Kampfiskens vita fläck?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #16
    Jag kan posta bilder på båda så kan ni få försöka avgöra, men den ena är jag ju ganska säker på att det är en hona då.

    Den jag tror är en hane är så j*vla feg så fort kameran kommer fram, då simmar den iväg och spelar död under roten. Så fort kameran försvinner så kommer den fram och är som vanligt igen. Därför kan jag inte få några bra bilder av honom.

    Hane?
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00811.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,3 KB
ID: 2105346

    Hona?
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00819.jpg
Visningar: 1
Storlek: 122,2 KB
ID: 2105347
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #17
      hur många har du ?

      lite svårt att se på bilderna. skulle va bra om man fick en närbild på huvudet. hanarna har lite som ett lejon, det hänger lite ''extra'' vid gälarna som dom spänner upp. honorna spänner också upp sig men dom har mindre gälar än vad hanen har, hmm väldigt flummig beskrivning.

      den understa känns som en hona, den översta kan vara en hona som inte är gammal men också en hane som inte är gammal än. eller är det en hane men att jag inte ser gälarna. tycker dock den understa lite har formen som en hane på huvudet.

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #18
        Den översta blåser upp gälarna mot den andre ibland, men det verkar mest för att jaga väck den.

        Men det kan ju likväl vara en bitchig hona.

        Har suttit och fixat med photoshop på en bild ganska länge nu så jag är helt yr i huvudet, men jag ska se om jag orkar ta fler bilder. Synd att den på översta bilden är så feg, den andra är en riktig lins lus.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #19
          Den ena:
          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00830.jpg
Visningar: 1
Storlek: 104,8 KB
ID: 2105351

          Den andra:
          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00832.jpg
Visningar: 1
Storlek: 93,5 KB
ID: 2105352

          Jag skriver inte vilken som är vilken, då blir du inte påverkad av vad vi har sagt innan.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • aneta
            • September 2008
            • 261

            #20
            Men du sade att en av dem saknade äggläggningfläcken, då kan du ju vara säker att det är en hane, eller?
            325L

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #21
              Ursprungligen postat av aneta
              Men du sade att en av dem saknade äggläggningfläcken, då kan du ju vara säker att det är en hane, eller?
              Jag är inte säker på om den saknar äggläggnings fläck, den sticker så fort jag närmar mig glaset. Dock de korta sekunderna jag hunnit se så har det inte sett ut som om där är någon ägg läggnings grej.
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • aneta
                • September 2008
                • 261

                #22
                OK du får sitta orörligt framför karet och spana en längre tid Försök om möjligt ta ett kort med blixt, ibland syns detaljerna bättre då.
                325L

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #23
                  Ursprungligen postat av aneta
                  Men du sade att en av dem saknade äggläggningfläcken, då kan du ju vara säker att det är en hane, eller?
                  men dom får ju bara den när dom är könsmogna. och i affären så får dom ibland in väldigt unga fiskar. där det ska vara honor men man får blandat och det är då att dom är väldigt lika som unga. så där kan gå i ett butikskar 3unga hanar och 20-30honor.

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #24
                    Men vad tyckte du om bilderna Flaxss, vad såg det ut som? (De senaste jag postade i tråden)
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #25
                      Ursprungligen postat av JojjeN
                      Den ena:
                      [ATTACH]17715[/ATTACH]

                      Den andra:
                      [ATTACH]17716[/ATTACH]

                      Jag skriver inte vilken som är vilken, då blir du inte påverkad av vad vi har sagt innan.
                      nu har jag kollat på dina ett tag, plus kollat på mina egna

                      den ''andra'' tycker jag liknar en hane på huvud formen.

                      den första tycker jag liknar en hona. hade varit klart lättare att se dom i verkligheten. kan ha fel på bägge.

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #26
                        Ursprungligen postat av JojjeN
                        Men vad tyckte du om bilderna Flaxss, vad såg det ut som? (De senaste jag postade i tråden)
                        tänkte det var bra att begrunda dom länge.

                        Kommentar

                        • aneta
                          • September 2008
                          • 261

                          #27
                          Ursprungligen postat av Flaxss
                          men dom får ju bara den när dom är könsmogna. och i affären så får dom ibland in väldigt unga fiskar. där det ska vara honor men man får blandat och det är då att dom är väldigt lika som unga. så där kan gå i ett butikskar 3unga hanar och 20-30honor.
                          Ja, det handlar mest om tur om man ska få en hona i affären, tror nämligen att det är många fler hanar som går där tillsammans med honor än bara 3 på 20/30.
                          Någon gång jag köpte en hona tyckte jag mig se den där vita fläcken redan i affären på en väldigt liten hona och det var HON också, så chansen finns att man köper rätt. Oftast är det dock svårt att se som du säger.

                          Hur bär du dig åt när du ska välja en liten hona?
                          325L

                          Kommentar

                          • Flaxss
                            • November 2008
                            • 1718

                            #28
                            Ursprungligen postat av aneta
                            Ja, det handlar mest om tur om man ska få en hona i affären, tror nämligen att det är många fler hanar som går där tillsammans med honor än bara 3 på 20/30.
                            Någon gång jag köpte en hona tyckte jag mig se den där vita fläcken redan i affären på en väldigt liten hona och det var HON också, så chansen finns att man köper rätt. Oftast är det dock svårt att se som du säger.

                            Hur bär du dig åt när du ska välja en liten hona?
                            mina siffror var bara tagna rätt ut ur luften.

                            när jag köper honor så köper jag inga små (om de nu inte visar typiskt för en hona). köper alltid vuxna stora honor med en vitplupp. finns en del affärer som jag hittat som säljer fina honor.

                            Kommentar

                            • JojjeN
                              • June 2008
                              • 3567

                              #29
                              Jag tror du har rätt Flaxss, 2:an var den som verkar sakna äggläggnings fläck.

                              1:an har en vit fläck där nina visade.
                              Tillbaks efter paus.

                              Kommentar

                              • Flaxss
                                • November 2008
                                • 1718

                                #30
                                jag vet inte säkert, men du får väl se hur dom utvecklar sig.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...