Kampfisk och tetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Orchillies
    • December 2008
    • 128

    Kampfisk och tetror

    Hej! Vi har ett akvarium på 54 liter där vi har 10 neontetror, ska nog bli 5 till, och vi är lite sugna på en lr två kampfiskar (1+1) och undrr om det skulle kunna gå? Det kanske är svårt att svara på då de flesta kampfiskar ter sig olika mot olika fiskar? Men vågar man då prova?

    Tack
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Kampfiskar är väldigt personliga. Vissa är hur lugna som helst, medan andra kan bli gramse på det det mesta. Neontetror är dock så pass snabba att en kampfisk troligen inte hinner i kapp dem, och som dessutom de inte alls påminner om en kampfisk i kroppsform eller storlek, så tror jag det skulle gå bra.

    Ett större problem kan bli att ha en kampfiskhane och hona ihop. Efter lek blir hanen väldigt skyddande mot sitt bo och kan jaga honan. Och honor kan ibland slå ihjäl hanar. Så jag rekommenderar att ni även skaffar något reservakvarium ni kan använda vid sådana tillfällen. Det behöver inte vara något avancerat.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      kampfisk tycker inte om att vara tillsammans med livliga stimfiskar. och dom kan biland nafsa på fenorna. funkar gör det men kanske inte den bästa mixen. ska du honor så köp då så du har minst 3honor och som du väl vet så slåss hanar så du kan bara ha en hane per kar.

      Kommentar

      • Orchillies
        • December 2008
        • 128

        #4
        ok, men då ska vi kanske bara kolla på en hane då, eller blir han kanske deprimerad utan sällskap?

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          har man mycket gömställen så klarar sig honorna utan problem när hanen blir aggressiv. och det har bara hänt mig EN gång att en hona har skadat en hane. dock bara skadat dom trivdes bra sen. annars har det alltid funkat väldigt bra för mig att ha honor med en hane och jag tycker han verkar mycket piggare och gladare med honor.

          jag tycker nog du ska tänka över kampfisk ordentligt med tanke på sällskapet.

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Jag har haft kampfisk ihop med kardinaltetror, och det har alltid gått bra. Neoner är lite mindre, men jag tror inte att kampfisken skulle äta upp dem, iallafall.

            Hanarna blir inte deprimerade utan honor...men det är svårt att veta med en fisk. De jag har haft har i varje fall varit lika pigga med eller utan honor.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              nu tänker jag mer på kampfisken att ''den'' inte trivs med neoner. 10st(+ ev 5st till) neoner i ett 54L blir mycket för en kampfisk. äter upp dom gör han nog inte men han trivs inte med sällskapet.

              Kommentar

              • Tinkerbelly
                • March 2009
                • 5

                #8
                Min kampfisk åt upp 10 Neontetror och 5 Smycketetror. Inte kul precis... men men alla kampfiskar är olika.....

                Kommentar

                • gickan_87
                  • November 2003
                  • 1873

                  #9
                  Har haft 3 olika hanar. Den första gick bra ihop med neontetror och guppy i ett 54 liters.

                  Den andra bet ihjäl 18 neoner på en timme.

                  Den tredje jag har nu går ihop med neoner och platy men inte praktbotior då dessa bet i hans fenor ett tag.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...