Kampfisk, hane och honor?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Kampfisk, hane och honor?!

    Hej allihopa!
    Är numera (sen igår) ägare av en blå veil-tail Betta Splendens-hane vid namn Katsuo. Personerna i djuraffärerna är väldigt otydliga på punkten ifall man ska ha honor eller inte. Tycker personligen att det vorre fint med honor men köper naturligtvis inte ifall det kan skada eller provocera min hane. Jag har även hört olika om hur många honor man bör ha, vissa säger 2-3, vissa 3-4, och jag har till och med hört upp till 7-8 stycken honor.

    Det vorre väldigt snällt ifall någon kunde svara på ifall man kan eller inte borde ha honor i samma akvarium.

    Tack på förhand/hampelurum
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Hur stort akvarium har du? Och andra invånare? Tänker du odla?

    Om du inte tänker odla så är det sjukt onödigt att sätta dit honor, eftersom:
    1. Hanen blir väldigt aggressiv och stressad när han måste visa upp sig för honorna hela tiden
    2. Hanen kan vara väldigt elak mot honan vid leken, så inte heller honan/honorna kommer må bra

    Så ingen av fiskarna kommer må bättre av att det kommer honor också, så bara om du tänker odla.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Tack för ditt snabba svar JojjeN!
      Ja, jag kanske ska odla längre fram men det får nog bli när jag skaffat mig ett större akvarium. Måste man ha haft honan och hanen i samma akvarium innan leken eller funkar det om man flyttar över två fiskar som aldrig har träffats i ett "lek-akvarium"? Och efter leken kan dom vara i samma akvarium då (honan och hanen alltså inte ynglena och dom vuxna)?

      /hampelurum

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        Ursprungligen postat av JojjeN
        Hur stort akvarium har du? Och andra invånare? Tänker du odla?

        Om du inte tänker odla så är det sjukt onödigt att sätta dit honor, eftersom:
        1. Hanen blir väldigt aggressiv och stressad när han måste visa upp sig för honorna hela tiden
        2. Hanen kan vara väldigt elak mot honan vid leken, så inte heller honan/honorna kommer må bra

        Så ingen av fiskarna kommer må bättre av att det kommer honor också, så bara om du tänker odla.
        har aldrig haft problem med att låta honor och en hane gå tillsammans alltid.

        1 och 2-det ser ''väldigt'' aggressivt ut. men det är så dom gör vid lek har man gömställen så kan övriga honor gömma sig. och när man odlar kampfiskar så gör man det enklast från början i ett egetkar på 20-30L och inte i karet med alla honorna. odlar du kampfisk i samma kar som alla honorna så blir ynglen mat snabbt eller äggen(om man själv inte är snabb att flytta).

        när jag haft hanar ensamma så står dom i ett hörn och glor. dom ser mycket lyckligare ut när jag har honor till dom.

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          Ursprungligen postat av hampelurum
          Tack för ditt snabba svar JojjeN!
          Ja, jag kanske ska odla längre fram men det får nog bli när jag skaffat mig ett större akvarium. Måste man ha haft honan och hanen i samma akvarium innan leken eller funkar det om man flyttar över två fiskar som aldrig har träffats i ett "lek-akvarium"? Och efter leken kan dom vara i samma akvarium då (honan och hanen alltså inte ynglena och dom vuxna)?

          /hampelurum
          så här skrev jag i ett annat inlägg om odling, citerar mig själv

          ''odling av kampfiskar är lätt! skaffa ett odlings kar på 20-40L med 10-20cm högt vatten. i det karet har du mycket flytväxter och en temp på ca 25-27c, ingen sand! bara vatten och flytväxter. göda upp hanen och honan innan. flytta över hanen till ''odlingskaret'' och låt han bygga ett bra skumbo sedan flyttar du över honan. är allt rätt så kommer dom snart börja leka, och det går till så att honan kommer fram till hanen och ''vänder'' på hon och så kommer rommen ut och så släpper han honan och tar upp äggen och tar in dom i skumboet. detta pågår under en tid på 3tim till en dag. när dom har lekt klart så tar du veck honan. sedan tar det 24tim till 3dagar innan ynglen kläcks, när dom kläcks så tar du veck hanen. du matar ynglen med infusorier,toffeldjur finns att köpa här http://www.pwss.nu/product.php?produ...cat=975&page=1 eller annat foder för väldigt sdmå yngel.

          när ynlgen blir större kan du ge dom nykläckt artemia eller ner smulat flingerfoder eller annat smått. håll rent hos ynglen och sedan ser du hur dom blir större. längre fram får du separera hanarna och ge dom större kar.''

