Inte Pseudomugil furcatus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Inte Pseudomugil furcatus?

    Jag köpte nyligen fem stycken små regnbågar jag trodde var P. furcatus. Nu när jag tittar närmare på dem blir jag tveksam, jag tycker inte färgerna stämmer - t.ex. är hela fisken genomskinligt gul med blått skimmer; ytterkanten på stjärtfenan vit istället för svart, även om det finns ett mörkt band inne på stjärtfenan; och ögonen är gula med en blå linje. Ögonen är proportionellt större också, tycker jag.

    Här är en bild: http://hem.bredband.net/micnor/Pseudomugil_sp.jpg

    Fisken på de översta två bilderna är en hane med något skadad ryggfena; den undre fisken tror jag är en hona. Hanen är cirka 4.5cm, honan kanske 3 cm.

    De gillar inte varken kameran eller blixten, men jag skall se om jag kan få bättre bilder på dem.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Jag köpte nyligen fem stycken små regnbågar jag trodde var P. furcatus.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    ...nu har jag, efter att ha grävt en stund på nätet, kommit fram till att det måste vara en Telmatherina, kanske T. ladigesi även om teckningen inte riktigt är likadan.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Olle A
      • January 2002
      • 1661

      #3
      Fisken på bilderna är mycket riktigt Telmatherina ladigesi. Fast nu har den bytt namn till Marosatherina ladigesi. Arten kommer från Sulaweisi i Indonesien och vill ha lite salt i vattnet för att trivas.

      Olle

      Kommentar

      Arbetssätt...