Konstig kampfiskhona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Konstig kampfiskhona

    Det började i det stora akvariumet 310 l där hon inte ville umgås med dom andra fiskarna eller kampfiskarna. Jag hade ett lock med springor hängandes i ytan, ifall någon ungfödare skulle föda och att ynglen skulle vara säkra där. En dag när jag tittade så var kampfiskhonan där och jag släppte ut henne för jag trodde att det var av misstag som hon hamnade där
    men så var inte fallet för efter ett tag märkte jag att hon hoppade in och ut där som hon ville
    För några dagar sen flyttade jag över henne och den andra honan och hannen till mitt nystartade 110 l kar och där började hon bete sig märkligt för någon dag sen, det såg ut som om hon höll på att dö hon låg på alla möjliga konstiga ställen orörlig, ibland stod hon på bakfennan låg mot stenar och var välldigt konstig
    Jag vet att hon och den andra honan har dansat rundor mot varandra med gälarna ute vet ej om detta påverkar?
    Jag flyttade tillbaks henne till det stora karet, ska se ifall hon mår bättre där(hon är i sitt gamla lock som vanligt där)
    Värdena i 110 l var perfekta så min fråga är vet någon om detta är ett normalt beteende hos kampfiskar eller har ni några råd om jag ska flytta tillbaks henne eller ej
    Klicka på bilden för större version

Namn: 2008-09 037.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,5 KB
ID: 2178008
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • suzanne.h
    • March 2005
    • 223

    #2
    Har hanen byggt skumbo? Förmodligen har honan och hanen lekt. Efter att hanen kramat henne på ägg så brukar honan bete som som om hon är förlamad och sjunker sakta ner mot botten.

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #3
      Det har varit skumbo till och från men jag tror att dom har glidigt iväg och försvunnigt. Han har vad jag har sett flörtat bra med båda honorna, kanske ska jag flytta tillbaks henne till det akvariumet igen då.
      Det du beskriver påminner mycket om hennes beteende.
      Tack så mycket, jag var lite orolig för henne för hon var ändå min favorit av dom.
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #4
        Jag kollade på kampfiskhonan och hon var ju smal nu så du hade nog helt rätt, den andra honan är jättetjock.
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #5
          Nu är den andra honan också smal och det ligger skum på några ställen, jag undrar när man ser att dom är befruktade och när ska man flytta dom någon annanstans, hur stora är larverna när man ser dom, hur många dagar tar det innan man ser något?????????????
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • suzanne.h
            • March 2005
            • 223

            #6
            Honorna ska du flytta när de har lekt färdigt. Hanen flyttar du när ynglen är frisimmande. ca 3 dagar efter leken.

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #7
              Ursprungligen postat av suzanne.h
              Honorna ska du flytta när de har lekt färdigt. Hanen flyttar du när ynglen är frisimmande. ca 3 dagar efter leken.
              Tack för svaret,tyvärr så är dom inte i något lekakvarium utan bland en massa andra fiskar så jag får nog hålla koll och flytta dom till yngelakvariumet på något sätt istället och ha dom i yngelkasse eller något.
              Vad matar man dom med om jag nu skulle lyckas flytta dom?
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • suzanne.h
                • March 2005
                • 223

                #8
                I början får man ge dem infusorier eller liquifry för äggläggare. Sen kan man ge dem nykläckt artemia.

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #9
                  Ursprungligen postat av suzanne.h
                  I början får man ge dem infusorier eller liquifry för äggläggare. Sen kan man ge dem nykläckt artemia.
                  Hur stora är dom när dom ramlar ur skummet eller vad dom nu gör kan man se dom med blotta ögat?
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  Arbetssätt...