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            "Ser aggressiva ut"? Ja, de slår ju bara ihjäl hälften av de andra invånarna, det är ju inte så farligt. ^^
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              Ursprungligen postat av JojjeN
              "Ser aggressiva ut"? Ja, de slår ju bara ihjäl hälften av de andra invånarna, det är ju inte så farligt. ^^
              nu har jag inte läst någonstans i denna tråd att det var sällskapsakvarium.
              och då måste jag ju veta vilka fiskar det handlar om då man inte kan ha kampfisk med alla fiskar.

              annars kan jag meddela att min dvärgguramihane också slår ihjäl hälften av alla andra invånare.

              att den slår ihjäl hälften av alla invånare är väl lite överdrivet? dom gånger jag haft kampfisk och honor plus andra fiskar så har hanen bara jagat bort dom inte slagit ihjäl.

              men som jag skrev innan så är det bäst att dom leker i eget kar.

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                Ursprungligen postat av hampelurum
                Och efter leken kan dom vara i samma akvarium då (honan och hanen alltså inte ynglena och dom vuxna)?

                /hampelurum
                honan ska veck direkt efter leken är slut. sedan ska hanen veck när ynglen har kläckts.

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  Är nog lite individuellt kampfisk till kampfisk också. Jag kanske bara hade otur.

                  Men jag upplevde att även om han rörde sig mer och verkade gladare med honor, så verkade han ändå lite olycklig att behöva visa upp sig hela tiden.
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Jo Flaxss, så lång att honan ska bort efter leken och hanen lite senare har jag förstått, men jag undrade mest om man kan ha honan och hanen tillsammans i ett (annat) akvarium efter leken?

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #11
                      Ursprungligen postat av hampelurum
                      Jo Flaxss, så lång att honan ska bort efter leken och hanen lite senare har jag förstått, men jag undrade mest om man kan ha honan och hanen tillsammans i ett (annat) akvarium efter leken?
                      har du ett kar med 1hane och 4-8honor. så ska ju hanen och honan tillbaka däri.

                      sedan har du ett mindre kar som dom leker ej och som du föder upp ynglen i.

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #12
                        Ursprungligen postat av JojjeN
                        Är nog lite individuellt kampfisk till kampfisk också. Jag kanske bara hade otur.

                        Men jag upplevde att även om han rörde sig mer och verkade gladare med honor, så verkade han ändå lite olycklig att behöva visa upp sig hela tiden.
                        det är individuellt med alla fisk arter. även med kampfisk.

                        sedan förstår jag inte varför han skulle vara olycklig av att visa upp sig?
                        och sedan är det ju intressant hur du vet att han är olycklig av att visa upp sig.

                        dessutom så visar hanen inte upp sig alltid.
                        honan visar ju också att hon är villig till lek och närmar sig hanen.

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #13
                          Tja, om man börjar slå ihjäl sina med invånare så tycker jag det visar ett ganska bra tecken på att något i hjärnan inte står rätt till.
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Tack för all hjälp!
                            Köper nog inga honor ändå, just nu i alla fall.

                            Kommentar

                            • Flaxss
                              • November 2008
                              • 1718

                              #15
                              Ursprungligen postat av JojjeN
                              Tja, om man börjar slå ihjäl sina med invånare så tycker jag det visar ett ganska bra tecken på att något i hjärnan inte står rätt till.
                              har aldrig varit med om en kampfisk som börjat att slår ihjäl alla invånare.

                              men hur menar du att den är olycklig av att visa upp sig?
                              och hur vet du att den är olycklig av det?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...