Chockladgurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #76
    Kanonsnyggt filmat och vad kul att se så många på en och samma ställe
    Undrar, mår de bäst av mörkt vatten, dvs tee färgat, och ingen stark belysning i karet??
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • legob
      • May 2007
      • 642

      #77
      Ursprungligen postat av Nubi
      Kanonsnyggt filmat och vad kul att se så många på en och samma ställe
      Undrar, mår de bäst av mörkt vatten, dvs tee färgat, och ingen stark belysning i karet??
      Skulle tro det. Ser väldigt fint ut i vart fall och de är verkligen oväntat livliga under sådana omständigheter.

      Jag använder till 60-liter bara två 20W halogenlampor.

      Kommentar

      • legob
        • May 2007
        • 642

        #78
        Här är två bilder från veckan. Undrar om fisken till vänster på första bilden möjligen är en hane i bröllopsskrud. Om det är rätt är väl den högra fisken en hona. Ngr av fiskarna har nämligen fått områden av scharlakansrött på sidorna och på analfenan och det väl hannar.

        Färgerna är inte helt naturtrogna får jag varna alla. Vattnets färg gör dem svårplåtade. De röda fläckarna är mer distinkta och liknar mer den andra bilden.

        Fn håller vattnet ett ledningstal på bara omkring 20 μSiemens, alltså rätt så extremt saltfattigt och temperaturen är också rätt hög - kring 29 °C eller lite mer t.o.m.. Växterna (Salvinia, javaormbunke och Ceratopteris) stortrivs i det ganska mörka och rena vattnet.
        Bifogade filer

        Kommentar

        • legob
          • May 2007
          • 642

          #79
          En bild till, med rödstick men annars rätt så färgtrogen.
          Bifogade filer

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #80
            Härliga bilder på fina fiskar!

            Om jag bara hade tid och ork så skulle jag följa i dina fotspår och ge mig på dessa juveler igen. Mitt förra försök blev inte så lyckat eftersom jag inte gav dem rätt förhållanden. Det kräver både tid och fixande att hålla dessa fiskar.

            Hoppas nu att det lyckas för dina...
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • oaken
              • September 2006
              • 901

              #81
              Fina bilder. Seriouslyfish anger ju följande för att särskilja könen åt, så det kan nog stämma vad gäller färgen:

              "Males possess a white edge to the the dorsal and anal fins and a more intensley coloured, sometimes scarlet-infused body. Females tend to exhibit a more rounded head profile (probably an adaptation that allows the mouthparts to become distended during broodcare) and have a dark spot on the caudal fin."

              Kommentar

              • legob
                • May 2007
                • 642

                #82
                Idag kollade jag igenom akvariet och kunde konstatera att åtminstone 9 av de 10 fiskarna är kvar, kanske alla 10 för det finns många gömställen. Det verkar som om två bastanta hannar har delat upp akvariet i två revir.

                Ledningstalet är fortfarande tillfredsställande lågt: omkring 20 μSiemens men pH bekymrar mig. Jag skulle vilja ha det lägre. Nu är det strax över 6 bara och någonstans mellan 4 och 5 är nog det ideala. Jag vet inte om jag kan lita på pH-mätaren med ett så lågt ledningstal. Är det någon som kan kommentera det?

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #83
                  Ursprungligen postat av legob
                  Idag kollade jag igenom akvariet och kunde konstatera att åtminstone 9 av de 10 fiskarna är kvar, kanske alla 10 för det finns många gömställen. Det verkar som om två bastanta hannar har delat upp akvariet i två revir.

                  Ledningstalet är fortfarande tillfredsställande lågt: omkring 20 μSiemens men pH bekymrar mig. Jag skulle vilja ha det lägre. Nu är det strax över 6 bara och någonstans mellan 4 och 5 är nog det ideala. Jag vet inte om jag kan lita på pH-mätaren med ett så lågt ledningstal. Är det någon som kan kommentera det?
                  Intressant det där med att två hannar delat karet i varsit revir.

                  Ph, vad har du för mätare och hur, med vad, har du kalibrerat den?

                  Har haft samma funderingar angående pH mätningar, men mer på det teoretiska planet eftersom jag inte har kommit till "skott" ännu, som du har gjort.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • legob
                    • May 2007
                    • 642

                    #84
                    Könsbestämning - puh!
                    Kan den första bilden vara en hona och den andra en hane? I så fall har jag ett klart överskott av hanar.
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Sumpan
                      • December 2008
                      • 238

                      #85
                      Ursprungligen postat av legob
                      Könsbestämning - puh!
                      Kan den första bilden vara en hona och den andra en hane? I så fall har jag ett klart överskott av hanar.
                      Jag skulle vilja påstå att bild 1 är en hane och bild 2 är en hona. Honorna verkar ofta ha en större utbuktande strupe, vilket framgår lite på bild 2 (svår vinkel). Den gula sömmen som går längs analfenan verkar synnas på både honor och hanar men hanarnas gula söm är kraftigare/bredare.

                      Det finns också två varianter av denna chokladgurami. De arter som har delvis röda fenor har sitt ursprung från Borneo och den andra varianten kommer från Sumatrahållet vill jag minnas, och har inte röda fenor. De med röda fenor verkar vara vanligast i butik.

                      Men som sagt bild 1 hane, bild 2 hona, enligt mig!
                      200L Asien
                      56L
                      27L

                      Kommentar

                      • Sumpan
                        • December 2008
                        • 238

                        #86
                        Ursprungligen postat av legob
                        Könsbestämning - puh!
                        Kan den första bilden vara en hona och den andra en hane? I så fall har jag ett klart överskott av hanar.
                        Jag skulle vilja påstå att bild 1 är en hane och bild 2 är en hona. Honorna verkar ofta ha en större utbuktande strupe, vilket framgår lite på bild 2 (svår vinkel). Den gula sömmen som går längs analfenan verkar synnas på både honor och hanar men hanarnas gula söm är kraftigare/bredare.

                        Det finns också två varianter av denna chokladgurami. De arter som har delvis röda fenor har sitt ursprung från Borneo och den andra varianten kommer från Sumatrahållet vill jag minnas. Och har inte röda fenor. De med röda fenor verkar vara vanligast i butik.

                        Men som sagt bild 1 hane, bild 2 hona, enligt mig!

                        (edit: Skulle eventuellt kunna vara bild 1 hona, bild 2 hane)
                        200L Asien
                        56L
                        27L

                        Kommentar

                        Arbetssätt...