Chockladgurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    Chockladgurami

    Hej!
    Jag gillar inte guramisar, men den guramisen jag fastnade för var Chockladgurami (Sphaerichthys osphromenoides selatanensis)

    Har läst att de vill ha "mycket mjukt och något surt vatten" och med det menas?

    Har varit på flera djuraffärer och de har inte något speciellt vatten för de. De går i samma vatten som neontetrorna...Hur mår de av det?

    Någon som har erfarenhet av att ha de i vanligt vatten och i mjukt o ngt surt vatten??
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #2
    Skulle nog säga att risken för att de blir sjuka är mycket större i "vanligt" vatten, det är väl det som är det stora problemet. Sen håller djuraffärer bara fisken tillfälligt (den ska ju säljas), så det är ingen permanent lösning. Arten du nämner, Sphaerichthys selatanensis, är dock inte den vanliga Chokladguramin, Sphaerichthys osphromenoides. Dock är de båda mycket snarlika och ställer samma krav, men S. selatanensis är bra mycket ovanligare.

    Här kan du läsa lite basics om vattenkemi för akvarier:

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #3
      Mina är ett par år nu och jag har ett pH på ca 6,5. Det de ska vara känsliga för är "smutsigt" vatten, vad det nu är?

      Vissa påstår att de är bra att ha med Diskus eftersom de mår dåligt av dåligt vatten innan man märker något på Diskusen, vet inte om det är en skröna?

      För odling måste man dock ner på rejält låga pH värden.

      Här är en tråd där det blev lek och yngel från Chokladguramis efter ett tag.

      Schackbrädesciklider vs Fjärilsciklider -& Chokladgurami
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • oaken
        • September 2006
        • 901

        #4
        Ursprungligen postat av c90368
        Mina är ett par år nu och jag har ett pH på ca 6,5. Det de ska vara känsliga för är "smutsigt" vatten, vad det nu är?
        Skulle nog säga att "smutsigt" vatten är vatten med mycket bakterier och så vidare.

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #5
          Ursprungligen postat av oaken
          Skulle nog säga att "smutsigt" vatten är vatten med mycket bakterier och så vidare.
          Håller med dig, ordet smutsigt kan misstolkas och man kan säkert diskutera hur länge som helst vad som är smutsigt vatten, därav min reservation.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #6
            Är de känsliga mot vattenbyte, Stämmer det att de gillar att äta på växter??
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              #7
              Någon som har erfarenhet av Ctenopoma acutirostre oxå??
              De har jag sett...verkar mkt skygga, lika skygga som chockladguramis. Fräck utseende tycker jag de har
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • wallström
                • March 2009
                • 1092

                #8
                Ursprungligen postat av Nubi
                Någon som har erfarenhet av Ctenopoma acutirostre oxå??
                De har jag sett...verkar mkt skygga, lika skygga som chockladguramis. Fräck utseende tycker jag de har
                Jag har en liten.. Den är inte så skygg men gömmer sig gärna bland flytväxterna. Den är glupsk och äter mycket och allt hela tiden.
                växer långsamt gör den också.
                Väldigt fredlig och lite försiktig av sig.
                Ganska kul när åker omkring helt stilla för att man inte ska se den
                Jag rekomenderar den

                mvh emil
                Emil

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nubi
                  Är de känsliga mot vattenbyte, Stämmer det att de gillar att äta på växter??
                  Mina har aldrig rört växterna.

                  Jag byter vatten varje vecka, vilket medför att det aldrig blir så stora variationer vid vattenbyte.

                  Det man menar med känslig mot vattenbyten tolkar jag som att de kan vara känsliga om man byter vatten för sällan och sedan byter mycket vatten på en gång.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #10
                    Är väldigt intresserad av chocklad och Ctenopoma acutirostre, Jag undrar om man kan ha båda två tillsammans i ett 225l?
                    Hur kommer det sig att Ctenopoma acutirostre är skygga? Trivs de när de är flera?
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      #11
                      Har läst att de gillar att gömma sig mkt och är skygga av sig, Gillar deras utseende skarpt! samma sak med chockadguramisen.
                      Hur länge har du haft din?


                      Ursprungligen postat av wallström
                      Jag har en liten.. Den är inte så skygg men gömmer sig gärna bland flytväxterna. Den är glupsk och äter mycket och allt hela tiden.
                      växer långsamt gör den också.
                      Väldigt fredlig och lite försiktig av sig.
                      Ganska kul när åker omkring helt stilla för att man inte ska se den
                      Jag rekomenderar den

                      mvh emil
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      • wallström
                        • March 2009
                        • 1092

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nubi
                        Har läst att de gillar att gömma sig mkt och är skygga av sig, Gillar deras utseende skarpt! samma sak med chockadguramisen.
                        Hur länge har du haft din?
                        4 månader... har växt ca 0,5 centimeter
                        Emil

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          #13
                          coolt! De är riktigt söta små saker
                          Ska läsa på lite om båda Få se vilekn det blir.
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          • legob
                            • May 2007
                            • 642

                            #14
                            Ursprungligen postat av Nubi
                            Hej!
                            Jag gillar inte guramisar, men den guramisen jag fastnade för var Chockladgurami (Sphaerichthys osphromenoides selatanensis)

                            Har läst att de vill ha "mycket mjukt och något surt vatten" och med det menas?

                            Har varit på flera djuraffärer och de har inte något speciellt vatten för de. De går i samma vatten som neontetrorna...Hur mår de av det?

                            Någon som har erfarenhet av att ha de i vanligt vatten och i mjukt o ngt surt vatten??
                            Med det menas vatten med mycket låg salthalt (ex. regnvatten eller destillerat vatten eller RO-vatten) och lågt pH och rent från avfallsprodukter (fiskbajs och sånt), kort sagt svartvatten. Som jag har förstått det är chokladguramisar väldigt känsliga för andra vattenkvaliteter (som kranvatten) och överlever knappast. Mycket svåra att få att fortplanta sig. En utmaning! Just do it!

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              #15
                              Ursprungligen postat av legob
                              Med det menas vatten med mycket låg salthalt (ex. regnvatten eller destillerat vatten eller RO-vatten) och lågt pH och
                              rent från avfallsprodukter (fiskbajs och sånt), kort sagt svartvatten. Som jag har förstått det är chokladguramisar väldigt känsliga för andra vattenkvaliteter (som kranvatten) och överlever knappast. Mycket svåra att få att fortplanta sig. En utmaning! Just do it!
                              Me Like -Just Go for it MEN! om man måste hålla på med massa tillsatser i vattnet, byta vatten ofta, destilera vattnet osv..det är för mycket pyssel för mig.

                              Hörde med en kille som fött upp massor av olika guramisar och som har erfarenhet av chockladguramin att om man har tur så hittar man chockladguramisar som inte är så känsliga som andra och som anpassat sig mer till vanligt kranvatten. Han sa en persons namn men ja och namn...guldfiskminne.
                              Men som du säger Just Go For it och sen ser man vad som händer.
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...