkla snål

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #6
            Har du väldigt turbulent vatten i dammen? Med turbulent menar jag många olika strömriktningar exempelvis som vid en mycket kraftig luftning.

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • nesseman
              • December 2007
              • 362

              #7
              aha!..
              jo det HADE ja.

              Eller turbulent å turbulent.Det blev iaf många olika strömmar.

              nu har ena pumpen gått sönder iofs.. om man tänker sig så här iaf.. i mitten en fontänpump med fontän.. till vänster om den i djuphålan en pump som cirkulerar vattnet upp från djuphålan åt vänster.. till höger om fontänten en pump som cirkulerar åt höger...

              pumpen som va i djuphålan va ju ganska stark så det kan iaf ha varit den

              nu har ju den pumpen till djuphålan kallat in ..men det där kanske ja ska tänka på nästa gång då..
              Har att göra med att Koien är små åxo förmodar ja..
              Senast redigerad av nesseman; 12 July 2009, 09:19.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Mekanisk skada? Kan nåt djur eller barn eller nåt ha kommit åt fisken?

                Att det är just koien och inget annat kan också innebära medfödda fel, t.ex. att ryggraden är försvagad så när fisken försöker simma för fullt så knäcker den sin egen ryggrad.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • nesseman
                  • December 2007
                  • 362

                  #9
                  Ja har 2 katter här ..Men det är knappast dom.. om dom hade sett att det varit nåt roligt i dammen så hade dom varit mer intresserade än dom är..

                  Kan ju såklart va medfött som du säger.. det är ju omöjligt att veta.. Kan även ha varit som Lasse säger..
                  Som ja ser det nu så kommer ja nog inhandla 2 större Koi frampå..tror det är lättare för större å överleva..

                  Guldfiskarna är fina iaf så hoppas på tillväxt på dom..

                  Kommentar

                  • Lasse
                    • October 2002
                    • 1965

                    #10
                    Varför jag tog upp ämnet turbulent vatten är för att jag läste en gång för några år sedan en vetenskaplig undersökning av ryggrardskrökningar i en Polsk (tror jag) karpodling. Den låg strax efter ett kraftverk och bestod av nätkassar. Efter en flera års studie kom man fram till slutsatsen att det var det turbulenta vattnet i fronten mot kraftverket som skapade krökningarna. Då hade man uteslutit alla andra faktorer och under åren just sett att det var fisken närmast kraftverkets utsläpp som skadorna uppstod. Syskon placerade i olika kassar (belägna på olika ställen) hade en signifikant skillnad i antal ryggkrökningar.

                    Koi är en form av den vanliga karpen så det kan vara något att tänka på.

                    MVH Lasse
                    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                    Kommentar

                    • nesseman
                      • December 2007
                      • 362

                      #11
                      absolut...ska tänka igenom detta när ja köpt ny pump..

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lasse
                        Varför jag tog upp ämnet turbulent vatten är för att jag läste en gång för några år sedan en vetenskaplig undersökning av ryggrardskrökningar i en Polsk (tror jag) karpodling. Den låg strax efter ett kraftverk och bestod av nätkassar. --- det var fisken närmast kraftverkets utsläpp som skadorna uppstod.
                        I sammanhanget "kraftverk" kan det också vara värt att veta att tungmetallförgiftning och förgiftning med klorerade kolväten också ger skador på fiskars ryggrad, och att den typen av ryggradsskador är väl kända från områden där man har utsläpp från kraftverk och pappersmassefabriker.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Lasse
                          • October 2002
                          • 1965

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          I sammanhanget "kraftverk" kan det också vara värt att veta att tungmetallförgiftning och förgiftning med klorerade kolväten också ger skador på fiskars ryggrad, och att den typen av ryggradsskador är väl kända från områden där man har utsläpp från kraftverk och pappersmassefabriker.

                          Det var ett vattenkraftverk Azur - glömde det. Det bevisades i studien att det verkligen var turbulensen som orsakade det bland annat med statistik var fisken drabbades i odlingen.

                          MVH Lasse
                          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            Var de krokiga vid köpet?
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • nesseman
                              • December 2007
                              • 362

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kramfors
                              Var de krokiga vid köpet?
                              Nej nej nej.. då hade ja inte köpt dom.. de blev så efter nån vecka.. har inte koll på tiden riktigt..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...